فعالیت اینترنتی ۸۰ درصد مشاغل با تداوم کرونا

به گزارش تجارت‌نیوز، علی اصلانی درخصوص ارزیابی مشاغل قابل راه‌اندازی در ایام کرونا اظهار کرد: معتقدم اگر بسیاری از مشاغل را دورکار کنیم هم کارها بهتر پیش می‌رود و هم هزینه‌های دولت کاهش می‌یابد. در بحث وام و بیمه بیکاری کرونا اتفاقی که افتاد این بود که کارگران و متقاضیان به جای مراجعه حضوری به ادارات کار از خانه بدون کمترین هزینه یا اتلاف وقت به سایت مراجعه و ثبت‌نام کردند.

ادامه فعالیت مشاغل دولتی و کارهای اداری به شکل اینترنتی

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد مردم گوشی هوشمند دارند و از طریق آن می‌توانند بسیاری از کارهای خود را غیرحضوری انجام بدهند مثلا قبوض آب و برق خود را اینترنتی پرداخت کنند یا خدمات بانکی دریافت کنند. آن دسته مشاغل دولتی و اداری هم که امکان فعالیتشان به شکل اینترنتی وجود دارد می‌توانند در این شرایط گسترش یابند.

این فعال حوزه کار افزود: شغل‌هایی مثل نویسندگی، ویراستاری، ترجمه یا خبرنگاری نمونه‌ای از مشاغلی هستند که نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند از طریق ارتباط تلفنی و مجازی به راحتی تبادل اطلاعات کنند و به فعالیت ادامه دهند.

ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی و تجهیزات لازم

اصلانی در ادامه بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی تاکید و خاطرنشان کرد: در کنار دورکاری و کسب و کارهایی که انتظار داریم به شکل غیرحضوری فعالیت کنند لازم است زمینه آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به شکل اینترنتی نیز مهیا شود؛ یعنی سرعت اینترنت و امکانات و تجهیزات لازم برای اتصال به شبکه از قبل پیش‌بینی شده باشد.

وی برگزاری غیرحضوری کلاس‌ها و آزمون‌های دانشگاهی در ایام کرونا را اجتناب ناپذیر دانست وگفت: ضعیف بودن سرعت اینترنت و قطع و وصل شدن آن می‌تواند مشکلاتی را در امر آموزش ایجاد کند، بنابر این دستگاه‌های مربوطه به ویژه وزارت ارتباطات باید در این زمینه بسترسازی کنند.

احتمال دورکاری و فعالیت اینترنتی بیش از ۸۰ درصد مشاغل

به اعتقاد این فعال حوزه کار، با توجه به تداوم شیوع کرونا و غیرقابل پیش بینی بودن شرایط، احتمال اینکه بیش از ۸۰ درصد مشاغل موجود به شکل الکترونیکی و در بستر اینترنت یا به صورت دورکاری ادامه فعالیت دهند، وجود دارد.

اصلانی در پایان با اشاره به موفق بودن کسب و کارهای اینترنتی در دوران کرونا، افزود: خیلی از فروشگاه‌های آنلاین که در این ایام، به شکل اینترنتی عرضه و فروش کالا و خدمات، پوشاک و مواد خوراکی و غذایی داشتند شاید چند سال قبل چندان مطرح نبودند ولی اکنون از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با معرفی محصولات و خدمات خود به مردم و جلب اعتماد عمومی، شناخته شده و به رونق رسیده‌اند.

منبع: ایسنا

منبع

Author: admin