اوضاع اقتصادی در امسال چگونه می‌شود؟ / پیش‌بینی وضعیت سرمایه‌گذاری و نرخ رشد اقتصادی

به گزارش تجارت‌نیوز، با قرار گرفتن ایران در گروه هفت رتبه‌بندی اعتباری بین‌المللی، کشور ضعیف‌ترین رتبه اعتباری را دارد که کشورهایی مثل سوریه و یمن در آن قرار دارند.

به گفته کارشناسان و معیارهای بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در دنیای سرمایه‌گذاری هر کشوری که رتبه پایین‌تر از پنج داشته باشد برای سرمایه‌گذاری خارجی توصیه نمی‌شود.

کمیل طیبی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز، در ابتدای اظهارات خود به ویروس کرونا پرداخت که اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و سپس گفت: در سطح جهانی شاهد ریزش شدید بازارهای مالی هستیم. بسیاری از فعالیت‌های خدماتی مثل گردشگری و حمل و نقل را متاثر و حتی بخشی از فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط را متوقف کرده است.

وی سپس به تاثیرات این ویروس روی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این اتفاقات برای کشور ما نیز افتاده و بسیاری از خدمات مخصوصا خدمات گردشگری در اسفند و شب عید دچار رکود شده و به طور کلی بازرگانی داخلی که متاثر از تقاضاهایی سال نو است به تعطیلی کشیده شده و آثار زیان‌باری را در اقتصاد به همراه دارد. اما از سوی دیگر فشار هزینه‌ای می‌تواند چشم‌انداز اقتصاد را در سال آینده چندان روشن نشان ندهد.

این کارشناس معتقد است: ما در سال ۹۹ باید انتظار رشد منفی اقتصادی را داشته باشیم، زیرا با وضعیت اقتصاد ما سرمایه‌گذاری داخلی برای توسعه ظرفیت‌های تولیدی نیستند چون سرمایه‌گذاری یا هر فعالیت اقتصادی برای جبران مافات است.

وی افزود: این چشم‌انداز اقتصاد بستگی به طولانی شدن حضور ویروس کرونا در کشور است، چون ادامه‌دار شدن این بیماری بیکاری پنهان را به وجود می‌آورد، رشد منفی اقتصادی عمیق و کسری بودجه دولت بیشتر می‌شود، حتی بخش صادرات غیرنفتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طیبی در خصوص سرمایه‌گذاری در سال ۹۹ گفت: سرمایه‌گذاری همواره یک متغیر بنیادی خیلی مهم در اقتصاد کلان است، در اقتصادی مثل کشور ما که مشکلاتی مثل تحریم، تورم مزمن و… دارد این مسائل اولین جایی که نشان می‌گیرند سرمایه‌گذاری است. سرمایه عامل فراری است و ریسک‌پذیری خیلی بالایی دارد.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری در سال ۹۹ دارای هم تهدید و هم فرصت است، به عبارت دیگر استراتژیک است. بنابراین از یک طرف به علت وجود مشکلاتی که ذکر شد در اقتصاد ما وجود دارد که حتی ممکن است تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای شکل دیگری به خود بگیرد و بتواند تاثیرگذاری منفی روی سرمایه‌گذاری داشته باشد.

این اقتصاددان سرمایه اجتماعی را عاملی مهم در سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: اگر کمی سرمایه اجتماعی بالا برود می‌تواند تاثیر مثبتی در جذب سرمایه‌گذاری داشته باشد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *