برخی از پرستاران پس از بحران کرونا اخراج شدند

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در گفتگوی زنده اینستاگرامی با پرستاران که به مناسبت روز جهانی پرستار برگزار شد، گفت: حدود ۶۰۰ پرستار در بحران کرونا به کمک مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی رفتند. در نیمه اسفند ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های گیلان بود، که فرشتگان نجات که پرستاران بودند، این بیماران را نجات دادند.

وی افزود: امروز دانشگاه گیلان حق ندارد، بگوید در قبال این پرستاران مسئولیت ندارد و با آنان قرارداد ۸۵ روزه ببندد یا دانشگاه مازندران حق ندارد به پرستاران بگوید به شما نیاز نداریم، حتما این مساله را پیگیری می‌کنیم و حتی به صورت حقوقی پیگیری می کنیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: بحران کرونا تمام نشده است و باز هم بحران‌های تازه ای ممکن است در راه باشد، کاری نکنیم که در آینده پرستاران با بدقولی مسئولان به درخواست کمک پاسخ ندهند.

میرزابیگی گفت: در این شب‌های قدر از شهدای مظلوم سلامت یاد می کنم، برای آنان علو درجات و برای همه پرستاران آرزوی سلامت دارم و از همه پرستاران می خواهم برای رفع مشکلات صدای واحدی داشته باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: جامعه پرستاری امتیازهای زیای دارد. از لحاظ جمعیتی شامل ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، ۶۰ هزار نفر دانشجو و با خانواده های این عزیزان جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر می شوند. با هماهنگی یکدیگر هیچ مانعی بر سر راه این جامعه بزرگ پرستاری نیست.

میرزابیگی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری عضو شورای بین المللی پرستاری (ICN) است و ارتباط خوبی با کشورهای عضو برقرار شده است. در این راستا دو موضوع از طریق نظام پرستاری ایران پیشنهاد شد که یکی مربوط به اطلاعات و مباحث کرونا و استفاده از تجربیات کشورهای مربوطه و دوم تشکیل کارگروهی در آینده نزدیک برای بحران های غیر قابل پیش بینی است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در دوران کرونا پرستارهای ایرانی بسیار موفق عمل کردند و سربلندمان کردند، در این مدت برای رسیدگی به مطالبات پرستاران در بحران کرونا، ستاد صحت در سازمان نظام پرستاری تشکیل شد و روزانه وضعیت پرستاران از طریق بیمارستان ها و هیئت مدیره ها رصد می شود. این ستاد مخفف صیانت، حمایت و تامین نیازهاست. در مورد صیانت در وهله اول سلامت پرستاران در اولویت قرار داشت و نباید امکانات و تجهیزات پرستاران کم باشد.

وی با اشاره به موضوع پرستاران گیلان و مازندران افزود: در دوران کرونا حدود ۶۰۰ پرستار برای کمک در گیلان و مازندران یک هفته بعد از بحران کرونا اعلام همکاری کردند. دانشگاه گیلان حق تسویه با این پرستاران را ندارد و در صورت اخراج این پرستاران حتما پیگیری می شود. مسئولان در جریان باشند که نباید با پرستاران رفتار غیرانسانی داشته باشند و این رفتاردانشگاه مازندران و گیلان را سازمان نظام پرستاری پیگری می‌کند.

میرزابیگی ادامه داد: در رابطه با نظام پرداخت برای نیروهای دولتی و اصلاح آن در کوتاه مدت و دراز مدت آیین نامه ای به وزارت بهداشت و در شورای عالی نظام پرستاری مطرح شد که پیگیری می شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: یکی از مطالبات مهم پرستاران یعنی جدا شدن کارانه از اضافه کار با پیگیری سازمان نظام پرستاری محقق شد. اجرای قانون سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری در بخش دولتی و برخورداری پرستاران نیروهای مسلح از قوانین پرستاری در حال پیگیری است.

وی افزود: در مورد نیروهای غیردولتی بحث استخدام و امنیت شغلی در حال پیگیری است. در دوران کرونا مشخص شد که امنیت شغلی برای پرستاران دارای اهمیت بسیار بالایی است. امنیت شغلی برای پرستاران شرکتی بسیار کم است.

میرزابیگی درباره مطالبات پرستاران شرکتی گفت: در مورد نیروهای شرکتی بحث تغییر وضعیت آنان، و برخورد با پدیده قراردادهای ۸۵ روزه و ۸۹ روزه مطرح است که مطلقا مورد قبول سازمان نظام پرستاری نیست. پرستاران زیر بار این نوع قراردادها نروند و حتما این موضوع را حتی اگر لازم باشد به صورت حقوقی پیگیری می کنیم.

وی گفت: بهیاران نیز جزو افراد زحمتکش جامعه پرستاری هستند، مدتی است سهمیه ۱۰ درصدی بهیاران برای ورود به دانشگاه حذف شده است، حتما برای بازگشت این حق تلاش می کنیم و این سهمیه را برمی گردانیم.

میرزابیگی در خصوص تعرفه گذاری پرستاران گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید اجرا شود. نظام پرداخت در سیستم سلامت کشور باید اصلاح شود، نظام فی فور سرویس اشکال دارد اما تا زمانی که سیستم فی فور سرویس اجرا می شود، خدمات پرستاران هم باید مانند پزشکان تعرفه داشته باشد، این مطالبه بر حق و قانونی است که اجرای آن را پیگیری می کنیم.

وی افزود: قانون ارتقای بهره وری نیز به جز یک بند آن بقیه بندهای این قانون اجرا نشده است و حتما برای اجرای کامل این قانون و نیز برخورداری پرستاران از مزایای قانون مشاغل سخت در این دوره اقدام می کنیم.

میرزابیگی در مورد استخدام پرستاران ادامه داد: در این زمینه دو مجوز ۱۰ هزار نفری به وزارت بهداشت داده شده است تا الان سه هزار نیرو گرفته شده و در حال پیگیری هستیم تا نیروهای جدید نیز گرفته شود.

وی به دیدار سازمان نظام پرستاری با مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: در آخرین دیداری که سازمان نظام پرستاری با رهبری داشتند ایشان کلیدواژه های جدیدی به کار بردند که به پرستاران راه جدیدی را نشان می دهد. مقام معظم رهبری فرمودند، پرستاران دارندگان ارزش‌های ناب و کمیاب اخلاقی و انسانی هستند و باید اینها را در جوامع بیشتر گسترش داد. سخن رهبر انقلاب جامعیت خدمت پرستاران را در روزهای کرونایی نشان می دهد.

میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری ۱۴۰ هیات مدیره در کشور دارد. این هیات مدیره ها موظف هستند همان مباحثی که سازمان نظام پرستاری کل در تهران پیگیری می کند در سطح شهر خود پیگیری کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: بحران کرونا نشان داد پرستاران در هر بحرانی وارد صحنه می‌شوند. با از خودگذشتگی‌ها و جانفشانی‌ها صحنه‌های غرورآمیزی مانند ۸ سال دفاع مقدس به نمایش می گذارند.

منبع: خبرآنلاین

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *