سنوات و پایه سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وحید حاجی زاده مشاور روابط کار، اینکه برخی اعلام می‌کنند سنوات خدمت فقط به کارگرانی تعلق می‌گیرد که بالای یک سال فعالیت داشته باشند. باید گفت که خیر، همچین چیزی وجود ندارد، با توجه به تغییری که در خصوص سنوات خدمت کارگران بوده، حتی کسانی که زیر یک سال و در واقع یک ماه هم کار کرده باشند به نسبت ماه و روزهای فعالیت باید سنوات خدمت دریافت کنند. البته کسانی که یک سال فعالیت داشته‌اند، کارفرما باید به معادل یک پایه حقوق در نظر بگیرد. ضمن اینکه پرداخت آن می تواند به صورت ماهیانه یا سالیانه انجام شود.

او اظهار کرد: اشتباه دوم در خصوص پایه سنوات هست که اعلام می‌کنند پایه سنوات تنها به حداقل بگیران تعلق می‌گیرد، این موضوع نیز اشتباه است؛ کلیه کارگران مشمول قانون کار که سال اول خود را به پایان رسانده‌اند، از سال دوم مشمول پایه سنوات می‌شوند و بنابراین ارتباطی به حداقل‌بگیر و سایر سطوح مزدی ندارد.

این مشاور روابط کار گفت: اشتباه سوم در خصوص محاسبه پایه سنوات هست که اعلام می‌شود کارفرما می‌تواند پایه سنوات را هر ماه، پایان قرارداد یا در پایان سال یکجا پرداخت کند، این روش نیز اشتباه است، پایه سنوات می‌بایست هر ماه توسط کارفرما به پایه حقوق اضافه و پرداخت شود چون که پایه سنوات جزئی از حقوق پایه محسوب می‌شود پس بنابراین باید به صورت ماهیانه و منظم پرداخت شود.

او افزود: اشتباه چهارم بار دیگر در خصوص پایه سنوات است، برخی اعلام می‌کنند اگر کارفرما پایان سال تسویه قطعی انجام دهد، از سال جدید فقط پایه سنوات همان سال تعلق می‌گیرد، این مورد هم اشتباه هست چونکه از سال ۹۲ دستورالعمل وزارت کار در این خصوص صادر شده که حتی در صورت تسویه حساب قطعی پایان سال، پایه سنوات سال قبل و همینطور سال جدید باید به مزد کارگر اضافه شود. پس بنابراین به هیچ عنوان پایه سنوات با تسویه از بین نمی‌رود.

منبع: عصر ایران

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصادکلان تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *