ضعف بنگاه‌ها در استراتژی کسب و کار / در چه فضایی سرمایه‌گذاری کنیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سیامک قاسمی، اقتصاددان گفت: فضا و استراتژی‌های کسب و کار جدای از اقتصاد کلان ایران نیست و بنگاه‌ها در تبدیل این فضا به استراتژی‌های کسب و کار ضعف دارند.

– اقتصاد کلان از روند کسب و کارها جدا نیست و این خطای استراتژیکی است که در بنگاه ها رخ می دهد.

-بازارهای مالی در ایران در حال تجربه شرایط جدیدی هستند، در گذشته در مقاطع مختلف یک بازار بازدهی بیشتری از تورم داشت ولی اکنون تقریبا همه بازارها کمتر از تورم بازدهی دارند. در این شرایط اگر کسب و کارها استراتژی مناسبی داشته باشند می‌توانند سودی بیشتر از تورم کسب کنند.

-اکنون سرمایه گذاری در برخی کسب و کارها سودده تر از سرمایه گذاری در بازارهاست.

-اقتصاد ایران جا برای رقابت ندارد و از سرمایه گذاری در فضاهای رقابتی مانند لبنیات باید اجتناب کرد.

-افراد باید به سمت فضاهایی بروند که مزیت رقابتی داشته باشند و مزیتی را ارائه کنند که دیگر شرکت های فعال در این حوزه ندارند.

-دلار در ایران روند فراینده دارد و کسب و کارهایی که منجر به درآمد ارزی شوند و صادراتی باشند یا بتوان بخشی از آنها را به خارج از کشور منتقل کرد، نوعی استراتژی مناسب است.

-اقتصاد کلان در ایران چالش های زیادی دارد اما به این معنا نیست که فرصت کسب سود برای کسب و کارها وجود ندارد فقط باید به سمت نوآوری و ایده های جدید رفت.

-کسب و کارها باید روندهای خارجی را دنبال و نوآوری ها را رصد کنند تا بتوانند آنها را در ایران پپاده سازی کنند.

-حجم صادرات غیرنفتی و غیرپتروشیمی ایران در شرایط تحریمی، بد نیست؛ هر چند به سختی انجام می شود.

-در عین حال به جای صادرات می توان بخشی از تولید و کسب و کار را به خارج از کشور منتقل کرد و به عنوان یک کالای غیرایرانی آن را صادر کنند.

-کسب و کارها باید نوآوری باشند و با دولت هم همکاری نداشته باشند. حتی اگر پیمانکار دولت هستند، این بخش از کسب و کار خود را توسعه ندهند. نهاد دولت در ایران با کسری بودجه مواجه است.

-روندهای جمعیتی از جمله مباحثی است که باید در استراتژی کسب و کار به آن توجه شود. جمیعت در حال رفتن به میانسالی است و ارائه خدمات به این قشر در میانسالی و سالمندی، می تواند ایده کسب و کاری باشد.

-جامعه از نظر افتصادی دو قطبی شده است و طبفه متوسط ضعیف شده است. ایده های کسب و کاری باید به سمت اقشار فرودست بروند یا ثروتمند.

-بحران آب و مسائل زیست محیطی و روند سلامت و بهداشت از جمله ایده های خوب کسب و کاری است.

-بازار بزرگ مسکن هم قابل توجه است و متوسط واحدهای مسکن به سمت کوچکتر شدن است.

– رمزارزها و بازارهایی مانند طلا که به صورت سنتی و تاریخی تورم را گرفته اند، می توانند در پرتفو افراد باشند.

بازدهی بازارهای مالی

-بازارهای مالی در ایران فضای جدیدی را پیدا کردند به ویژه بعد از رسیدن قیمت دلار به حدود ۳۲ هزار تومان. پس از آن وارد روند رکودی در بازارهای مختلف شدیم.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *