صادرات دارو کاهش یافت / آماری از برگشت ارز دارویی‌ها در دسترس نیست

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط تحریمی مقاصد واردات دارویی به کشور تغییر کرده است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: در داخل کشور شرکت‌های داروسازی هستند که نمایندگی‌های رسمی برخی از برندهای مطرح دنیا را اخذ کردند و بنابراین با تامین مواد اولیه، این نوع داروها در داخل کشور تولید می‌شود. در حقیقت این نمایندگی‌ها همانند سنوات گذشته از مقاصد قبلی مواد اولیه خود را تامین می‌کنند.

محمود نجفی عرب افزود: زمان‌بَر شدن اختصاص ارز به شرکت‌ها و افزایش هزینه تبدیل ارز شرکت‌های تولیدی تنها عواملی است که تحریم بر شرکت‌های دارویی گذاشته است. در غیر این صورت شرایط برای دارویی‌ها عادی است و هیچ کمبودی در حوزه دارو نداریم.

او در ادامه اظهار کرد: شرکت‌های داروسازی تا به امروز توانسته‌اند ۹۶ درصد نیاز داخل را تامین کنند. از سوی دیگر میزان واردات داروهای خارجی به کشور حدود سه درصد که ارزبَری داروهای تولید داخل بیشتر از وارداتی‌هاست.

نجفی عرب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا صادرات دارو به سایر کشورها افزایش یافته یا خیر؟ گفت: آمارها نشان می‌دهد صادرات دارو در سال ۹۷ کاهش یافت. البته در پنج ماه سال ۹۸ نیز صادرات دارو کاهش یافته است. دلیل کاهش صادرات دارو نیز این است که تامین نیاز داخل در اولویت قرار دارد. عمده صادرات دارو ایران به عراق و افغانستان بود که برخی از این دارو‌ها برای این کشورها تامین می‌شود؛ اما فعلا آماری از برگشت ارز دارویی‌ها در دسترس نیست.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *