ورود سرمایه‌گذاران گمنام در مشهد / پای پول‌های عربستانی در مشهد باز شد

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آخرین داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در شش ماهه نخست امسال ۵۰ طرح صنعتی، معدنی و تجاری در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده که نسبت به تصویب ۳۲ طرح در مدت مشابه سال گذشته، ۵۶.۳ درصد افزایش داشته است.

استان‌های خراسان رضوی، تهران و آذربایجان شرقی میزبان بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بوده‌اند. همچنین صنایع سیگار، مکمل‌های دارویی و گازهای صنعتی و طبی بیشترین سهم را از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در نیمه نخست سال جاری داشته‌اند.

براساس کارنامه سرمایه‌گذاری خارجی، استان خراسان رضوی توانسته اماراتی‌ها و افغانستانی‌ها را تشویق به ورود سرمایه‌هایشان در این استان کنند.

از این‌رو ترکیه با ۱۰ طرح، افغانستان با ۹ طرح و امارات متحده عربی نیز با پنج طرح توانستند نظر دولتمردان ایرانی را برای ورود سرمایه‌هایشان به خاک ایران جلب کنند.
براساس داده‌های بدست آمده اخیرا اماراتی‌ها و افغانستانی‌ها با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۱۷ هزار دلار در شهر مشهد به تولید جانماز و تسبیح اقدام کرده‌اند.
تولید پودر نوشیدنی و توپ پینت بال هم از دیگر تولیدهای جذابی است که به تریب با جذب سرمایه ۱۵ میلیارد دلاری و ۳۳۳ هزار دلاری بیشترین پول‌های خارجی‌ها را جذب کرده است.

با تشدید تحریم‌ها ورود سرمایه خارجی دو برابر شد

در همین حال عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره چگونگی جذب سرمایه در تولید جانماز و تسبیح در شهر مشهد به تجارت‌نیوز گفت: شهر مشهد به دلیل استقرار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) سرمایه‌های خارجی بیشماری را جذب کرده‌اند. وقتی در این شهر تقاضا برای جانماز، مهر و تسبیح بالا می‌گیرد قاعدتا سرمایه‌گذار خارجی با شرکای مطمئن ایرانی در این حوزه مشورت کرده و برای تولید آن اقدام می‌کند.

محمد حسین روشنک افزود: با تشدید تحریم‌ها عده‌ای به کاهش ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌اندیشیدند در حالی که با تشدید تحریم‌ها ورود سرمایه‌های خارجی در شهر مشهد دو برابر شده است. علاوه بر ورود خارجی‌ها در حوزه تولید تسبیح، مهر و جانماز افراد در پروژه‌های عمرانی، ساخت هتل، اتوبان و … نیز مشارکت‌های گسترده‌ای داشته‌اند. به عنوان مثال ساخت پروژه خیابان طبرسی از اقداماتی است که با پول سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده است.

چه کسانی در مشهد سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: جالب است که تنها اماراتی‌ها و ترکیه‌ای یا افغانستانی‌ها در پروژه‌های تولیدی سهم ندارند. بلکه این روزها پای عربستانی‌ها هم در پروژه‌های عمرانی و تولیدی خراسان رضوی نیز باز شده است. اما عده دیگری از سرمایه‌گذاران خارجی هستند به دلیل تحریم‌های آمریکا دوست ندارند که نامشان در پروژه‌های تولیدی این شهر فاش شود. به همین جهت با توجه به شرایط کشور ما هم این وضعیت را درک می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که نام سرمایه‌گذاران در طرح‌ها مطرح شود.

روشنک در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه ارگانی پول سرمایه‌گذاران خارجی را جهت افزایش میزان تولید پروژه‌ها جذب می‌کند؟ گفت: سرمایه گذاران خارجی با شناسایی و شناختی که بر فعالان اقتصادی خوش نام شهر مشهد دارند قراردادی را با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران وزارت اقتصاد می‌بندند و بعد پول‌های خود را در اختیار فعالان بخش‌خصوصی خوش نام می‌گذارند. یعنی سرمایه‌گذاری در این شهر بر اساس میزان اعتبار افراد شروع می‌شود.

او همچنین درباره افرادی که در شهر مشهد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اظهار کرد: در حقیقت سرمایه‌گذارانی که در شهر مشهد شروع به سرمایه‌گذاری و تولید کرده‌اند افراد گمنامی هستند که اجازه معرفی آنها را نداریم؛ چرا که ممکن است با معرفی آنها از سوی آمریکایی‌ها دردسری‌هایی برایشان ایجاد و اعمال شود.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *