حمله پهپاد خودمختار STM Kargu-2 به نیروهای مسلح لیبی

رسانه کلیک – پهپاد خودمختار STM Kargu-2 گروهی از نیروهای مسلح لیبی را مورد حمله قرار داده و احتمالا سبب مرگ برخی از آنان شده است.

با پیدایش هوش مصنوعی و کاربرد آن در ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف، ترس از ربات‌های قاتل نیز بین افراد شکل گرفت. حتی افراد سرشناس در حوزه تکنولوژی مثل ایلان ماسک و سم هریس نیز AI را تهدیدی برای جامعه بشری می‌دانند. ظاهرا این نگرانی‌ها چندان بی‌مورد نبوده است! به گزارش سازمان ملل متحد، یک پهپاد خودمختار چند ماه پیش به سربازان لیبیایی حمله کرده و احتمالا سبب مرگ چند تن از آنان شده است.

این حادثه ماه مارس در لیبی اتفاق افتاده؛ کشوری که سال‌هاست درگیر جنگ داخلی است. طبق اظهارات کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل، پهپاد STM Kargu-2 که در گزارش از آن به عنوان سلاح خودمختار مرگبار یاد شده، از سوی ترکیه به این کشور فرستاده شده و نیروهای مسلح حفتر (HAF) را نشانه گرفته است.

سازنده Kargu یعنی شرکت STM می‌گوید این پهپاد خودمختار عموما در برابر اهداف ساکن یا متحرک استفاده می‌شود و در ساخت آن از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و قابلیت پردازش تصویر در زمان واقعی استفاده شده است.

سازمان ملل سال 2018 تلاش‌های گسترده‌ای را در راستای ممنوعیت استفاده از سلاح‌های خودمختار انجام داد؛ اقداماتی که از سوی ایالات متحده و روسیه با مخالفت جدی مواجه شد. دیدبان حقوق بشر نیز از سال 2013 کارزاری را برای مقابله با این سلاح‌ها به راه انداخته که متأسفانه هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

مکس تگمن، متخصص یادگیری ماشین در دانشگاه MIT با انتشار یک توییت از ساخت فزاینده ربات‌های قاتل خبر داده و گفته است تولید انبوه این ماشین‌ها قطعا به صلاح بشریت نخواهد بود. وقت آن رسیده رهبران و سران کشورها موضع خود را دقیقا مشخص کنند و به فکر انجام اقدامات اساسی باشند.

منبع cnet

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *