کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، مردم را می‌کوبند

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیرامور خارجه امروز در جمع دانشجویان دانشگاه جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.مذاکره با آمریکا، پیگیری وضعیت هواپیمای اوکراینی، ابتکار صلح هرمز از جمله محورهای سخنان محمدجواد طریف در این سخنرانی بود.

*معتقدیم کسانی که مذاکرات را می‌کوبند ما را نمی‌کوبند مردم را می‌کوبند. ما از طرف مردم و به نمایندگی و پشتوانه آنها برای مذاکره رفتیم. این مردم هستند که می‌توانند ثابت کنند فشار حداکثری اذیت می‌کند یا نه. اما آنچه باید بپذیریم این است که فشارها مردم را به زانو در نمی‌آورد و این عامل مهمی برای من است. اما وظیفه من این است که این قدرت را در میدان جهانی به یک چیز ماندگار تبدیل کنم که می‌تواند یک توافق یا امتیاز باشد.

* مذاکره به معنای تسلیم و پذیرش خواسته طرف مقابل نیست. آمریکا کشور بدعهدی بود اگر بدعهد نبود که در دو صفحه یا حتی دو خط توافق می‌کردیم. اینکه ۱۵۰ صفحه با هم توافق کردیم به این دلیل بود که به هم اعتماد نداشتیم. اصلا روا‌بط بین‌الملل بر اساس اعتماد نیست هر کس روابط بین‌الملل را بر اساس اعتماد بنا کند با هر کشوری سرش کلاه می‌رود.

*آمریکا معتقد است دنیا بر اساس قلدری و زور بنا نهاده شده است. آمدن ترامپ و زیر پاگذاشتن تمام مقرارت بین‌المللی از قدرت نیست از ضعف است. یک قلدری آمده و زور می‌گوید اما وقتی قلدر نتوانست از هیکلش استفاده کند و شروع کرد به مشت زدن به این و آن، یعنی از قلدری‌اش دارد کم می‌کند. الان آمریکا دلارش را در معرض تهدید بین‌المللی قرار داده است.

*چند کشور هستند که الان اعتماد دارند برای آینده درازمدت می‌توانند از دلار استفاده کنند؟ متحدان آمریکا هم دیگر این فکر را نمی‌کنند چون آمریکا دلار را به سلاح تبدیل کرده است. دلار عاملی بود که با آن می‌توانست تورم خود را به دنیا منتقل کند، اینکه دلار را از طلا جدا کردند برای این بود که دنیا هزینه تورم آمریکا را بپردازد این یک دستاورد راهبردی برای آمریکا بود اما مردم دیگر به دلار اعتماد ندارد. الان تجارت روسیه و چین با دلار نیست. حتی امارات و هند تصمیم گرفتند با ارز ملی تجارت کنند. اماراتی که ارزش وابسته به دلار است.

* اتفاق تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بزرگی به همه ما بود و بدخواهان می‌خواهند علیه ایران استفاده کنند. ایران با کمال شفافیت درباره قربانیان اقدام کرد و اجازه ندادیم تبلیغات دشمنان به نتیجه برسد. ایران طبق مقررات حق دارد که بررسی‌ها و تحقیقات را خودش هدایت کند. آنها به هر شکلی می‌خواهند حق ما را نادیده می‌گیرند و امکانات لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. بر اساس ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو از همه طرف‌ها دعوت کردیم. آنها هم وظیفه دارند بر اساس درخواست ما ابزار خواندن جعبه سیاه را به ما بدهند چون از این مدل هواپیما نداشتیم. آنها استنکاف کردند در حالی که حق این کار را نداشتند و ما هم پیگیر این مساله هستیم.

* ابزار دفاعی را خودمان می‌سازیم و پدافندی که هواپیمای پیشرفته آمریکا را نابود کرد ساخته همین مردم است، یعنی صنایع دفاعی جز این مردم نیست؛ ما تافته جدا بافته از مردم نیستیم.

* کشوری که ۶۷ میلیارد دلار در یک سال هزینه نظامی کرده باید تحمل کند که فرد بی‌سر و پایی مثل ترامپ به او بگوید که اگر من از شما دفاع نکنم شما ظرف دو هفته فارسی صحبت می‌کنید اما کسی می‌تواند این حرف را به ما بزند؟ «نه»، به دلیل آنکه ما همه چیز را از مردم خود گرفته‌ایم، سلاح و پیشرفت خود را از مردم داریم.

*درباره ابتکار صلح هرمز باید گفت که ایران از سال ۶۴ که اوج جنگ نفتکش‌ها بود اولین نامه را به دبیر کل سازمان ملل نوشت که باید یک نظام امنیت منطقه‌ای داشته باشیم و پیش‌نویس آن نامه را بنده نوشتم و بارها پیشنهادهایی از این دست مطرح کردیم که آخرین آن ابتکار صلح هرمز را رئیس‌جمهور مطرح کردند که جامع‌ترین طرحی بوده که برای امنیت منطقه ارائه کردیم.

*سه کشور منطقه از آن استقبال کردند و دوستان دیگری هم حمایت ضمنی کردند. امیر کویت نامه‌ای دادند اما سه کشور هستند که به نظر من دنبال آرامش نیستند و فکر می کنند اگر نشان دهند منطقه در حال ناامنی است آمریکا را در منطقه نگه می دارند. یک تصوری در منطقه ماست که فکر می‌کند امنیت را می‌شود خرید و مانع اصلی طرح هرمز همین تصور است.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *