معایب رسانه‌های اجتماعی بیشتر از مزایای آن است!

رسانه کلیک – طبق نظرسنجی‌های انجام شده، بسیاری از شهروندان آمریکایی بر این باورند که معایب رسانه‌های اجتماعی به مراتب بیشتر از مزایای آن است. پس چه نیرویی آن‌ها را به سمت استفاده روزمره از این رسانه‌ها می‌کشاند؟ 

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا اهمیت و قدرت رسانه‌های اجتماعی بیش از پیش آشکار شود. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به طور روزانه از این رسانه‌ها استفاده می‌کنند و از معایب آن کاملا آگاه هستند. اما دلیل استمرار این امر را در کجا باید جستجو کرد؟

طبق نظرسنجی که توسط پایگاه خبری NBC News در آمریکا انجام شده، بسیاری از ساکنین این کشور روزانه از پلتفرم‌هایی همچون فیس‌بوک، توییتر، تیک‌تاک و غیره استفاده می‌کنند؛ در حالی که می‌دانند شبکه‌های اجتماعی اغلب باعث جدایی مردم از یکدیگر می‌شود تا اتحاد آن‌ها.

حدود 66 درصد از بزرگسالان حداقل روزی یک بار به سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند. این در حالی است که 64 درصد آمریکایی‌ها معتقدند این پلتفرم‌ها سبب تفرقه و جدایی می‌شود. نتایج دقیق نظرسنجی به شرح زیر است:

  • طرفداران حزب جمهوری‌خواه: 77 درصد
  • طرفداران احزاب مستقل: 65 درصد
  • طرفداران حزب دموکرات: 54 درصد
  • افراد سفیدپوست: 70 درصد
  • مردم لاتین: 56 درصد
  • جوانان: 61 درصد
  • سالمندان: 71 درصد

حدود 42 درصد از افراد سیاه‌پوست نیز بر این باور هستند که رسانه‌های اجتماعی باعث جدایی افراد می‌شود؛ حال آنکه 40 درصد با این تفکر مخالف‌اند.

در نظرسنجی مذکور درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در کیفیت زندگی افراد نیز سؤال شده است. حدود 49 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که رسانه‌های اجتماعی تأثیر مثبتی در زندگی آن‌ها داشته؛ اما 37 درصد از نقش مخرب آن‌ها گلایه کرده‌اند.

طرفداران حزب دموکرات، بانوان و دارندگان مدرک آکادمیک بر نقش مثبت، و طرفداران حزب جمهوری‌خواه، آقایان و آن دسته افرادی که فارغ مدرک آکادمیک هستند، بر نقش منفی شبکه‌های اجتماعی در زندگی تأکید داشته‌اند.

همه‌گیری کرونا باعث شد تا قشر جوان جامعه، زمان بیشتری را به کار با دستگاه‌های هوشمند اختصاص دهند. حدود 54 درصد از والدین می‌گویند که فرزندان آن‌ها اکنون بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون و کار با رایانه، گوشی و تبلت می‌کنند، 38 درصد از والدین تفاوت چندانی را نسبت به قبل احساس نکرده و تنها 4 درصد معتقدند که زمان اختصاص یافته به دستگاه‌های الکترونیکی پس از پاندمی کاهش یافته است.

معایب شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما می‌توان برای به حداقل رساندن آن‌ها تلاش کرد. هنوز بسیاری از مناطق جهان با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و لذا تجمع گروهی در این نواحی چندان عاقلانه نیست. پس اگر قرار است از طریق رسانه‌های اجتماعی با یکدیگر در تعامل باشیم، باید از قضاوت‌های بیجا و تنش دوری کرده و بستر مناسبی را برای اتحاد و همدلی به وجود آوریم.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *