نخستین سمینار ملی آنلاین مدیریت راهبردی کسب‌‌وکار ماهان

چگونه فرصت‌های یک بحران را شناسایی کنیم؟

رمز موفقیت کسب‌وکارهایی که به سلامت از گذرگاه بحران عبور می‌کنند چیست؟ چه تفاوتی بین شرکت‌هایی که از بحران سربلند بیرون می‌آیند با شرکت‌هایی که در آن گرفتار می‌شوند وجود دارد؟ چگونه می‌توان یک کسب‌وکار را از بحران نجات داد؟ چگونه می‌توان برای یک کسب‌وکار در زمان بحران خلق فرصت کرد؟

این دست از سؤالات بخشی از موضوعاتی است که مدیران و صاحبان کسب‌و‌کارها باید برای پاسخگویی مناسب به آنها تدابیر لازم را بیندیشند. رشد اقتصادی منفی، تورم بالا، محدودیت‌های قانونی داخل و خارج کشور، اختلال در چرخه واردات و صادرات، اختلال در زنجیره تأمین، مشکل تأمین مواد اولیه، مشکل تأمین سرمایه و ده‌ها مسئله ریز و درشت دیگر در کنار تحریم‌ها و سایه سنگین کرونا همگی فضای فعالیت اقتصادی را برای کسب‌و‌کارها مبهم و بی‌ثبات کرده است.

مدیران و صاحبان کسب‌وکارها امروز دوراهی‌های بسیاری را تجربه خواهند کرد و در شرایط پیچیده‌ای قرار می‌گیرند؛ در چنین شرایطی تصمیمات کوچک نیز تأثیرات بزرگی را به همراه خواهد داشت. بنابراین می‌توان انتظار داشت که تصمیم‌گیری امروز مرز بین موفقیت و شکست یک کسب‌وکار را تعیین می‌کند؛ اما چگونه می‌توان در موقعیت کنونی به‌درستی تصمیم گرفت و از درستی تصمیم اتخاذ شده اطمینان حاصل کرد؟

چگونگی فعالیت در شرایط نا اطمینانی به روایت دانشگاه هاروارد

مجله کسب‌وکار هاروارد در یکی از مقالات اخیر خود برای پاسخ به سوال فوق، از گفته فرانک نایت (Frank Knight) اقتصاددان آمریکایی استفاده کرده است. نایت معتقد بود که باید به تفاوت بین نا اطمینانی (Uncertainty) و ریسک (Risk) توجه داشت. در موقعیتی که ریسک وجود دارد کسب‌وکارها قادر هستند تا احتمال نتایج خاص به دست آمده را محاسبه کنند چراکه قبلا در موقعیت‌های مشابه به موقعیت کنونی قرار داشته‌اند. اما در شرایط عدم اطمینان -که نایت بیشتر تصمیم‌گیری کسب‌وکارها را در این دسته قرار می‌دهد- کسب‌وکارها تنها می‌توانند در مورد اتفاق‌هایی که خواهد افتاد حدس بزنند؛ چراکه از قبل تجاربی در اختیار ندارند که به پشتوانه آن نتایج احتمالی را تخمین بزنند. در واقع حتی نمی‌توانند طیفی از نتایج بالقوه را تصور کنند.

به اعتقاد نایت عامل کلیدی در چنین شرایطی –شرایط عدم قطعیت و نا اطمینانی- تصمیم‌گیری و نگرش مدیران و صاحبان کسب‌وکارها است که نتیجه را رقم خواهد زد. این اقتصاددان آمریکایی معتقد بود که مدیران و صاحبان کسب‌وکارها با تصمیم‌گیری خوب و نگرش مدیریتی می‌توانند علی‌رغم نبود تجارب مشابه، در دوران عدم قطعیت و نا اطمینانی سناریوهای معتبر را ترسیم و با موفقیت از بحران عبور کنند.

حال سوالی که پیش می‌آید آن است که چگونه مدیران و صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند به مهارت تصمیم‌گیری درست و نگرش مدیریتی لازم تجهیز شوند؟
مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان تلاش کرده تا به این نیاز مدیران و صاحبان کسب‌وکارها پاسخ مناسب دهد و آنها را به این قدرت و مهارت تصمیم‌گیری و (تغییر) نگرش مدیریتی مجهز کند.

دوره MBA مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان

مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان به‌عنوان اولین مدرسه کسب‌وکار در ایران از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را با برگزاری دوره MBA آغاز کرد. امروز که بیش از یک دهه از فعالیت مدرسه کسب‌وکار ماهان می‌گذرد ۲۴۰ دوره حضوری MBA و ۳۵ دوره آنلاین MBA با موفقیت برگزار شده است. دوره‌هایی که می‌توان رمز تداوم و برگزاری مستمر و بدون وقفه آن را در رضایت دانشپذیران و استقبال مخاطبان جدید جستجو کرد.

دوره MBA ماهان تنها دوره آموزشی کشور است که با متد Case Study دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود و تفکر خلاقانه، عارضه‌یابی و شناسایی درست مسائل و حل آنها را به مدیران ارشد و صاحبان کسب‌وکار می‌آموزد. سرفصل‌های دوره MBA ماهان با ترند کسب‌وکار در دنیا به روز شده و مطابق با خواست و نیاز مدیران کشور بومی سازی می‌شود.

آنچه در شرایط ویژه کنونی کسب‌وکارها ضروری به نظر می‌آید قدرت عارضه‌یابی، شناسایی تهدیدها و خلق فرصت‌های جدید برای سازمان و کسب‌وکار است؛ دوره MBA ماهان به شکلی طراحی و برگزار می‌شود تا بتواند به بهترین شکل ممکن چنین مهارت‌هایی را به مدیران و صاحبان کسب‌وکارها آموزش دهد.

همچنین مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان به منظور تحقق مسئولیت اجتماعی خود و هم راستا با رسالت ماهان که همان آموزش مبتنی بر علم، مهارت و هنر مدیریت است نخستین سمینار ملی آنلاین مدیریت راهبردی کسب‌وکار ویژه مدیران و صاحبان کسب‌وکار را با رویکرد «شناسایی فرصت‌های یک بحران» برگزار می‌کند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این سمینار می‌توانند به صفحه «سمینار آنلاین مدیریت راهبردی کسب‌وکار» مراجعه کرده و یا نام خود را به سامانه پیامکی ۰۲۱۸۸۴۰۱۳۱۳ پیامک کنند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *