آموزش همگام سازی با استفاده از نرم افزار Resilio Sync

رسانه کلیک – با استفاده از نرم افزار Resilio Sync به راحتی می توان دستگاه های مختلف را با یکدیگر همگام سازی کرده و به اشتراک پوشه ها و فایل های دلخواه پرداخت، بدون اینکه نیازی به سرویس ابری و واسطه باشد.

کاربران معمولا برای همگام سازی فایل ها بین دستگاه های مختلف، به سرویس های ابری تکیه می کنند. حتی زمانی که دستگاه ها در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، سرویس های ابری ابتدا فایل های شما را از یک دستگاه به آن سر دنیا برده و سپس به دستگاه کناری منتقل می کنند. این کار در واقع داده های شما را در اختیار شخص ثالث قرار می دهد. این جاست که Resilio Sync به کمک کاربر می آید.  

نرم افزار Resilio Sync یک راه حل مناسب برای همگام سازی فایل ها بین دستگاه های مختلف است. این نرم افزار، یک شبکه P2P شبیه به BitTorrent را بین دستگاه ها به وجود می آورد، به طوری که فایل های کاربر دیگر به سرویس ثالث فرستاده نمی شوند و در خوددستگاه ها باقی می مانند. با استفاده از این نرم افزار به راحتی می توانید فایل های خود را بین کامپیوترهای لینوکس و ویندوز، گوشی همراه و تبلت همگام سازی کنید. بهترین قسمت ماجرا نیز کاربرد رایگان آن است.

نحوه نصب نرم افزار Resilio Sync

کاربران ویندوز و مک به راحتی می توانند فایل نصب کننده را دانلود کرده و سپس این برنامه را روی کامپیوتر خود نصب کنند. کاربران لینوکس نیز باید به وب سایت اصلی Resilio رفته و پس از دانلود فایل های deb و rpm، این نرم افزار را روی ماشین خود نصب کنند. کاربران آرچ لینوکس می توانند از مخزن AUR کمک بگیرند.

نرم افزار Resilio Sync خیلی بهتر از یک سرویس همیشه فعال عمل می کند. به منظور تنظیم این برنامه برای شروع خودکار به جای راه اندازی دستی، باید فرمان زیر را (در لینوکس) به اجرا درآورید:

sudo systemctl enable resilio-sync

به منظور حفظ امنیت، نرم افزار Sync تحت یک حساب کاربری عمل نمی کند، بلکه به عنوان rslsync محدود اجرا می شود. اگر تمایل دارید تا اجرای این نرم افزار تحت حساب کاربری شما صورت بگیرد، باید خود را به گروه rslsync اضافه کنید. با این کار، حقوق دستیابی به فایل های خود را در اختیار نرم افزار قرار می دهید. در ضمن، حساب کاربری شما نیز می تواند به هر چیزی که قابل همگام سازی است، دسترسی پیدا کند.

sudo usermod -aG USERNAME rslsync
sudo usermod -aG rslsync USERNAME

در نهایت شما باید فولدر مخصوص به نرم افزار را به وجود آورده وحقوق مناسب برای آن را تعیین کنید:

mkdir sync
sudo chmod g+rw sync

نحوه به اشتراک گذاری محتوا

بر خلاف نسخه های (مثلا) ویندوز که با یک واسط GUI همراه است، نسخه لینوکس تنها به یک واسط وب احتیاج دارد. برای استفاده از نرم افزار، کافیست تا مرورگری را باز کرده و عبارت 127.0.0.1:8888 را در آن جستجو کنید.

سپس نام کاربری و کلمه عبور مورد استفاده برای دستیابی به Sync را وارد کنید.

عبارت پیشفرض rslsync را به یک نام مستعار دلخواه تغییر دهید. این نام در هنگام به اشتراک گذاری محتوا با سایرین، نشان داده می شود. سپس روی گزینه Get Started کلیک کنید.

روی نماد + در گوشه بالای سمت چپ کلیک کرده و گزینه Standard Folder را انتخاب کنید. بدین ترتیب می توانید هر پوشه دلخواه در سیستم فایل خود را به اشتراک بگذارید.

پوشه مورد نظر جهت به اشتراک گذاری را انتخاب کنید.

زمانی که در بخش Link و در حال به اشتراک گذاری با سایرین هستید، بهتر است پوشه های خود را در حالت Read Only قرار دهید. اگر اشتراک فایل ها در بین دوستان و افراد مطمئن صورت می گیرد، می توانید حالت را به Read & Write تغییر دهید.  

اگر قرار است عملیات به اشتراک گذاری را بین دستگاه های خود انجام دهید، بهتر است از یک Key استفاده کنید. به بخش Key رفته و هر یک از کلیدهای دلخواه Read & Write یا Read Only را کپی کنید. سپس به روی دستگاه خود، روی آیکن + کلیک کنید تا فولدر جدیدی اضافه شود. اما این دفعه عبارت Enter a key or link را انتخاب کرده و کلید کپی شده را در جایگذاری کنید تا پوشه اشتراکی خود را به آن ها اضافه کنید. همچنین باید یک پوشه محلی را جهت میرورکردن محتوای پوشه خود انتخاب کنید.

در نهایت برای به اشتراک گذاری با دستگاه های موبایل، بهتر است از قابلیت QR Code استفاده کنید. نسخه موبایل نرم افزار Resilio Sync دارای گزینه اضافه ای به نام Scan QR code است. آن را انتخاب کرده و پس از ظاهر شدن دوربین روی صفحه موبایل یا تبلت، کد QR نشان داده شده روی نمایشگر کامپیوتر را اسکن کنید.

به همین سادگی عملیات سینک کردن انجام می شود. هر زمان که نرم افزار Resilio Sync تشخیص دهد که دستگاه های قابل دسترس دیگری وجود دارند، فایل های شما را در بین آن ها سینک خواهد کرد. شما می توانید هر تعداد پوشه دلخواه را اضافه کرده و آن را بین کامپیوترها و مخاطبین مختلف به اشتراک بگذارید. بنابراین به هیچ سرویس واسط و ابری نیاز ندارید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *