برندسازی شخصی

اگر از شما بخواهند یکی از اطرافیان خود را در چند جمله توصیف کنید، احتمالاً به توصیف چند مورد از ویژگی‌ها و خصائل او خواهید پرداخت. در جوامع امروزی، هر انسانی با مجموعه‌ای از القاب و ویژگی‌ها شناخته می‌شود که خاص آنهاست. اطرافیان آنها نیز، آنان را با آن القاب می‌شناسند. مثلاً علی گرافیست خوبی‌ست. رضا در ایجاد ارتباط مهارت بالایی دارد. مینا در کار فروشندگی خبره است. و فلانی آدم شوخ و بامزه‌ای است. تمام این خصلت و مهارت‌ها، تصویری از این افراد در ذهن اطرافیان آنهاست. چیزی که به آن، برند شخصی گفته می‌شود. از این حیث، آشنایی با فنون برندسازی شخصی، می‌تواند تفاوت عمده‌ای را در میزان موفقیت افراد ایجاد کند.

برای متفاوت بودن باید تصویر متفاوتی بسازیم

با توجه به زمینه‌های رقابتی که بین افراد با حرفه‌های یکسان وجود دارد، لازم است به نوعی متفاوت از دیگران عمل کرده تا به موفقیت‌هایی فراتر از دیگران دست یابیم. در این راستا، افراد شیوه‌های گوناگونی را پیش می‌گیرند. طبیعیست که عملکرد سالم و انجام حرفه‌ای امور، به تنهایی کافی نیست. افراد بسیاری را دیده‌ایم که در عین تسلط کامل بر حرفه خود، از شیوه‌های کسب درآمد از آن عاجز مانده‌اند و صرفاً به یک درآمد حداقلی اکتفا کرده‌اند. کم هم نیستند مواردی که در آن، افرادی که توانسته‌اند با تلاش فراوان به توسعه مهارت‌های خود بپردازند اما به دلیل اینکه اطرافیان، جامعه و مخاطبان، تصویر ذهنی شفاف و قوی در مورد او ندارند، به مراتب درآمد کمتری دارند در مقایسه با افرادی با مهارت پائین‌تر که توانستنه‌اند تصویر خوبی در ذهن اطرافیان خود بسازند.

برند شخصی و برندسازی شخصی چیست؟

داشتن تسلط کافی روی حرفه یا مهارتی خاص، تنها یک روی سکه است. روی دیگر آن، بخش به مراتب مهم‌تری را شامل می‌شود. برای تکمیل کردن مهارت‌هایمان و تبدیل آن به ابزاری پر سود، لازم است تصویر ذهنی شفاف و پر رنگی در ذهن مخاطبان و مشتریان خود ایجاد کنیم. این چیزیست که باعث می‌شود در ذهن اطرافیان خود، به عنوان افرادی متمایز شناخته شویم. برند شخصی، چیزی‌ست که این تفاوت را ایجاد می‌کند. مهم نیست نمره مهارت شما چند است. اگر در برندسازی شخصی ضعیف باشید، در نهایت نمره ضعیفی در میزان موفقیت خود به دست خواهید آورد.

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ، روندی است که افراد به ساختن تصویر ذهنی از خود در دیگران اقدام می‌کنند. به بیان ساده تر، برندسازی شخصی، فرآیندی است که طی آن، نام افراد و مهارت‌ها و تخصص‌شان، به مشابه نام‌های تجاری برندها عمل می‌کنند. روند برندسازی شخصی، باعث می‌شود که موفقیت افراد، ناشی از خود واقعی آنها و مهارت‌های خاص‌شان باشد.

برندسازی شخصی، تصویر واقعی شما را نشان می‌دهد

برندسازی شخصی نیز از جمله مفاهیمی است که به دلیل فقدان تعریف مشخص از آن، اغلب با مفاهیمی چون شهرت و محبوبیت اشتباه گرفته می‌شود. همچنین دنبال کردن رویه‌های اشتباه در برندسازی شخصی، اتفاق عجیبی نیست. بسیاری از افرادی که به قول خود در حال برندسازی شخصی هستند، با به نمایش درآوردن ارزش‌هایی که در آنها وجود ندارد، تصویری غیر واقعی و رویایی از خود نشان می‌دهند. برای فردی که می‌خواهد برندسازی شخصی انجام دهد، لازم است درک صحیحی از مفهوم آن داشته باشد. چرا که ارائه تصویری غیر واقعی از خود، هر چقدر هم که در میزان شهرت، اعتبار و درآمد شما موثر باشد، چیزی از جنس برندسازی شخصی نمی‌باشد.

بنابراین، اگر قصد انجام برندسازی شخصی داشته باشیم، باید دو نکته را حائز اهمیت قرار دهیم:

  • اول اینکه لازم است کار و مهارتی را بلد باشیم و در انجام آن حرفه‌ای عمل کنیم.
  • دوم اینکه نام خود را با پیوند دادن آن به تصویری شفاف از مهارت‌هایمان، در ذهن جامعه پررنگ کنیم.

با مرور تاریخچه برندسازی شخصی، خواهیم دید بسیاری از افراد با به کارگیری اصولی تکنیک‌های آن، نه تنها باعث شناخته شدن و ایجاد ثروت فراوان برای آنها شده است، بلکه حتی پس از مدتی با معرفی خود به عنوان یک برند لوکس، محصولی ساخته‌اند که در ذهن بسیاری از افراد به عنوان رویایی دست نیافتنی به نظر می‌رسند.

شبکه‌های اجتماعی و نقش آن در برندسازی شخصی

ظهور شبکه‌های اجتماعی، از ریشه‌های جدی شدن بحث برندسازی شخصی می‌باشد. با در اختیار داشتن رسانه‌هایی ارزان قیمت و ایجاد شاخص‌های عددی برای مقایسه میزان موفقیت افراد در برندسازی شخصی، از شاخصه‌هایی می‌باشد که باعث می‌شود هر کسی برای ارتقای موقعیت خویش، اقدام به ایجاد برند شخصی خود می‌کند. حال با بهره‌مندی از تجربیات افرادی موفق که سابقه مشخصی در برندسازی شخصی دارند، می‌توان به استفاده مفید از ابزارهای موجود پرداخت. چرا که مهم‌ترین سرمایه در برندسازی شخصی، زمان قابل توجه‌ای است که باید صرف آن شود.

با بررسی نمونه‌های بسیار از برندسازی شخصی، مشاهده می‌شود که عده کثیری از افراد، اشتباهات مرگباری در انجام آن مرتکب می‌شوند. چیزی که در این بین واضح است، به دلیل نبود سواد کافی در این زمینه و عدم مشاوره با متخصصان این حوزه، غالب افراد فعال در برندسازی شخصی، بیشتر به دنبال کسب شهرت، افزایش فالوئر، تبلیغات دروغین و ایجاد درآمد از توجه مخاطب می‌باشند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *