آخرین خبر از افزایش حقوق سال ۹۹

به گزارش تجارت‌نیوز، معاون وزیر کار در ایتدا هفته جاری اعلام کرد: هزینه سبد معیشت کارگران قرار است متناسب با اطلاعات مرکز آمار به دست آید و اوایل هفته آینده در نشست کمیته مزد رقم سبد معیشت کارگران تعیین شود.

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: در تعیین میزان افزایش حقوق کاگران در سال آینده ماده ۴۱ قانون کار مدنظر است نه نرخ تورم، که دو بند دارد. در بند اول آمده که با نگاهی به تورم اعلامی و در بند دوم نیز می‌گوید با فارغ از هر گونه مسئله‌ای باید حداقل حقوق به گونه‌ای باشد که سبد معیشت زندگی یک خانوار را بچرخاند.

نماینده کارگران عنوان کرد: ما سالیان سال است که سبد معیشت خانوار را به کارفرما پیش‌کش کرده‌ایم و هرگز نیز درباره آن صحبت نمی‌کنیم که به دست بیاوریم.

وی تاکید کرد: تنها توقع ما این است که تورم حاکم بر سبد را از سال ۹۸ به ۹۹ محاسبه کنند و به ما بدهند، یعنی سبد معیشت سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان که سال گذشته انتخاب شده بود امسال هر عدد درآمد روی حداقل دستمزد بشیند تا جبران افزایش قیمت سبد را کند.

عدم نتیجه‌گیری درباره میزان افزایش حقوق در طرف دیگر، یعنی کارفرمایان نیز وجود دارد و به گفته نماینده این گروه نتیجه‌گیری منوط به بیرون آمدن جدول خانوار است.

علی اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در خصوص پیشنهاد کارفرمایان برای افزایش حقوق در سال آینده به تجارت‌نیوز گفت: هنوز به درصدی نرسیدیم، باید جدول خانوار بیرون بیاید و براساس آن جدول معیشت بیرون می‌آید.

وی افزود: خیلی از واحدهای متوسط و خرد ما در وضعیت بسیار بدی هستند، متاسفانه در قانون کار همه افراد با یک چوب زده شده است. به یک کارخانه همانطوری نگاه کردیم که یک مغازه را دیدیم. در این شرایط تصمیم‌گیری خیلی سخت است.

درحالی که نماینده کارگران زمان انتشار سبد معیشت را فردا اعلام کرد، اما نمایندگاه کارفرمایان معتقد بود جدول خانوار در اوایل هفته آینده منتشر می‌شود.

در خصوص افزایش حقوق کارمندان نیز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش پلکانی حقوق کارمندان گفت: به صورت متوسط منابع افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ دیده شده است، اما سناریوی برای عملکرد افزایش حقوق پلکانی کارمندان نیز در نظر گرفته‌ایم.(ایرنا)

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *