وزارت صنعت پاسخگوی پیش فروش «کرمان‌موتور» باشد / خریداران قبل از پیش‌خرید خودرو استعلام کنند

به گزارش تجارت‌نیوز، یک سالی است که دولت ثبت سفارش واردات خودرو را به دلیل تحریم‌ها و کمبود ارز ممنوع کرده، اما مطابق آگهی داده شده شرکت کرمان موتور از تاریخ ۱۹ تا ۳۱ خرداد ماه ۹۸ اقدام به پیش فروش محصولات خودروی هیوندا کرده، به طوری که هیوندای آزرا آن هم مدل ۲۰۱۹ به مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان فروش رفته است!

در حالی کرمان موتور اقدام به پیش فروش خودروی هیوندای صفر آن هم مدل ۲۰۱۹ کرده که ثبت سفارش خودرو بیش از یکسال است که ممنوع است، سوالی که مطرح می‌شود این است که کرمان موتور این حجم خودروی وارداتی را از کجا تامین کرده است؟ چه تضمینی وجود دارد که شرکت کرمان موتور با این میزان تاخیری که تاکنون در تحویل به موقع برخی خودروها دارد شبیه موسسات مالی اعتباری غیر مجاز نشود؟

آیا خوردهای وارداتی که ثبت سفارش آنها غیرقانونی بود و مدت‌ها در انبار گمرک پارک شده بودند متعلق به کرمان موتور بوده و حالا به صورت نامحسوس ترخیص شدند؟

آیا کرمان موتور در زمانی که واردات خودرو ممنوع شده بود و قیمت خودروهای وارداتی افزایش پیدا می‌کرد اقدام به احتکار خودروهای وارداتی کرده است تا در زمان گرانی و شاید حالا که صحبت از تشکیل بازار متشکل ارزی و کاهش قیمت ارز است در بازار عرضه کند؟ نقش وزارت صنعت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این بازار آشفته خودرو چیست؟

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: پرواضح است که وقتی فردی قرار است ۹۵۰ میلیون تومان برای خرید یک دستگاه خودرو پرداخت کند، باید از قبل نسبت به صحت و سقم این آگهی فروش اطمینان پیدا کند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عبارتی خریدار باید از قبل عملکرد شرکت را بررسی کند که آیا این شرکت در پیش فروش‌های قبلی خود موفق بوده است یا اینکه پیش از این، به دلیل عدم تحویل به موقع خودرو یا گران فروشی در زمان تحویل خودرو مورد اعتراض مشتریان قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید مجوزهای لازم از سوی وزارت صنعت صادر شده و سپس پیش فروش خودرو از سوی شرکت‌ها انجام شود. بنابراین باید بررسی کرد که آیا شرکت کرمان موتور از وزارت صنعت مجوز پیش فروش خودرو را در این تاریخ معین گرفته است یا خیر؟

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر صنعت باید پاسخگو باشد که آیا مجوز پیش‌فروش خودرو به کرمان موتور داده است یا خیر؟ اگر وزارت صنعت مجوز پیش‌فروش خودرو را به کرمان موتور نداده باشد و کرمان موتور هم نتوانست تعهدات خود را عملی کند باید پول مردم برگشت داده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: شخص خریدار باید قرارداد پیش فروش خودرو را با دقت مطالعه و بررسی کند و حتی از یک وکیل هم مشورت بگیرد که آیا این شرکت مجوز انجام این کار را دارد یا خیر یا اینکه در قرارداد مسئولیتی برای گیرنده وجه نوشته شده است یا خیر و سپس این حجم پول را در اختیار شرکت قرار دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاعات کامل و دقیقی از موجودی انبارهای شرکت کرمان موتور ندارم. وزارت صنعت باید پاسخ دهد که آیا کرمان موتور می‌تواند تعهدات خود را در زمان مقرر عملیاتی کند یا خیر؟ به عبارتی وزارت صنعت باید پاسخ دهد که آیا شرکت کرمان موتور موجودی در انبارهای خود دارد و آیا قبل از پیش فروش مجوزهای لازم را از وزارت صنعت گرفته است یا خیر؟ همچنین شخص خریدار هم باید از قبل اطمینان لازم را از توانایی و عملکرد شرکت کسب کند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *