نابودی حیات وحش با گردشگری در آشوراده / ماجرای دستور جدید رئیسی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای اخیر طرح گردشگری در آشوراده موجب انتقاد برخی از فعالان محیط زیست شد. اما ماجرای این طرح چیست و چه آسیب‌هایی دارد؟

ماجرای  مجوز گردشگری در آشوراده

ابراهیم رئیسی در سفر اخیر خود به استان گلستان دستور اجرایی شدن طرح گردشگری در آشوراده را صادر کرد و گفت پیگیری‌های طرح جزیره آشوراده حداکثر طی ۱۰ روز آینده انجام شود.

بر اساس گفته‌های وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ۲۲ هکتار از این منطقه در اختیار حوزه گردشگری قرار گرفت. محمد ضرغامی گفت: «برای این ۲۲ هکتار طرحی مقدماتی تدوین‌شد. جانمایی تأسیسات، اماکن، سرویس‌های گردشگری و تفریحی هم بر روی آن مشخص‌شده است.»

اما برخی از فعالان محیط‌زیست نسبت به این تصمیم رئیسی انتقاد کردند. آنها می‌گویند گردشگری در این منطقه قدم برداشتن در نابودی حیات وحش آنجاست.

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر و آنطور که اسماعیل کهرم می‌گوید دروازه میانکاله است. پناهگاهی امن برای جانوران آن منطقه است، از فک خزری گرفته تا پرندگان مهاجر.

نابودی حیات وحش با گردشگری در آشوراده

اسماعیل کهرم، فعال محیط‌زیست در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «کسی که برای گردشگری به آشوراده می‌رود، هدفش ماندن در هتل نیست. شبی پنج میلیون تومان پول هتل پرداخت نمی‌کند که فقط دیوارهای هتل را ببیند. این گردشگران برای تفریح در آشوراده و میانکاله می‌روند.»

او با اشاره به اینکه برخی از گردشگران برای شکار به میانکاله می‌روند، ادامه می‌دهد: «آشوراده در واقع چیزی برای گردشگران ندارد. برخی از آنها عقده‌های خود را در میانکاله خالی می‌کنند و حیات وحش را به نابودی می‌کشند.»

این فعال محیط‌زیست ادامه می‌دهد: «میانکاله اولین پناهگاه حیات وحش آن منطقه است. وقتی گردشگری به آنجا برود، با ماهیگیری و شکار پرنده به حیات وحش وارد می‌کند. اگر گردشگر تالاب‌نوردی کند به محیط‌زیست آنجا خسارت وارد می‌کند. مجموع رفتارهای گرشگر به حیات وحش میانکاله آسیب می‌زند.»

طرح گردشگری در منطقه آشوراده(در استان گلستان) به دوره ریاست جمهوری حسن روحانی برمی‌گردد. علی سلاجقه، رئیس محیط‌زیست گفته مجوز گردشگری در آشوراده فرورودین ۱۴۰۰ و مجوز محیط‌زیستی آن در سال ۹۷ صادر شد. (ایسنا)

کهرم در این مورد می‌گوید: «این مجوز در آن دوره صورت گرفت اما با انتقاد فعالان محیط‌زیست کنسل شد. آنها نگذاشتند اجرا شود.»

مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس

به گزارش روزنامه رسالت مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در شهریور ماه ۹۹، اشکالات فراوانی را به این طرح وارد کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود اینطور نوشت: «نظر به اهمیت و کارکردهای مهم زیست‌محیطی تالاب میانکاله و مناطق پیرامون شامل جزیره آشوراده که در زمره مناطق حفاظت شده، ذخیره‌گاه زیست‌کره و پناهگاه حیات‌وحش به‌حساب می‌آیند.»

در ادامه این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده: «بر اساس نشریه شماره ۲۵۷ سازمان برنامه‌ و بودجه کشور(دستورالعمل تهیه طرح مناطق تحت حفاظت)، این منطقه امکان بهره‌برداری گسترده و متمرکز نظیر استفاده‌های تفرجگاهی و گردشگری ندارد. علاوه بر این، طرح گردشگری مذکور در تضاد با مفاد کنوانسیون تنوع زیستی است که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پیوسته است. لذا با توجه به موارد مورد اشاره و سایر قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط (نظیر مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی)، لازم است با توجه به اقلیم آسیب‌پذیر منطقه از هرگونه تنش زیست‌محیطی وارده جلوگیری به عمل آید. بنابراین اجرای طرح گردشگری مذکور مخالف قوانین و ضوابط مربوطه ارزیابی می‌شود.»

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *