مقصد نامشخص سیگارهای تولیدی ژاپنی‌ها در ایران / سرمایه‌هایی که از کشور قاچاقی خارج می‌شوند

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آمار رسمی وزارت صمت، طی پنج ماه اول امسال، ورود سرمایه‌گذاری خارجی به داخل کشور با رشد ۵۵ درصدی به رقم ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است. این رقم شامل سرمایه‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌شود. طبق این آمار، ژاپنی‌ها جز نخستین سرمایه‌گذارانی هستند که برای توسعه طرح توجیهی تولید سیگار به کشور قدم برداشتند.

بر همین اساس آمارهای پنج ماهه مصوبات هیات سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد طی یک سال گذشته ۱۰ واحد صنعتی به واحدهای فعال دخانی کشور اضافه شده یعنی این واحدها از ۴۸ فقره در سال گذشته (بر مبنای آمار پنج ماه اول) به ۵۸ واحد در سال جاری رسیده است.

این آمارها نشان دهنده این است: بازار سیگار در کشور به حدی زیاد شده که طرح توسعه کارخانه‌های سیگار برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت پیدا کرده است.
البته به نظر می‌رسد توسعه تولید سیگار در کشور و همچنین کاهش ارزش پول ملی باعث شده سیگارهای تولید شده ایرانی‌ها به کام خارجی‌ها تمام می‌شود. یعنی به دلیل کاهش قیمت تمام شده بخش قابل توجهی از سیگارهای تولید شده به کشورهای همسایه قاچاق صادر می‌شود. حال واقعا سیگارهای تولید شده با پول ژاپنی‌ها چه می‌شود؟

بیشترین سرمایه‌گذاری مصوب در دوره زمانی مورد بررسی (پنج ماه نخست امسال) به طرح تولید سیگار اختصاص داشته که در قالب افزایش سرمایه‌گذاری از سوی هیات سرمایه‌گذاری مجوز دریافت کرده است.

همچنین آن طور که ایرنا گزارش داده صادرات سیگار در پنج ماه امسال به میزان ۸۳ درصد کاهش یافته است. یعنی در پنج ماهه امسال ۲۵.۳ میلیون نخ سیگار صادر شده که این رقم طی مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰ میلیون بوده است.

شاهد عینی در مرز ترکیه چه می‌گوید؟

شاهدان عینی در مرز ترکیه و ایران درباره این پرسش که سیگارهای تولید شده با پول ژاپنی‌ها چه می‌شود؟ به تجارت‌نیوز می‌گویند: به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده محصولات تولیدی در ایران برخی مردم به فعالیت‌های اقتصادی دست می‌زنند. قانون این مجوز را به آنها داده است که به ازای خروج هر نفر سه باکس سیگار به سایر کشورهای دیگر صادر شود.

او اظهار می‌کند: چناچه مردم به طور زمینی به کشورهای اطراف سفر داشته باشند عده‌ای مرزبان هستند که به توریسم‌های ایرانی پیشنهاد صادرات قاچاق سیگار را ارائه می‌دهند.

قاچاق سیگار ایرانی به کشورها صرفه اقتصادی ندارد!

در همین حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان درباره صادرات قاچاق سیگارهای ایرانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: سیگارهایی که در داخل کشور تولید می‌شود دیگر به طور قاچاق به کشورهای همسایه صادر نمی‌شود؛ چرا که صادرات غیررسمی این کالا به سایر کشورها توجیه اقتصادی ندارد. در حال حاضر نیاز کشور به استفاده از سیگار حدود ۶۵ میلیارد نخ است؛ در حالی که تولیدکنندگان می‌توانند تنها حدود ۴۵ نخ سیگار تولید کنند.

ناصر فغفوری در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر حدود ۲۵ میلیارد نخ سیگار قاچاق و کُپی شده ایرانی وارد کشور می‌شود. تنها کمتر از پنج درصد سیگار به طور قاچاق از کشور خارج می‌شود؛ باید اشاره کرد که به طور کلی قاچاق سیگار از ایران به سایر کشورهای منطقه همچون عراق و ترکیه صرفه اقتصادی ندارد؛ چرا که تقاضا و نیاز داخل به خرید سیگار به شدت بالاست.

چند نخ سیگار قاچاق وارد ایران می‌شود؟

اما این روزها بحث صادرات قاچاق سیگار بسیار داغ است. کدام برندها قاچاق می‌شوند؟ طبق آخرین برآوردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سالانه هشت میلیارد نخ سیگار با برندهای قاچاق وارد کشور می‌شود. مارلبرو، سناتور، سیگارت کاپیتان بلک، پین، الکانس، ویکتوریا، رویال ۵، رویال، میکادو، کینگ دام، سر، والدن، میامی، اروس، لامبورگیتی، مراد، امرالد، ماک (مک) و مادوس از جمله برندهای نام آشنایی هستند که با حجم بالای کشفیات وارد کشور می‌شوند.

همچنین ۱۲ قلم سیگار دیگر نیز به طور قاچاق وارد کشور شده که البته از این میان آنها برخی هستند که از طریق فضای مجازی و برای اقشار خاص همچون هتل‌ها توزیع می‌شود که آنها عبارتند از « فیلیپ موریس، فورمن، ناپولی، ویکتوری، دی اند جی، بنتلی، آریزونا، کاوالو، لاکی استرایک، پارلیمنت، داویدوف و سوبرانی.

عرضه قاچاق سیگارهای ایرانی به ترکیه و عراق

از سوی دیگر، مدیر کل دفتر پیشگیری قاچاق کالا و ارز درباره سیگارهای تولید شده با پول ژاپنی‌ها به تجارت‌نیوز می‌گوید: سیگارهای تولید شده با پول ژاپنی‌ها به دلیل سود بالایی که دارند از مرز خارج می‌شوند. البته در حوزه سیگار هم با مساله صادرات و هم واردات قاچاق مواجه هستیم.

امیر محمد پرهام‌فر می‌افزاید: در حوزه سیگارهای خارجی که در داخل کشور تولید می‌شود به دلیل کیفیت محصولات در کشورهای همسایه به قیمت بالا فروخته می‌شود. البته این سیگارها نیز به طور چمدانی و مسافری از کشور هم خارج می‌شوند.

او اظهار می‌کند: طبق آخرین برآوردها هشت میلیارد نخ سیگار قاچاق از کشور خارج می‌شود. البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا برنامه‌ای در حوزه تولید تا فروش سیگار در نظر دارد و از این پس قرار است تولیدکنندگان تولید و فروش سیگارها را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند تا واحدهای توزیع استانی نسبت به آن رسیدگی کنند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *