چالش مجدد قیمت خودرو / معرفی عامل اصلی بی‌ثباتی کسب و کار

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه‌های جوان و اطلاعات امروز، چهارشنبه ۹ مرداد ماه سال ۱۳۹۸، از عامل بی‌ثباتی در کسب‌وکار نوشته‌اند. روزنامه خراسان و هفت صبح نیز از افزایش مجدد قیمت خودرو گفته‌اند.

تماس تلفنی ایران و فرانسه

روزنامه اطلاعات با تیتر «عادی سازی روابط نفتی و بانکی ایران گام اول تعهدات مورد انتظار از اروپاست» نوشته است که رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اروپا فرصت زیادی را برای عمل به تعهدات و همکاری با ایران از دست داده، تاکید کرد: عادی سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران از اروپا خواهد بود.

حسن روحانی شب گذشته در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» با وی، نتایج سفر نماینده ویژه خود به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و بر ادامه گفتگوها در مسیر اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هدف برجام عادی سازی روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها بوده است، افزود: متاسفانه علی رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، تنها بخشی اندک از منافع اقتصادی ایران تامین شد و پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در این زمینه نبودیم، بلکه برخی از شرکت‌های اروپایی نیز در پیروی از تحریم یکجانبه آمریکا، از ایران خارج شدند.

دکتر روحانی با بیان اینکه تروریسم اقتصادی آمریکا اقدامی ضد انسانی از جمله در زمینه تامین نیازها و کالاهای اساسی مردم بوده، گفت: پایبندی کامل به تعهدات برجام از سوی ایران در شرایطی که طرف مقابل به حداقل تعهدات خود عمل نمی‌کند، برای ملت ایران پذیرفتنی نیست.

رئیس جمهور ادامه سیاست‌های تنش آفرین آمریکا در منطقه را دربردارنده آثار منفی در امنیت و ثبات روابط فرا منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اصلی‌ترین تامین‌کننده امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

دکتر روحانی جدیت اروپا در عادی سازی روابط نفتی و بانکی ایران با دیگر کشورها را گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران خواند و اظهارداشت: اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا در این زمینه می‌تواند به عنوان مقدمه حائز اهمیت باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه اروپا در یک سال اخیر فرصت‌های زیادی را برای ایفای تعهدات و همکاری با ایران از دست داده است، ادامه داد: هرچه زمان بگذرد و گام‌‌های بعدی توسط ایران به انجام برسد، بازگشت به نقطه اول برای دو طرف سخت‌تر خواهد شد.

دکتر روحانی گفت: همان گونه که بارها تاکید کردیم اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی تا این مرحله به گونه‌ای است که در صورت تامین منافع اقتصادی ایران از سوی اروپا به سرعت قابل بازگشت به نقطه قبلی خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا از اقدامات خصمانه خود علیه ایران هیچ سودی نخواهد برد و ادامه این روند شرایط باخت-باخت برای همگان است، افزود: ایران آغازکننده هیچ تنشی در منطقه نبوده و نخواهد بود اما در مقابل هرگونه تنش آفرینی با قدرت از منافع خود دفاع می‌کند.

دکتر روحانی با استقبال و قدردانی از تلاش‌های رئیس جمهور فرانسه در راستای حل و فصل مسائل و مشکلات، تاکید کرد: ایران همواره از هرگونه ابتکار در جهت دستیابی به راه‌حل‌های عادلانه و گفتگوهای سازنده استقبال می‌کند.

«امانوئل مکرون» نیز در این تماس تلفنی، سفر نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فرانسه همه تلاش خود را در راستای تامین منافع ایران در برجام و عادی سازی روابط اقتصادی تهران با دیگر کشورها به کارخواهد گرفت.

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه اروپا علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، به دنبال راهکارهایی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران از جمله در زمینه ایجاد خط اعتباری است، افزود: روابط ایران و فرانسه همواره همراه با اعتماد متقابل بوده و معتقدیم امروز باید تلاش کنیم تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

مکرون تحریم‌های آمریکا علیه ایران را یک‌جانبه و غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد: باید برای کاهش تنش‌ها در منطقه و رسیدن به نتیجه مثبت، همکاری و شتاب بیشتری در مسیر انتخاب راه‌حل مناسب و عادلانه داشته باشیم.

دولت مهم‌ترین عامل بی ثباتی فضای کسب‌وکار

روزنامه جوان هم با تیتر «دولت مهم‌ترین عامل بی ثباتی فضای کسب‌وکار» نوشت: در‌ حالی‌ که انتظار می‌رفت با اعمال تحریم‌ها فضای کسب و کار در داخل برای درون‌زایی اقتصاد بهبود یابد، اما شاخص‌های کسب‌وکار باز هم چهار پله سقوط کرده است که نشان می‌دهد دستگاه‌های دولتی و سایر قوا بدون توجه به اقتضائات موجود همچنان در این حوزه کم‌کاری کرده و برای رفع موانع کسب‌و‌کار و به‌ خصوص مقررات‌زدایی تعامل مناسبی ندارند.

بی‌جهت نیست که حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در‌ این‌باره انگشت اتهام را به سوی دولت نشانه رفت و گفت: دولت مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی اقتصاد و فضای کسب‌وکار است که با سیاستگذاری غلط و دخالت در بازار و مقررات‌گذاری یک‌شبه و توزیع یارانه، شرایط بی‌ثباتی را فراهم کرده است.

وی با انتقاد از قوانین دست و پا گیر فضای کسب‌و‌کار افزود: شاید اگر این قوانین نبود بهتر بود، زیرا با وجود تلاش‌هایی که برای مقررات‌زدایی انجام می‌شود، ماشین تولید قوانین و مقررات دست و پا گیر جدید در بخش‌های دیگر در حال کار است و هر قدمی که در راه مقررات‌زدایی برداشته می‌شود، نه‌ تنها موجب بهتر شدن وضعیت نمی‌شود، بلکه جایگاه ما نسبت به سال قبل بدتر می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخشی از بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و فشار‌های بین‌المللی است، اما بخش بیشتر آن ناشی از سیاستگذاری‌های غلط داخلی است که منجر به این می‌شود که هیچ تولیدکننده و سرمایه‌گذاری امکان پیش‌بینی آینده و تحولات اقتصادی را نداشته باشد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس نیز درباره گزارش اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه تنها ۱۷ درصد قانون بهبود مستمر کسب‌و‌کار اجرا شده است، بیان داشت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی پارسال هم چنین گزارشی را ارائه کرد.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه بهبود و سرعت فضای کسب‌و‌کار ما با سقوط چهار پله‌ای رتبه کشور خوب نبوده و این نقص است، گفت: هر متقاضی کسب‌و‌کار که با مانعی روبه‌رو شود و احساس کند دستگاهی کارشکنی می‌کند، در سامانه دادور شکایت کند.

محمدعلی دهقان دهنوی درباره رتبه کشورمان در فضای کسب‌و‌کار در جهان افزود: این رتبه، شاخص بین‌المللی است و ممکن است برخی از قسمت‌های آن درباره کشورمان درست باشد و برخی هم درست نباشد، اما در مجموع، شاخص‌های قابل اتکایی هستند.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه از نظر امتیاز در شاخص‌ها پیشرفت داشتیم، ادامه داد: از پارسال تا امسال حدود دو نمره به نمره کشورمان افزوده شده، اما رتبه ما چهار پله کاهش یافته است؛ یعنی بهبود و سرعت فضای کسب‌و‌کار ما خوب نبوده و این نقص است.

وی با اشاره به اینکه بهبود‌های حاصل شده در فضای کسب‌و‌کار ریشه در قوانین دارد، گفت: قانون ابزاری برای بهبود فضای کسب و کار است.

دهقان با اشاره به اینکه جایگاه فعلی ما در محیط کسب‌وکار مناسب نیست، گفت: نبود هماهنگی و همکاری و الزام به اجرای قانون موجب شده است، پیشرفت نکنیم.

وی افزود: از طریق هیات مقررات‌زدایی که فراقوه‌ای و به ریاست وزیر امور اقتصاد و دارایی است، برنامه‌هایی را آغاز کردیم و دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی وارد تعامل با وزارت اقتصاد شده‌اند.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی اضافه کرد: مهلت تعامل با وزارت امور اقتصادی و دارایی تا پایان تابستان امسال است و اگر دستگاهی کار بارگذاری مجوز‌ها را در سامانه مجوز‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز کرد با او همکاری می‌کنیم و اگر این کار را نکرد از ابزار‌های قانونی هیات مقررات‌زدایی استفاده و با او برخورد می‌کنیم.

بازگشت گرانی با فرمان ایران خودرو

روزنامه خراسان نیز با تیتر «بازگشت گرانی با فرمان ایران خودرو» نوشته است که بازار خودرو چند هفته‌ای می‌شد که با افت نرخ ارز و نیز افت تقاضا آرام بود و قیمت‌ها در آن روند کاهشی گرفته بودند، با این حال، به نظر می‌رسد این روند در روزهای اخیر متوقف و حتی معکوس نیز شده است.

در این زمینه سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات و نیز بازگشت قیمت خودروها به سایت‌های فروش اینترنتی موجب شد تا دوباره هرج و مرج و نابسامانی به بازار خودرو بازگردد.

مؤتمنی با بیان این که خودروسازان، بازار خودرو را مدیریت می‌کنند، افزود: در شرایطی که قیمت ارز پایین آمده و تقاضایی برای خرید خودرو نیز وجود ندارد، دلیلی برای افزایش قیمت خودروسازان نمی‌بینیم.

بنا بر این گزارش، ایران خودرو جدیدا قیمت پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس را با افزایش هشت میلیون تومان، ۷۶ میلیون و ۱۲ هزار تومان تعیین کرده است.

این شرکت همچنین قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای را با رشد سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به ۹۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رساند.

دیروز ایران خودرو قیمت چهار محصول دیگر را نیز افزایش داد.

بر این اساس، قیمت پژو ۲۰۶ صندوق دار وی ۸، از ۸۰ میلیون و ۷۵۴ هزار تومان به ۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت پژو پارس از ۷۸ میلیون و ۳۳۸ هزار تومان به ۸۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت رانا از ۶۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به ۷۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسیده است.

دنا پلاس نیز ۱۲۰ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

به موازات نیز گروه خودروسازی سایپا هم اینک قیمت سراتو را افزایش داد و ۲۹۵ میلیون تومان تعیین کرد که این موضوع نیز باعث رشد قیمت بازار خودروی این محصول شد.

جالب این جاست که سراتو، پیشتر در بازار به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده بود.
در این شرایط قیمت خودروهای داخلی در بازار یک تا سه میلیون تومان و قیمت خودروهای مونتاژی نیز حدود پنج میلیون تومان افزایش داشته است.

به عنوان مثال پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس در بازار از ۷۸ میلیون تومان به ۸۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از ۷۱٫۵ به ۷۳٫۵، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۸ به ۹۳ و سمند ال ایکس از ۷۵ به ۷۶ رسید.

سایپا ۱۱۱ به نرخ ۴۸ میلیون، سایپا ۱۳۱، ۴۴٫۵ میلیون و سایپا ۱۳۲، ۴۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

روزنامه هفت صبح هم امروز با تیتر «رازهای بازار خودرو به روایت آمار» در صفحه اول خود نوشت: در حالی که مجموعا در چهار ماهه نخست امسال ۲۷۱ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده تیبا و پراید پر تیراژترین محصولات بوده‌اند. همچنین سقوط تولید دسته جمعی همه محصولات باعث نشده تا رشد تیراژ پژو ۲۰۰۸ و رانا متوقف شد.

البته خبر گرانی خودرو تکذیب شد و ایلنا اطلاعیه‌ای از ایران‌خودرو در خصوص تکذیب این خبر منتشر کرد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *