تگ توضیحات متا یا Meta Description و نکات سئو مربوط به آن

تگ توضیحات متا یا Meta Description، یک تگ HTML است که در بخش Head صفحات وب استفاده می شود و شرح خلاصه ای در مورد محتوای صفحه را در یک یا دو جمله بیان می کند و در صفحه نتایج جستجو گوگل نیز در زیر عنوان صفحه عموماً نمایش داده می شود. از اینرو که این نوشته می تواند به بالاتر رفتن CTR نتیجه ما کمک کند در طی فرآیند سئو؛ در تعیین و تثبیت رتبه ما در کسب رتبه بالاتر تاثیر ویژه ای را دارا می باشد.

بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description، در بهبود CTR تاثیر ویژه ای دارد!
بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description، در بهبود CTR تاثیر ویژه ای دارد!

در زمان نوشتن توضیحات متا این موارد را باید رعایت کنید:

  • طول آن باید بین ۴۳۰ تا ۹۲۰ پیکسل (بین ۷۰ تا ۱۵۵ کاراکتر) باشد.
  • توضیحات متا باید خوانایی داشته باشد و کلمات کلیدی در آن گنجانده شده باشند.
  • با نوشتن توضیحات متای منحصر به فرد برای هر صفحه ی قابل ایندکس شدن، از مشکل محتوای تکراری جلوگیری کنید.

توضیحات متا چیست؟

تگ توضیحات متا، محتوای صفحه را در یک یا دو جمله توضیح می دهد و در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود. این تگ در سئو درون سایتی نقش مهمی دارد و شایسته توجه است.

نکات سئویی در نگارش توضیحات متا

در خصوص فرآیند های مرتبط با سئو یک موضوع بسیار مهمی وجود دارد که، اهمیت نگارش یک توضیحات متا یا متا دسکریپشن مناسب را برای ما مشخص تر میکند؛ آن هم این است که هر چقدر نتیجه مربوط به صفحه ما در نتایج گوگل نرخ کلیک یا CTR بالاتری داشته باشد، رشد و ثبات رتبه ما بهتر خواهد بود.
علاوه بر مواردی که مستقیماً با سئو مرتبط هستند مثل نحوه استفاده از کلمات کلیدی در آن؛ بدلیل موثر بودن متن و محتوای متا دسکریپشن در میزان کلیک های دریافتی صفحه ما در نتایج جستجو های گوگل باید نکات مختلفی را در نظر بگیریم که در ادامه به مهم ترین آنها خواهیم پرداخت.

تعداد کاراکتر مجاز برای متا دیسکریپشن

در مورد تگ متا این قواعد را رعایت کنید:

  • بیشترین تعداد کاراکتر: ۱۵۵ کاراکتر یا ۹۲۰ پیکسل
  • کمترین تعداد کاراکتر: ۷۰ کاراکتر یا ۴۳۰ پیکسل

در بیشتر مواقع، تعداد کاراکترهای بالا در گوگل، بینگ و یاهو به درستی نمایش داده می شوند. در عمل، اما هیچ ضمانتی برای نمایش تگ توضیحات متا وجود ندارد و این موتورهای جستجو هستند که متناسب با عرض صفحه نمایش شما در این مورد تصمیم می گیرند.

لحن نوشتاری مناسب

توضیحات متا به نحوی سر در ورودی کاربران به صفحه شما در نتایج هستند؛ پس لازم است از بجای استفاده از استعاره های نوشتاری و یا جملات مجهول؛ خیلی صریح و با لحنی مناسب محتوای صفحه خود را شرح دهید!

به زبان ساده تر کاربران باید قبل از کلیک روی نتیجه مربوط به وب سایت شما، از محتوایی که در انتظار آنهاست آگاهی لازم را بدست بیاورند!

داشتن فراخوان عمل یا CTA مناسب

اینکه کاربران را در مواجهه با نتیجه مربوط به وب سایتمان بخواهیم ترغیب به کلیک کنیم موضوع بسیار مهمی است.
شاید بهتر است بدانید، تفاوت نرخ کلیک رتبه های ۷ و ۱۰ تقریباً ۱% می باشد؛ که با یک بهینه سازی مناسب در CTR صفحتان میتوانید نرخ کلیک نتیجه مربوط به خودتان را چند درصد بالاتر از رتبه های رقبایتان ببرید و این موضوع پس از مدتی می تواند باعث ارتقای رتبه شما بدون نیاز به هیچ فرآیند لینک سازی دیگری نیز بشود!
بکار بردن عباراتی مانند: همراه ما باشید و بخوانید جزو مثال خوبی برای این بخش محسوب می شوند!

استفاده مناسب از کلمه یا کلمات کلیدی اصلی

به طور استاندارد باید ماهیت محتوای شما متمرکز بر موضوع اصلی یا به عبارت دیگر کلمه اصلی شما باشد؛ پس بهتر است کلمه اصلی شما نقش نهاد (آنچیزی که جمله آن را شرح می دهد) باشد.

علاوه بر طول مناسب، یک تگ توضیحات متای بی نقص، خصوصیات زیر را نیز دارد:

  • خوانایی عالی
  • در برداشتن کلمات کلیدی مرتبط
  • قابلیت انتقال پیام
  • منحصر به فرد بودن

کلمات مترادف برای تگ توضیحات متا

به دلیل ارتباطی که تگ توضیحات متا با محتوای صفحه دارد، توضیحات سئو نیز نامیده می شود. جهت یکپارچگی، در این بحث از عبارت توضیحات متا استفاده می کنیم.

تگ توضیحات متا به چه شکل است؟

تگ توضیحات متا در در ساختار Html صفحات در بخش Head قرار میگیرد و در صفحه مروگر قابلیت نمایش برای کاربر ندارد.
تگ های متا توضیحاتی هستند راجع به اطلاعات داخل صفحه؛ به نحوی توضیحاتی هستند راجع به محتوای صفحه!

تگ توضیحات متا در بخش هد کدهای یک صفحه قرار دارد و کد آن به این شکل است:

ساختار استفاده و نحوه قرارگیری کد توضیحات متا یا Meta Description
ساختار استفاده و نحوه قرارگیری کد توضیحات متا یا Meta Description

چطور تگ توضیحات متای بی نقص بنویسید؟

نوشتن یک تگ توضیحات عالی کار آسانی نیست. به همین دلیل، در ادامه خصوصیات تگ توضیحات بی نقص بررسی شده است.

  • خوانایی: رساندن معنا و مفهوم با وجود کم بودن فضا برای ارائه توضیحات
  • در برداشتن کلمات یا عبارات کلیدی اصلی: مرتبط ترین کلمات کلیدی در هر صفحه را در توضیحات بیاورید، در بخش توضیحات متا معمولاً توصیه می شود کلمه کلیدی اصلی (PKW)، کلمه کلیدی ثانویه (SKW) و کلمه کلیدی جایگزین (AKW) ذکر شود.
  • قابلیت انتقال پیام: توضیحات متا باید درون مایه واقعی محتوای شما را به شکل جذابی بازتاب دهد.
  • تعداد کاراکترها (طول) مناسب: توضیحات متا باید بین ۷۰ تا ۱۵۵ (۴۳۰ تا ۹۲۰ پیکسل) باشد.
  • منحصر به فرد بودن: محتوای هر تگ توضیحات متا باید غیر تکراری باشد، یعنی در هر صفحه از یک متا دسکریپشن منحصر به فرد استفاده کنیم.

۴ ایراد متداول در نگارش توضیحات متا و نحوه رفع آنها

  1. بیش از حد کوتاه یا طولانی بودن متن آن: گوگل به صورت رسمی هیچ محدودیتی برای تعداد کاراکتر های توضیحات متا در نظر نگرفته است ولی به دلیل محدودیت عرض نمایش آن باید به شکل موثری از آن استفاده کرد تا بتوان هم از تاثیر آن برروی سئوی صفحه استفاده کرد و هم در جهت بهبود CTR آن صفحه.
  2. عدم  نگارش توضیحات متا: گوگل رسماً بارها توصیه کرده است برای تمامی صفحات قابل Index شدن در نتایج آن، باید توضیحات متای مناسبی در نظر گرفته شود.
  3. نگارش چند توضیحات متا مختلف برای یک صفحه یکسان: اینکار بدلیل ایجاد اختلال در بررسی صحیح ماهیّت محتوای صفحات توصیه نمی شود.
  4. نگارش توضیحات متا نا مرتبط یا فیک: در صورتی که محتوای توضیحات متا یک صفحه با محتوای متنی آن صفحه شباهت و ارتباط قابل درکی برای موتورهای جستجو نداشته باشد، در بهترین حالت توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته می شود.
  5. استفاده از محتوای توضیحات متای یکسان برای چند صفحه مختلف: گوگل در این خصوص نیز بارها گفته است باید محتوای توضیحات متای هر صفحه منحصر به فرد باشد و صفحه دیگری از وب سایت همخوانی نداشته باشد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *