مردم ایران با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند

به گزارش تجارت‌نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در بیست و سومین سالروز روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تشکر از صادرکنندگان گفت: حدود دو سال از فشار جدید دولت آمریکا علیه ملت بزرگ ایران می‌گذرد و آمریکایی‌ها بعد از اینکه ما توافق برجام انجام دادیم و فضا را برای توسعه کشور فراهم کردیم با بهانه تغییر رئیس جمهور در آمریکا به تمام توافقات پشت پا زدند و به برجام پشت پا زدند و با خروج از برجام فشار بی‌سابقه‌ای به جامعه ایرانی وارد کردند و حتی با صراحت مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک جنگ اقتصادی علیه ایران و ملت ایران آغاز می‌کنند.

وی بیان کرد: تصور آنها این بود که بر اثر این جنگ اقتصادی اقتصاد ایران به فروپاشی می رسد و اعتراضات ناشی آن به فروپاشی اقتصاد و حتی به فروپاشی تمامیت ارزی ایران هم فکر کرده بودند.

جهانگیری گفت: هر روز فشار آمریکایی‌ها بر جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی بیشتر شده است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: مکرر گفته‌ایم که آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند ولی مرتب فشار وارد کرده‌اند و حتی کشورهای دوست ما هم جرات خرید نفت از ما را ندارند و ما برای فروش نفت کشور به روش‌های دیگری متوسل می‌شویم.

وی افزود: آنها مهمترین محصولات صادراتی مثل پتروشیمی را شناسایی کرده اند و آنها را در لیست تحریم قرار داده‌اند و حتی مثلا مجموعه فولاد کشور که برخی از نیازهای آن از خارج وارد می شود را تحریم کرده اند.

جهانگیری بیان کرد: همچنین کل شرکت‌های حمل و نقل دریایی در ارتباط با ایران را تحریم کرده‌اند و بیمه‌ها که کشتی‌ها را بیمه می‌کند تحریم کرده اند و کل نظام بانکی کشور را تحریم کرده آند و به معنای واقعی تمام گلوگاه های فعالیت اقتصادی کشور را در طول یکی دو سال گذشته بسته اند اما با این شرایط ما و ایران روی پای خود ایستاد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اقتصاد ما در نتیجه فشارها با مشکل روبرو شده ولی روی پای خود ایستاده ایم.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در فضای تحریمی گفت: در چنین فضایی که یک صادرکننده به فعالیت خود ادامه می دهد باید دست او را بوسید.

جهانگیری اظهار کرد: آمریکایی و اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها می‌خواهند ایران را زمین بزنند اما ما نباید دچار تحلیل اشتباه شویم و حتما باید اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات نفت کم شده و درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کم شده است، گفت: صادرکنندگان در این زمان باعث شده‌اند که ما درآمد ارزی داشته باشیم بطوری که در ۸ ماهه از نظر وزنی ۱۶ درصد رشد صادراتی داشته ایم و اگراز نظر ارزشی صادرات ما کم شده در این فضای تحریمی طبیعی است.

جهانگیری بیان کرد: در ۸ ماهه امسال بیش از ۸۸ میلیون تن صادر شده است و این به معنای آن است که علیرغم تمام مشکلات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این کالاها را به خارج برده اند.

وی بیان کرد: شرایطی که امروز طبقه متوسط و ضعیف در آن قرار دارند جزء بدترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب است و این حاصل فشار آمریکایی ها است.

جهانگیری اظهار کرد: در سال ۹۱ ما از محل فروش نفت ۶۸ میلیارد دلار درآمد فروش نفت داشتیم اما در شوک دوم در سال ۹۷ و ۹۸ به دلیل تورم قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

وی افزود: ما باید اقتصاد و صادرات و اشتغال را سرپا نگه داریم که به فضل الهی وضع اقتصاد کشور بسیار بهتر از آن چیزی است که آمریکایی ها برای ما خواب دیده بودند.

جهانگیری اظهار کرد: اما در بخش معیشت مردم نیازمند کار جدی تری هستیم و باید در مقابل ملت ایران بخصوص طبقات ضعیف سر تعظیم فرود آوریم که علیرغم تمام مشکلات مقاومت کرده اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و در مقابل مشکلات کمر خم نکردند.

وی افزود: برای تاب آوری در مقابل راهبرد آمریکا باید در راهبرد تهیه می کردیم زیرا آنچه می تواند کشور را از گردنه سخت عبور دهد یک اجماع مهم و یک همبستگی و انسجام ملی است و هیچکس نباید دنبال فرصت طلبی برای تسویه حساب باشد زیرا امروز ایران در خطر است و آمریکایی ها و سعودی ها و اسرائیلی ها برنامه برای تمامیت ارزی کشور تهیه کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: باید به صورت جدی به همبستگی کمک کرد و اعتماد و مشارک مردم مهمترین سرمایه مورد نیاز است و باید نخبگان و دانشگاهیان و جریان های سیاسی کمک کنند که مشارکت مردم افزایش یابد.

وی گفت: مشارکت معنادار در انتخابات آینده می‌تواند امنیت کشور را تضمین کند.

منبع: فارس

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *