چرا خصوصی‌سازی واقعی در کشور عملی نمی‌شود؟

رئیس بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا خصوصی‌سازی در کشور هیچ‌گاه اجرا نمی‌شود؟ به تجارت‌نیوز گفت: مهمترین ایرادی که در خصوصی‌سازی وجود دارد، این است که افراد کارخانه‌های واگذار شده را به اهل فن نمی‌سپارند. افراد بیشتر کارخانه‌ها یا واحدهای صنعتی را به مزایده گذاشته‌اند و به بالاترین قیمت فروخته‌اند و بنابراین اهلیت در واگذاری این پروژه‌ها کمتر در نظر گرفته شده است. همین موضوع باعث شده که هیچ‌گاه شاهد پویایی بنگاه‌های صنعتی نباشیم.

مسعود خوانساری افزود: معمولا در سال‌های گذشته هر یک از واحدهای صنعتی که به مزایده گذاشته‌اند و به افراد واگذار کرده‌اند کمتر موفق بوده‌اند و غالبا اکثر این واحدها در حین فعالیت دچار مشکل شده‌اند. چنانچه موضوع اهلیت برای واگذاری واحدهای صنعتی مورد توجه قرار می‌گرفت یعنی اگر این واحدها به اهل فن سپرده می‌شد می‌توانستیم شاهد عملکرد موفق این واحدهای صنعتی باشیم.

او به دو مدل خصوصی‌سازی در دو کشور اشاره و اظهار کرد: در جهان دو مدل خصوصی‌سازی شکل گرفت. زمانی که آلمان غربی و شرقی همراستا شدند، آلمان غربی یکی از کشورهایی بود که کارخانه خودروسازی خود را با قیمت اندک فروخت. در آن زمان خریداران برند موظف شدند علاوه بر ارتقا این صنعت هیچ کارگری را تعدیل نکنند. البته عکس این موضوع نیز در شوروی سابق هم وجود داشت. بعد از فرپاشی شوروی افراد کارخانه خودروسازی را بدون هیچ اقدام منطقی واگذار کردند و نتیجه مطلوبی از آن نگرفتند. معتقدیم چنانچه اهلیت در نظر گرفته شود مساله خصوصی‌سازی نیز برای همیشه در بخش اقتصاد برطرف خواهد شد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *