تعدیل نیروی 13 درصدی در استارتاپ هندی Zomato

رسانه کلیک  Zomato استارتاپ هندی ارسال غذا اخیراً اقدام به تعدیل 13 درصد از نیروهای خود و کاهش حقوق ماهانه سایر کارمندان خود کرده است. از آنجایی که به دلیل گسترش ویروس کرونا، تقاضا برای سفارش آنلاین غذا کاهش یافته است، این استارتاپ برای کاهش و جبران خسارت‌ها اقدام به چنین کاری کرده است.

هنوز به‌طور کامل مشخص نیست دقیقاً چند نفر از کارمندان این شرکت اخراج شده‌اند اما به نظر می‌رسد این تعداد چیزی در حدود 500 نفر باشد. سخنگوی این استارتاپ به خبرگزاری‌ها گفته بود که این شرکت در حدود 4هزار نفر کارمند داشته است. از آنجایی که این استارتاپ با فروشگاه‌های مختلف همکاری داشته است، این تعدیل نیرو تأثیر زیادی روی بازهای مختلف دارد.

از آنجایی که در کشور هند، بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، ممنوعیت‌های زیادی در کشور برای مقابله با این ویروس صورت گرفته است، به گفته بنیان‌گذار و مدیر اجرایی استارتاپ Zomato، این استارتاپ به شدت آسیب دیده و تحت تأثیر قرار گرفته است. او در ادامه گفته است که بسیاری از رستوران‌ها به‌طور دائمی فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند و این تنها بخش کوچکی از این فاجعه بزرگ است. به نظر می‌رسد در طول 6 تا 12 ماه آینده 25 تا 40 درصد رستوران‌ها در هند فعالیت خود را متوقف کنند و این امر باعث بروز مشکلات زیادی برای استارتاپ‌های ارسال غذا خواهد شد.

مدیر اجرایی این استارتاپ همچنین به موضوع کاهش حقوق کارمندان این شرکت نیز اشاره کرده است. او گفته است که از ماه ژوئن، حقوق کارمندان خود را به‌طور موقت کاهش می‌دهد. البته هرچه حقوق کارمندان کمتر باشد، این کاهش حقوق کمتر خواهد بود. کاهش حقوق برای کارمندانی که حقوق بالایی دریافت می‌کنند، می‌تواند تا 50 درصد نیز باشد.

در این استارتاپ به کارمندان خود گفته است که حی بعد از بازگشایی کشور، برای همیشه از خانه‌های خود به صورت دورکاری مشغول به انجام کار شوند. او گفته است که این کار برای کاهش هزینه‌های شرکت لازم و مفید است.

پیش از این نیز استارتاپ Swiggy، بزرگ‌ترین استارتاپ هندی ارسال غذا بیش از هزار عنوان شغلی خود را حذف کرده است. هر دو این استارتاپ‌ها در حال حاضر تنها 1 میلیون سفارش از طریق پلتفرم خود دریافت کرده‌اند این در حالی است که تا قبل از شیوع ویروس کرونا تعداد سفارشات هر کدام از این استارتاپ‌ها چیزی در حدود 3 میلیون بوده است.

این استارتاپ‌ها برای جبران این کمبودها سعی در گسترش حوزه فعالیتی خود کرده‌اند. استارتاپ Zomato که پیش از این علاوه بر غذا اقدام به ارسال اقلامی مثل خواروبار در برخی از شهرهای هند نیز می‌کرده  است این سرویس خود را در 185 شهر دیگر هند و همچنین دو کشور امارات و لبنان نیز ارائه کرده است.

Zomato در ماه ژانویه در حدود 150 میلیون دلار وام از یک موسسه مالی دریافت کرده است و گفته است قرار است یک وام 350 میلیون دلاری دیگر نیز دریافت کند.

کسب و کار شرکت‌های مسافرتی و همچنین هتلداران و مالکان اقامتگاه‌ها  به دلیل در خانه ماندن مردم و ایجاد ممنوعیت‌های عبور و مرور در شهرهای بزرگ هند از جمله دهلی، بسیار آسیب دیده است. Oyo استارتاپ 10 میلیارد دلاری هندی اخیراً گفته است که ماه گذشته به بسیاری از نیروهای خود برای 3 ماه مرخصی بدون حقوق داده است.

استارتاپ Ixigo یک استارتاپ 13 ساله مسافرتی و هتلداری است از ماه آپریل اقدام به کاهش حقوق نیروهای خود کرده است. MakeMyTrip نیز یکی دیگر از استارتاپ‌های فعال در زمینه مسافرت و رزرو هتل است که اعلام کرده در ماه آپریل حقوق مدیران ارشد خود را تا حد قابل توجهی کاهش داده است. اوایل این هفته این استارتاپ اعلام کرده است که فعالیت‌‌های خود را در زمینه ارسال غذا و سفارشات آنلاین آغاز کرده است.  

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *