یکی از استراتژیهای که سازمانها جهت ترغیب پرسنل به زندگی کردن با ارزشها، وعده و پایبند بودن به برند بهکار میگیرند، اینترنال برندینگ (internal branding) است.
سازمانها برای انجام یک برندینگ داخلی مناسب، برنامههایی را جهت تعامل بیشتر پرسنل با هم تدوین میکنند. آنها با تشویق پرسنل جهت درک چارچوب و مفاهیم سازمانی به کارکنان خود یادآور میشوند که متناسب با اهداف سازمان رفتار و در نهایت به نمایندگان برند در جامعه تبدیل شوند.
در اصل پیام سازمان پیش از انتقال به مشتریان میبایست توسط پرسنل به خوبی شنیده شود. درک درست پیام توسط پرسنل باعث میشود، پیام درست به مشتریان منتقل و تصویر مطلوبی از سازمان در جامعه خلق شود.
در دنیای امروز شرکتها توجه کمتری به اینترنال برندنیگ دارند و بیشتر توان خود را صرف معرفی محصولات و خدمات به مشتریان میکنند البته در این میان برخی از سازمانها بر اثرات مثبت ناشی از پروژههای اینترنال برندینگ (internal branding) واقف هستند و به همین جهت آن را بطور جدی پیادهسازی میکنند.
درسا یکی از برندهای ایرانیست که توانسته به خوبی اینترنال برندینگ را اجرایی کند. این برند از سال 1370 در زمینه تولید مصنوعات چرمی آغاز به کار کرده است. درسا هر دهه از زندگیش را با عنوانی مجزا باتوحه به هدف کلیدی هر دهه معرفی میکند. این برند پس از طی دهههای تولید، برندینگ و سبک زندگی در سال جاری، در آستانه ورود به دهه چهارم که آن را دهه اندیشه نامگذاری کرده تغییراتی را در هویت بصری، ساختار و رفتار برند، ریبرندینگ (rebranding) به وجود آورده و خط دال را خلق کرده است.
برند برای انتقال بهتر مفاهیم و تغییرات اعمال شده، پروژهای اینترنال برندینگ را با عنوان “سفیران ارزشهای برند” در حال اجرا دارد. سفیران ارزشهای برند در فاز اول، پرسنل درسا در تمام سطوح سازمانی هستند که در جلسات هفتگی با مدیرعامل و سایر مدیران ارشد سازمان حضور دارند. آنها در این جلسات به گفتگو درباره هویت برند، ماموریت، چشمانداز، مسیر پیش روی درسا و بررسی پیشنهادات و طرح پرسشهای همکاران میپردازند. مدیران نیز پیشنهادات را بررسی و سوالات را پاسخ میدهند، همچنین در هر جلسه موضوعی جهت تحقیق و مطالعه مطرح میشود که سفیران از شهرهای مختلف به صورت گروهی و داوطلبانه مسئولیت ارائه آن را برعهده میگیرند. موضوعاتی چون بررسی نسلها،ُ هویت بصری و …..
آموزش به دلیل آشنایی و ارتباط روزمره پرسنل با یکدیگر، اثربخشی بیشتری دارد. جلسات آموزشی پرسنل علاوه بر بار آموزشی، موجب تفریح و کاهش استرس روزانه نیز میشود و همچنین ارتباط پرسنل با یکدیگر را در سراسر کشور بهبود میبخشد. درنتیجه یکپارچگی فعالیتهای پرسنل نیز افزایش مییابد.
برهمین اساس تاکنون جلسات آموزشی بسیاری در کارخانه، انبار، فروشگاهها و دفتر مرکزی به صورت آنلاین و حضوری برگزار شده که نتیجه آن همدلی، همکاری تیمی سراسر کشور، توسعه فردی و آموزش در تمام سطوح بوده است.
در واقع ریبرندینگ (rebranding) موجب یکپارچگی درون سازمانی و حرکت به سوی اهداف تعریف شده با سرعت بیشتر میشود، موضوعی که درسا نیز آن را تجربه کرده است و میتواند الگویی مناسب برای پروژههای مشابه باشد.