شرایط بحرانی در تولید پوشاک / ۸۰ درصد مواد اولیه پوشاکی‌ها از خارج تامین می‌شود

به گزارش تجارت‌نیوز، میزگرد آسیب‌شناسی صنعت پوشاک ایران با حضور تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان این حوزه در محل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد. در این نشست تولیدکنندگان نسبت به تکرار چالش‌ها و مشکلاتشان بی‌دل و دماغ بودند و تمایلی چندانی به بازگویی مشکلات قدیمی نداشتند. هر چند که هفت تا هشت سال اخیر صنعت پوشاک مورد آزمایش و آسیب شناسی قرار گرفته اما به نظر می‌رسد گرفتاری‌ها نه برای این تولیدکنندگان بلکه دیگر صنعتگران نیز تمامی ندارد.

در همین حال، یک پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی درباره وضعیت بنگاه‌های صنعتی گفت: در این بازه زمانی عدم بسترسازی لازم باعث شده بنگاه‌های تولیدی با چالش‌های متعددی رو به رو باشند. متاسفانه بحث مالیات نیز مزید بر علت شده و بنگاه‌های تولیدی نیز در مسیر پرداخت مالیات آنچه را که نباید پرداخت کنند را باید بپردازند. سود بالای تسهیلات نظام بانکی، نوسان نرخ ارز عمدتا در جهت منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده نبوده و نیست.

شاهین چراغی افزود: متاسفانه تولیدکنندگان پوشاک در حوزه صادرات با تنوع بازارها مواجه نیستند. معتقدیم که باید فضای داخلی کشور را با بازارهای جهانی ارتقا دهیم و براساس معیارهای بین‌المللی استانداردهای لازم را در این حوزه رعایت کنیم.

برای اشتغالزایی از ترکیه‌ کپی‌برداری کنیم

همچنین یک تولیدکننده پوشاک با اشاره به واردات ۸۰ درصدی مواد اولیه در کشور، گفت: باید تولیدکنندگان شناسایی و خودشان مامور واردات شوند، اما در حال حاضر لابی‌گران مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد می‌کنند و با چند برابر قیمت به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند.

منصور الیاسی با بیان اینکه ما چندین سال است به دنبال عارضه‌یابی در صنعت پوشاک هستیم و هنوز به بحث رونق تولید نرسیدیم، اظهار کرد: مشکلات مشخص است؛ بنابراین ما باید در جلساتی مسئولان را مجاب کنیم که مسئولیت‌هایشان را درست انجام دهند.

وی افزود: ما می‌توانیم در این صنعت روش ترکیه را کپی کنیم و به یکی از بهترین تولیدکنندگان پوشاک تبدیل شویم.

الیاسی همچنین با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد تولیدکننده موفق پوشاک در کشور وجود داشته باشد، تصریح کرد: تولیدکننده موفق کسی است که در طول فعالیتش زمین نخورده باشد. کارخانه من که بزرگترین کارخانه تولید صنعتی پوشاک است، در حال حاضر بعد از هشت سال با ۲۵ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

۴۰۰ میلیون دلار از قاچاق پوشاک کم شد

این تولیدکننده با بیان این‌که محور جلسات باید این سوال از مسئولان باشد که چرا راهکارها را می‌دانند، اما به وظایف خود عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز در صنعت پوشاک وارداتی است، اما در زمینه واردات مشکل وجود دارد.

وی افزود: باید تولیدکنندگان شناسایی و خودشان مامور واردات شوند، اما در حال حاضر لابی‌گران مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد می‌کنند و با چند برابر قیمت به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند.

الیاسی نبود بودجه برای مشارکت تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بهره بانکی بالا را از جمله دیگر مشکلات صنعت پوشاک عنوان کرد.

به گفته این تولیدکننده با وجود افزایش نرخ ارز در سال گذشته قاچاق تغییر زیادی نکرده، به‌طوری‌که نزدیک سه میلیارد دلار قاچاق سالانه پوشاک در سال گذشته فقط ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار کم‌تر شده است.

وی با اشاره به واردات ۶۰ میلیون دلاری پوشاک در سال گذشته، گفت: کارگروه توزیع مواد اولیه فقط یک مسکن موقت بوده و نتوانسته دردی را درمان کند.

الیاسی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بودیم، اما این تلاش‌ها کافی نبوده و احتمالا ابزارهای کافی در اختیار این نهاد نیست.

تولیدکنندگان پارچه با چه ظرفیتی کار می‌کنند؟

مدیر علمی مرکز پژوهش‌های اتحادیه کوچک صنف پوشاک تهران با بیان اینکه تولیدات خانگی و زیرپله‌ای باید در جرگه سرانه تولید کشور قرار بگیرد، گفت که در حال حاضر عمده تولیدکنندگان پوشاک با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

ولی‌پور درباره‌ تولیدات خانگی پوشاک گفت: تولیدات خانگی و زیرپله‌ای باید در جرگه سرانه تولید کشور قرار بگیرد. در کشور ما تولید پوشاک نیاز به یک واحد صنعتی ندارد و می‌تواند در یک زیرپله انجام شود که این موضوع یک چالش است.

وی اظهار کرد: زمانی که ما در تولید پوشاک قوی بودیم؛ چین، اندونزی و دیگر کشورهای موفق در پوشاک حرفی برای گفتن نداشتند، اما امروز کشورهای همجوار ما در حوزه پوشاک قوی شده‌اند و ما در جا زده‌ایم و تولیدکنندگان ما با ۲۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند.

در عین حال ابوطالب، تولیدکننده و دبیر شورای اتحادیه پوشاک هم گفت: کره جنوبی اولین کشور دنیا است که از کارگاه‌های خرد حمایت می‌کند و اکثریت کارگاه‌های تولیدی آن خرد هستند، اما در ایران هر کارگاه خرد باید به سازمان‌های مختلفی همچون مالیات و دارایی و غیره پول پرداخت کند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *