رهاورد وزیر صنعت از مسقط / عمان میانجی‌گر ایران و آمریکا می‌شود؟

«میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا»؛ این می‌تواند بزرگ‌ترین رهاورد وزیر صنعت از مسقط باشد. با این حال تا کنون اخباری در رابطه با مذاکره در این مورد خاص منتشر نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هدف اصلی از سفر وزیر صنعت به عمان حضور در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور عنوان شد. همچنین قرار است در این سفر ۱۱ سند همکاری مورد بررسی قرار گیرد. در صورت امضای این تفاهم‌نامه‌ها سهم صادرات ایران از بازار عمان به حدود ۱۰ درصد می‌رسد.

رضا فاطمی‌امین در اولین روز این اجلاس با تاکید بر روابط دیرینه و دوستانه دو کشور گفت: همین روابط دوستانه راهگشای ارتقای مراودات در حوزه تجاری است.

وزیر خارجه عمان نیز در سخنانی سفر وزیر صمت کشورمان به عمان را حامل پیامی برای تقویت مراودات تجاری دو کشور دانست. بدر بن حمودالبوسعیدی همچنین بر تعمیق روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

او همچنین اعلام کرد: عمان برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد.

در همین زمینه مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در روز اول کمیسیون دو طرف مذاکرات خود را در بخش‌های اقتصادی، تجاری، بانکی، حمل‌ونقل، انرژی، بهداشت، درمان و کشاورزی آغاز کردند.

به گزارش وزارت صمت، فرزاد پیلتن افزود: طرفین در مذاکرات روز اول به تفاهم‌هایی هم دست یافتند. بنا بر اعلام او قرار است در روز دوم این اجلاس، مذاکرات در بخش‌های دیگری از جمله فرهنگی، آموزشی، علمی و فناوری تداوم یابد.

به نظر می‌رسد دولت در راستای هم‌افزایی با کشورهای منطقه در راستای بهبود تجارت این بار عمان را هدف صادراتی خود قرار داده است. زیرا این کشور سالانه بیش از ۲۴ میلیارد دلار کالا به کشور خود وارد می‌کند. با این حال سهم ایران از این بازار تنها حدود سه درصد است.

نقش عمان در رفع تحریم‌های ایران

افزایش سهم صادراتی به ۱۰ درصد شاید بدیهی‌ترین ماموریتی است که مسئولان ایران در این کشور دنبال می‌کنند.

امروز آنچه بیش از افزایش سهم صادراتی اهمیت می‌یابد، به نقش عمان به رفع تحریم‌ها مربوط می‌شود. با توجه به روابط دیپلماتیک پادشاهی عمان با ایالات متحده می‌توان از فرصت حضور وزیر صمت ایران در مسقط در این راستا بهره برد.

پیش از این نیز بارها وزیر امور خارجه این کشور آمادگی عمان برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا را اعلام کرده است. با این حال مقامات ایران همچنان ترجیح می‌دهند در این باره سیاست سکوت را در پیش بگیرند.

حتی سفر ماه گذشته وزیر امور خارجه ایران به این کشور در راستای مذاکرات دوجانبه اعلام شد. اما دیگر تمایل مسقط به میانجی‌گری بین ایران و آمریکا بر کسی پوشیده نیست.

حمدالبوسعیدی بهمن سال گذشته به الجزیره گفت:ما تشویق به گفتگو با ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای را بر اساس اعتماد و جدیت دنبال می‌کنیم. این سخنی است که بارها از سوی مقامات عمانی تکرار شده است. آن‌های حتی برای تعیین کشور ثالث برای مذاکرات ایران و عربستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

حال با ورود ایران و آمریکا به فاز جدید مذاکرات وین، شاید کلید قفل برجام را بتوان در عمان پیدا کرد. آیا وزیر صنعت ایران با چنین رهاوردی مقسط را به مقصد تهران ترک می‌کند؟

در این باره خبر رایزنی وزیر «صمت» با وزیر خارجه عمان را بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *