رمزگشایی از کاهش مشکوک نرخ بیکاری / بیکاران ناامید بازار کار را ترک کردند

به گزارش تجارت‌نیوز، در دوران فعالیت دولت‌های نهم و دهم نرخ بیکاری حتی تک رقمی هم شد اما از نگاه کارشناسان علت اصلی این کاهش نه افزایش اشتغال بلکه رشد قابل توجه جمعیت غیرفعال بود. در آن دوره نرخ مشارکت اقتصادی از بیش از ۴۰ درصد اواسط دهه ۸۰ تا ۳۶ درصد هم کاهش یافت.

اما در سال ۹۲ و در دوران فعالیت دولت حسن روحانی نرخ مشارکت یک روند صعودی به خود گرفت و از مرز ۴۰ درصد هم عبور کرد. با این حال در آخرین کارنامه فصلی بازار کار منتشر شده توسط مرکز پزوهش‌های مجلس جمعیت فعال به مانند گذشته روند صعودی نداشت و به تعبیر مرکز پژوهش‌های مجلس با خروج تعدادی از افراد ناامید از بازار کار و رشد جمعیت غیرفعال نرخ بیکاری کاهش یافت.

بازوهی پژوهشی مجلس در این باره اعلام کرده است: هرچند آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در فصل بهار سال ۱۳۹۸ نسبت به فصول مشابه در سه سال اخیر کاهش داشته است اما با توجه به سایر شاخص‌های بازار کار، باید توجه داشت کاهش نرخ بیکاری نه به دلیل افزایش اشتغال قابل توجه بلکه به دلیل خارج شدن افراد از بازار کار و افزایش قابل توجه جمعیت غیرفعال رخ داده است.

نتایج برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در صورتی که این افراد از بازار کار خارج نمی‌شدند نرخ بیکاری کل کشور به ۱۳٫۹ درصد می‌رسید که نسبت به نرخ اعلام شده ۳٫۱ درصد بیشتر است.

این مرکز توضیح داده است: در صورتی که افراد خارج شده از بازار کار در فصل بهار سال ۱۳۹۸ همچنان تقاضای شغل داشتند نه‌تنها نرخ بیکاری ۱٫۳ درصد کاهش نمی‌یافت بلکه ۱٫۶ درصد نیز افزایش می‌یافت. این موضوع در نرخ بیکاری زنان بسیار جدی‌تر است؛ به طوری که با این فرض نرخ بیکاری زنان به جای ۱۷٫۳ درصد به ۲۸٫۱ درصد می‌رسید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *