استراتژی بازاریابی اینستاگرام: ۱۰ اقدام ضروری

از زمان آغاز به کار اینستاگرام تا به امروز ماهانه ۸۰۰ میلیون کاربر به این فضا پیوسته اند که بیشتر از ۶۰ میلیون عکس توسط این کاربران پست میشود و ۱.۶ میلیون لایک رد وبدل میشود.

هم چنین تعداد زیادی اینفلوئنسر در این فضا فعالیت میکنند که فالوورهای زیادی دارند و با یک برنامه ریزی دقیق میتوانید شما هم یک اینفلوئنسر مارکتینگ برای خود تشکیل دهید.

برای این امر باید محتوایی را ارسال کنید که با سلیقه و علایق دنبال کنندگانتان همخوانی داشته باشد و علاوه بر این محتوای جدیدی نیز باشد.

مساله مهم این است که چه نوع محتوایی برای رشد تعداد دنبال کنندگان، بهتر و تاثیرگذارتر است و میتواند به شما در این زمینه کمک کند.

ممکن است تاکنون با سایت های مختلفی روبرو شده باشید که به شما راه حل هایی برای بهبود فضای مجازی شما ارائه کرده اند اما در عمل فایده ای نداشته اند.

در این مقاله میخواهیم تا شما را با ۱۰ راهکار واقعا عملی برای بازاریابی در اینستاگرام اشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

استراتژی بازاریابی اینستاگرام: ۱۰ اقدام ضروری

۱.     هرچه سریعتر پروفایل خود را به پروفایل تجاری تغییر دهید.(business )

قبل از این که برای بازاریابی اینستاگرامی خود اقدام کنید به تنظیمات صفحه خود بروید و پیج اینستاگرام خود را به اکانت تجاری یا بیزینس اکانت تغییر دهید.

ساخت بیزینس اکانت

طبق مراحلی که در تصویر فوق وجود دارد به قسمت تنظیمات پیج بروید و اکانت خود را به بیزینس اکانت تغییر دهید. این عمل فواید زیادی برای برند شما به همراه دارد:

زمانی که اکانت خود را به بیزینس تغییر میدهید افراد میتوانند به راحتی از طریق دکمه contact با شما ارتباط برقرار کنند و به اطلاعات تماسی شما به صورت مستقیم دسترسی داشته باشند.

هم چنین میتوانید بدون استفاده از فیسبوک ادورتایزر تول (Facebook Ads tool) تبلیغات خود را در اینستاگرام قرار دهید.

و در نهایت اینکه میتوانید از ابزارهای تحلیلی اینستاگرام برای مشاهده عملکرد پست های خود استفاده کنید و میزان بازنشر آنها را مشاهده کنید. به این ابزار insight گفته میشود.

زمانی که اکانت خود را به اکانتی تجاری تبدیل میکنید امکاناتی در اختیار شما قرار میگیرد که از طریق آنها میتوانید مخاطبان و علایق آنها را پیگیری کنید و در راستای بهبود عملکرد خود از آن بهره ببرید.

۲. از ابزارهای رایگان اینستاگرام بهره ببرید.

ابزارهایی که پروفایل تجاری اینستاگرام به همراه دارد در واقع شباهت زیادی به ابزارهای اکانت تجاری فیسبوک دارد.

از این ابزارها میتوانید برای دریافت داده ها و تحلیل آنها استفاده کنید به عنوان مثال میتوانید از نمودارهای اینستاگرام برای مشخص کردن سن، محل زندگی و جنسیت و سایر اطلاعات مربوط به مخاطبان خود استفاده کنید.

ابزارهای رایگان اینستاگرام

از ابزار اینسایت برای دریافت اطلاعات کلی و جزئی میتوان استفاده کرد به این صورت که میتوانید اطلاعات مربوط به هر پست را دریافت کنید و ببینید کدام پست توانسته بیشترین توجه را به خود جلب کند.

بزار اینسایت

دقت کنید که از این ابزارهای رایگان به درستی بهره ببرید چرا که بسیار مهم هستند و میتوانند به شما کمک کنند تا در خصوص سلیقه و علایق مخاطبان خود اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

زمنی که علایق مخاطبان را متوجه شدید به راحتی میتوانید دسته بندی مربوط به آنها را راه اندازی کنید و توجهات مفید و بهتری را دریافت کنید.

۳. تیزرهایی تبلیغاتی تهیه کنید که مخاطبان را تشویق به خرید کردن میکنند.

اینستاگرام فضایی بسیار مناسب برای انتشار تیزرهای تبلیغاتی محصولات شما است اما نکاتی در این خصوص وجود دارد که بهتر است آنها در نظر داشته باشید.

دقت کنید که اگر تبلیغات شما برای فروش محصول به گونه ای به نظر برسد که دارید برای فروش محصول سخت تلاش میکنید موجب میشود تا کاربر خود را تحت فشار ببیند و دیگر شما را دنبال نکند.

پس استفاده از تیزرهای تبلیغاتی مناسب علاوه بر تشویق کاربران به خرید محصولات مانع از آن میشود که تلاش های پی در پی شما کاربران را تحت فشار قرار دهد.

به مثال زیر توجه کنید. در این جا برند بدون این که تلاشی برای فروش محصول خود داشته باشد تنها بیان میکند که نرم افزاری رایگان برای خرید محصولات وجود دارد.

در واقع با تبلیغ کردن از این روش هم موجب میشود تا نرم افزار آنها دانلود بیشتری داشته باشد و هم اینکه فرد پس از دانلود برنامه اقدام به تماشای محصولات و در نهایت خرید آنها میکند.

تبلیغ صحیح در اینستاگرام

مشاهده میکنید که در اینجا فرد با ارائه نرم افزار بیان کرده است که تخفیف ۷۰ درصدی برای این محصولات عنوان شده است.

همانطور که مشخص است هر دوی این پست ها بالای هزار لایک دریافت کرده اند که این در فضای تبلیغات اینستاگرامی امار بسیار تاثیرگذاری است.

مساله مهم در خصوص این دو تبلیغ این است که تلاش زیادی برای تشویق کاربران برای خرید محصول نکرده اند. بلکه با قرار دادن تخفیف و عکس های مرتبط و مناسب موجب میشوند تا فرد ناخوداگاه اقدام به خرید محصول کند.

به عنوان مثالی دیگر میتوان تبلیغ زمستانی بستنی استارباکس را در نظر گرفت. در این تبلیغ هیچ فشاری برای خرید وجود ندارد و تنها با قرار دادن یک عکس جذاب شما را دعوت به این ضیافت زمستانی کرده است.

تبلیغ صحیح در اینستاگرام

دقت کنید که این مدل تبلیغات موجب میشود که افراد علاقه مند، فضای این عکس را احساس کنند و بدون اینکه تحت فشار باشند اقدام به خرید محصول کنند.

و یا اگر اقدام به خرید نکردند حداقل لایک میکنند، کامنت میگذارند و یا آن را با دوستان خود به اشتراک میگذارند و یا اینکه میتوانید اسپانسر تبلیغاتی پیدا کنید پس هرگز از گذاشتن تصاویر مرتبط با محصولات خود نگران نباشید.

۴. برای تبلغیات هزینه کنید.

استفاده از تبلیغات موجب میشود تا شما مخاطبانی بیشتر از فالوورهای خود داشته باشید و افراد بیشتری با محصولات شما اشنا شوند.

برای این امر میتوانید از ابزارهای مربوط به بودجه سازی در اینستاگرام استفاده کنید و دقیقا مشخص کنید که برای چه پست هایی میخواهید چه میزان هزینه کنید.

هزینه برای تبلیغات اینستاگرام

برای پست هایی که به عنوان اسپانسر تبلیغاتی انجام میدهید سعی کنید آنهایی را انتخاب کنید که جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارند و مرتبط با سلیقه آنها هستند.

حتی میتوانید از فالوورهایی که میدانید قابلیت بالایی برای تبلیغات محصول شما دارند به عنوان اسپانسر تبلیغاتی بهره ببرید.

دقت کنید که محتواهای مختلفی را میتوان برای پست های اسپانسری به کار برد. این محتواها عبارت اند از:

  • تصاویر
  • ویدئوها
  • تبلیغات پویا
  • استوری
  • بومرنگ ها

محتوی مختلف برای تبلیغ در اینستاگرام

قابلیت استوری اینستاگرام را دست کم نگیرید چه به عنوان اسپانسر تبلیغاتی و چه غیر اسپانسری میتوانید به راحتی از این طریق با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

۵. استوری اینستاگرام

استوری به دلایل مختلفی جذابیت بیشتری نسبت به پست ها دارد پس با استفاده صحیح از آن سعی کنید تا نظر مخاطبان را به محصولات خود جذب کنید.

استوری فضایی کوچک و بالای اینستاگرام را اشغال میکند و به صورت اسلاید به نمایش در می اید. همه ی این ها موجب میشود تا فرد ابتدا به سراغ استوری ها برود و بعد پست ها را تماشا کند.

با اینکه عمر استوری ها تنها ۲۴ ساعت است با این حال در هر دستگاهی که پیج شما در آن باز باشد ذخیره میشوند و میتوانید بعدها از آنها دوباره استفاده کنید.

یک استوری مناسب میتواند به راحتی کاربران را به سوی پست های شما راهنمایی کند. میتوان کاربری این ابزار را مشابه با اسنپ چت دانست.

فواید استوری برای برندها و تبلیغات آنها را میتوان بی شمار دانست. اما برای کسانی که تازه با این ابزار اشنا شده اند میتوان گفت که هر روزه افراد زیادی تنها به چک کردن استوری ها بسنده میکنند.

میتوان از استوی ها برای نشان دادن عوامل و اتفاقات پشت صحنه برند استفاده کرد. مثلا برای نشان دادن اتفاقاتی که در پشت صحنه اخرین ویدئو منتشر شده در پیج شما رخ داده است.

این امر موجب میشود تا کنجکاوی فرد برای دیدن نتیجه این فعالیت ها تحریک شود و اقدام به مشاهده پست شما کند. هم چنین احساس نزدیکی با عوامل و برند میکند.

نکته جالب دیگر استوری این است که نیازی نیست حساسیت هایی که در خصوص پست ها دارید در خصوص استوری ها نیز داشته باشید.

اینستاگرام در فضای استوری خود مدل های مختلفی از نحوه انتشار محتوا قرار داده است. میتوانید به صورت عکس، ویدئو، ویدئو کوتاه، بومرنگ و… محتوای خود را منتشر کنید.

هم چنین میتوانید افراد و پیج ها را در استوری خود منشن کنید که این امر برای همکاری های تجاری شما با سایر برندها بسیار مفید است.

علاوه بر این ها وجود افکت های مختلف برای چهره، نوشتن متن و قرار دادن استیکرهای مختلف باعث میشوند تا استوری شما جذابیت های زیادی پیدا کند.

از استوری ها تنها میتوان در نسخه موبایل اینستاگرام استفاده کرد و استوری ها را نمیتوان به عنوان دایرکت مسیج ارسال کرد.(یعنی اینکه استوری را درست کنید و تنها در دایرکت مسیج ارسال کنید)

۶. برای گسترش برند خود با اینفلوئنسرها همکاری کنید.

سریعترین راه برای دسترسی به مخاطبان مورد نظر در اینستاگرام این است که با اینفلوئنسرهای مرتبط و تاثیرگذار ارتباط برقرار کنید.

این افراد به تعداد زیادی کاربر دسترسی دارند که به دلیل علاقه  شخصی به فعالیت های اینفلوئنسر او را دنبال میکنند پس تعداد زیادی مشتری بالقوه در پیج این افراد وجود دارد.

امروزه کاربران بیشتر اقدام به خرید محصولاتی میکنند که اینفلوئنسرهای آنها از آن محصولات استفاده کنند. کاربران به اینفلوئنسرها اعتماد دارند.

پس با همکاری با اینفلوئنسرها میتوانید به راحتی محصول خود را در مقابل هزاران و یا شاید میلیون ها کاربری قرار دهید که هر آن میتوانند به مشتری همیشگی شما تبدیل شوند.

مساله مهم در خصوص همکاری با اینفلوئنسرها این است که تعدادی از آنهایی را انتخاب کنید که فعالیتشان مرتبط با محصولات شما باشد.

یعنی اگر شما کمپانی تولید پوشاک هستید با اینفلوئنسرهایی فعالیت کنید که در زمینه مد و پوشاک فعالیت میکنند. و یا اگر در زمینه مواد ارایشی برند دارید با بیوتی اینفلوئنسرها در ارتباط باشید.

دقت کنید که اینفلوئنسرهایی را برای تبلیغ محصول خود انتخاب کنید که تعداد فالورهای بسیار بیشتری نسبت به شما داشته باشند.

هم چنین اهمیتی ندارد که اینفلوئنسر مورد نظر اقدام به خرید محصول شما بکند و یا خیر مهم این است که مخاطبان این فرد در حال تماشای او در حین استفاده از محصول شما هستند و هر کدام از آنها میتوانند مشتری مورد نظر شما باشند.

۷. عکس های کاربران را جمع اوری کنید!

یکی از بهترین راه ها برای انتشار پست و یا استوری استفاده از تصاویری است که مشتریان شما از محصول منتشر کرده اند.

استفاده از این تصاویر فواید زیادی دارد از جمله این که نیازی نیست تا اقدام به تولید محتوا کنید، تبلیغ خوبی برای فروش بیشتر محصول شما میشود و رضایت مندی مشتریان را به نمایش میگذارد.

دقت کنید زمانی که از تصاویر کاربران استفاده میکنید حتما کاربر را تگ کنید و از هشتگ #regram استفاده کنید. این موضوع حتی میتواند افراد بیشتری را برای خرید و انتشار تصاویری از محصول شما تشویق کند.

شاید با خود بگویید که چطور افراد را تشویق به این کار کنید. بسیار ساده است. کاربران در فضای مجازی علاقه زیادی به افزایش فالوور دارند و اگر بدانند که شما در پست خود، آنها را تگ میکنید موجب میشود تا اقدام به انتشار تصاویری از محصولات شما کنند.

یکی از بهترین راه ها برای این موضوع این است که مسابقه ای میان کاربران ایجاد و این امر را هر هفته و یا هر ماه برگزار کنید.

در انتخاب افراد برنده و تصاویری که قرار است منتشر کنید وسواس به خرج دهید چرا که این تصاویر باید کاملا با برند شما و محصولی که به فروش گذاشته اید مرتبط باشد.

۸. هشتگ مخصوص به برند خود را بسازید.

ساخت هشتگ مورد نظر در فضای مجازی میتواند بر تجارت شما بسیار تاثیرگذار باشد. این امر به افراد کمک میکند تا از طریق این هشتگ به جست و جوی پست های مرتبط با برند شما بپردازند.

هم چنین ساخت یک هشتگ مرتبط و جذاب میتواند کاربران زیادی را جذب کند تا از این هشتگ در پست های خود استفاده کنند و این باعث افزایش محبوبیت شما میشود.

اگر در حال حاضر از عبارتی خاص برای معرفی برند خود استفاده میکنید میتوانید از آن به عنوان هشتگ مورد نظر بهره ببرید.

۹. در زمان مناسب پست کنید.

اگر اقدام به انتشار پست های فراوان و پشت سر هم کنید موجب میشود تا فالوورهای شما پیج شما را آنفالو کنند و دیگر علاقه ای به دنبال کردن شما نداشته باشند.

اما اگر پست های کمی را منتشر کنید نمیتوانید در بالای فید اینستاگرام قرار بگیرید. پس باید چه کنید؟ راه حل این مشکل این است که در زمان مناسب پست ها را منتشر کنید.

اما زمان مناسب انتشار پست چه زمانی است؟ بهترین زمان انتشار پست زمانی است که کاربران دارای بیشترین فعالیت خود هستند.

با توجه به اماری که اینستاگرام منتشر کرده است بدترین روزها برای انتشار پست چهارشنبه ها و یکشنبه ها هستند در حالیکه بهترین روزها برای انتشار پست ها دوشنبه ها و پنجشنبه ها هستند. هم چنین بهترین ساعات برای انتشار پست هر روز ساعت ۸، ۹ و یا ۲ صبح است.

بین ساعات ۸ الی ۹ صبح زمانی است که افراد بیدار شده اند و میخواهند در زمان اماده شدن و رفتن به سر کار اینستاگرام خود را نیز چک کنند.

ساعت ۲ صبح نیز زمانی است که افراد به جای خوابیدن در فضای مجازی میچرخند و لذا زمان کافی برای دیدن پست های شما دارند.

با این حال باید زمان مورد نظر مخاطبان خود را بیابید و برای این کار میتوانید از ابزار اینسایت اینستاگرام برای بررسی ساعات و روزهایی که مخاطبانتان بیشترین فعالیت را داشته اند استفاده کنید.

دقت کنید که در طول روز تنها باید یک یا دو پست را منتشر کنید نه بیشتر و نه کمتر. اگر میخواهید که پست های بیشتری را منتشر کنید پیشنهاد میکنیم که از اسلاید و یا البوم ها استفاده کنید.

۱۰. موارد فوق را به دقت پیگیری کنید.

برای استفاده صحیح و مناسب از هر ابزار و وسیله ای ابتدا نیاز است تا کاملا با نحوه عملکرد آن اشنا شوید. حال که مواردی را برای استفاده بهتر از فضای اینستاگرام فرا گرفته اید وقت آن است تا پیگیر آنها باشید.

دقت کنید که استفاده از کدام یک از متدهای معرفی شده به بالا رفتن مخاطبان و فروش بیشتر محصول شما کمک کرده است.

برای سنجش میزان موفقیت خود اولین عاملی که باید در نظر داشته باشید میزان رشد فالوورهای شما است. اگر رشدی نداشته اید پس حتما جایی را اشتباه کرده اید.

حال میزان لایک ها و کامنت ها را در نظر بگیرید. در واقع میزان مشارکت فالوورها با پست ها و فعالیت های خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

جالب است بدانید که هر چه میزان فالوورهای شما کمتر باشد میزان مشارکت آنها باید بیشتر باشد. میتوانید درصد مشارکت با توجه به تعداد فالوورها را در تصویر زیر مشاهده کنید:

مشارکت تعداد فالوورها

و در نهایت باید میزان کلیک هایی که بر روی ادرس سایتی که در بیو قرار داده اید صورت گرفته است را بررسی کنید. اگر ادرس سایت خود را در بیو قرار نداده اید سریعا این کار را انجام دهید.

میانگین CTR در اینستاگرام

طبق ۱۰ راهکار نامبرده شده عمل کنید و نتایج را مورد بررسی قرار دهید. هرکجا نیاز است تغییرات لازم را اعمال کنید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *