48.4 درصد مردم ایران فقط از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران که در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است، ۲۷ درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند در حال حاضر کاربر هیچ‌کدام از رسانه‌های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.  

از طرفی گروه‌ سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بیش از سایر گروه‌های سنی فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند که بر این اساس ۵۰.۵ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۹.۴ درصد از گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۴۴.۴ درصد افراد ۵۰ سال و بالاتر گفته‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند. 

بنا بر این نظرسنجی، ۴۸.۴ درصد از پاسخگویان گفته‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی مثل تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند. در مقابل ۱.۸ درصد بیان کرده‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل سروش استفاده می‌کنند.

در این نظرسنجی علت استفاده از رسانه‌های اجتماعی از سوی افراد ذکر نشده است.

نظرسنجی شهریور ایسپا

میزان استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی در روز، هفته و ماه

نتایج بررسی میزان استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی در روز، هفته و ماه نیز نشان می‌دهد که فقط ۳.۱ درصد از کسانی که حداقل از یک رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند، گفته‌اند اصلاً از واتس‌اپ استفاده نمی‌کنند؛ اما ۴۴.۸ درصد در طول روز به طور مستمر از آن استفاده می‌کنند. ۴۰.۶ درصد روزی یک یا چند بار، ۹.۲ درصد هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۳ درصد ماهی یک یا چند بار از واتس‌اپ استفاده می‌کنند.

همچنین ۲۷.۱ درصد کاربران در طول روز به صورت مستمر از اینستاگرام استفاده می‌کنند. ۳۹.۳ درصد روزی یک یا چند بار، ۱۲.۴ درصد هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۷ درصد ماهی یک یا چند بار به آن سر می‌زنند. ۱۸.۵ درصد کاربران اصلاً وارد این رسانه اجتماعی نمی‌شوند.

نتایج دیگر این نظرسنجی حکایت از آن دارد که ۳۵.۶ درصد کاربران رسانه‌های اجتماعی اصلاً از تلگرام استفاده نمی‌کنند، اما ۱۲.۹ درصد در طول روز به طور مستمر، ۲۷.۳ درصد نیز روزی یک یا چند بار، ۱۷.۹ درصد هفته‌ای یک یا چند بار و ۶.۳ درصد ماهی یک یا چند بار وارد تلگرام می‌شوند.

نظرسنجی شهریور ایسپا

گفتنی است اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه هزار و ۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.

نتایج نظرسنجی تیرماه 1400 ایسپا را اینجا بخوانید: آمارهای جالب از کاربران شبکه‌های اجتماعی | از هر ۱۰ ایرانی بالای ۱۸ سال، ۷ نفر واتس‌اپ دارند

نتایج نظرسنجی ایسپا که از ضریب نفوذ بالای پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی چون تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام در ایران حکایت دارد، جایگاه این پیام‌رسان‌ها را نزد مردم ایران نشان می‌دهد؛ پیام‌رسان‌هایی که تلاش‌هایی زیادی جهت حذف و جایگزینی‌شان با پلتفرم‌های بومی ایرانی صورت گرفته، اما نتیجه‌ای جز حاشیه و اعتراض و نگرانی (بیشتر بخوانید: ماجرای اکانت های جعلی روبیکا چیست؟) در پی نداشته است.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *