قیمت کفش و کتانی میلیونی شد/ کاهش قدرت خرید مردم برای خرید کفش

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت کفش و کتانی به شروع سال جدید تا چند برابر رشد کرد. اگر تا سال پیش با ۱٫۵ میلیون تومان امکان خرید کفش یا کتانی مرغوب و بادوام وجود داشت، امسال با پرداخت این رقم امکان خرید یک کتانی ساده وجود دارد.

بررسی بازار کفش و کتانی تهران نشان از رکود شدید این بازار دارد. چراکه دیگر پیداکردن کفش مجلسی یا اسپرت با قیمت پایین‌تر از یک میلیون تومان غیرممکن به نظر می‌رسد. البته یک میلیون قیمت ارزان‌ترین محصول در بازار است.

در محدوده محله‌های منیریه، جمهوری و گمرک تهران دستفروش‌ها کتانی‌ها را که کیفیت چندانی ندارند را یک میلیون تومان عرضه می‌کنند. کتانی‌هایی که اصطلاحاً به های‌کپی معروفند در محدوده بالاتر از دو میلیون تومان به فروش می‌روند. کتانی‌هایی هم عنوان اورجینال را یدک می‌کشند، دیگر کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت ندارند. چه بسا در مناطق شمالی تهران با نرخ‌های بالاتر از این هم عرضه می‌شوند.

از این کتانی‌ها در حالی به‌عنوان اورجینال یاد می‌شود که در چند سال اخیر واردات کفش، کتانی و پوشاک ممنوع اعلام شد. از این رو اگر این محصولات تقلبی نباشند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت به شکل غیررسمی وارد شده‌اند و قاچاق هستند.

خیابان فردوسی که معدن کفش‌های کلاسیک و چرم شناخته می‌شود وضعیت چندانی بهتری ندارد. در این بازار نیز انواع کفش‌های زنانه و مردانه در محدوده یک میلیون تا دو میلیون تومان عرضه می‌شود.

تأثیر افزایش قیمت کفش و کتانی روی رکود بازار

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران درباره رکود شدید بازار کفش به تجارت‌نیوز گفت: همواره در این مقطع از سال فروش کفش و کتانی با افت مواجه می‌شود. بهترین فصل برای فروش، قبل از پاییز و بهار است. در این دو مقطع، بیش از هر زمان دیگر فروش اتفاق می‌افتد. پس از تعطیلات بهار، خلأ و رکود در بازار پیش می‌آید. در حال حاضر نیز در رکود خرید به سر می‌بریم.

رسول شجری درباره تاثیر افزایش قیمت کفش روی رکود بازار نیز توضیح داد: بالابودن قیمت‌ها نیز در رکود بازار موثر است. با توجه به افزایش قیمتی که در چند روز اخیر در همه اقلام به وجود آمد، این رکود تشدید شد.

قیمت کفش بالاتر از هزینه تولید

او درباره دلیل افزایش قیمت کفش نیز عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه در حال حاضر، هزینه تمام‌شده تولید کفش از قیمت خرید آن بیشتر است.

وی ادامه داد: اغلب مواد اولیه تولید کفش، وارداتی هستند و با دلار و ارز آزاد تهیه می‌شوند. با توجه به افزایش قیمت ارز در سال جاری این متغیر نیز بر تورم این بازار تأثیر گذاشت. گرانی سایر اقلام و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها هم بر عمق رکود این بازار افزود.

شجری درباره کاهش کیفیت کفش‌ها نیز تشریح کرد: در سال جاری کیفیت کفش نه‌تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش هم یافت. چراکه رکود و نبود مشتری باعث افزایش رقابت میان تولیدکنندگان شد. به همین خاطر اکثر آن‌ها تلاش دارند تا کیفیت کفش‌های تولیدی‌ را بالا ببرند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز برای کاهش قیمت کفش این راهکار را ارائه داد: برای برای وقوع این اتفاق باید مشکلات اقتصاد ریشه‌ای حل شود. وقتی تورم بیش از ۵۲ درصد اعلام می‌شود، نمی‌توان از بازار و تولیدکنندگان کفش انتظار داشت هزینه‌های تولید را نادیده بگیرند. چه بسا گاه مجبور به این کار می‌شوند. متأسفانه دولت حاضر نیست در تصمیمات خود از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مشورت بگیرد.

شرایط بحرانی کارگران با تصمیمات وزیر مستعفی

شجری با انتقاد نسبت به تصمیمات وزارت کار نیز تشریح کرد: وزیر مستعفی کار در دولت سیزدهم یک تنه وضعیت بحرانی را برای کارگران به وجود آورد. آقای عبدالملکی با دستور به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران نه‌تنها لطفی به آن‌ها نکرد، بلکه اکثر آن‌ها را در معرض بیکاری قرار داد.

او ادامه داد: شرایط تحریمی و نرخ ارز به خودی خود ادامه حیات تولید را به خطر انداخته بود. حال با افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران کار از قبل هم دشوارتر شد. در چنین شرایطی تولیدی‌ها چاره‌ای جز تعدیل نیرو یا به کار گرفتن غیررسمی نیروی کار ندارند. چراکه هزینه‌های تولید با سود حاصل از خرید به هیچ عنوان برابری نمی‌کند. از سوی دیگر، کارگران اگر ۵۷ درصد حقوق بیشتری بگیرند، با وضعیت کنونی اقتصاد، باید بلافاصله آن را در بازار به دولت پس بدهند.

وی با اشاره به تولید کالای صادراتی تصریح کرد: دولت باید چرخه صادرات را راه‌اندازی کند. از این طریق، کالا از کشور خارج و ارز خارجی وارد مملکت می‌شود. این چرخه باید بچرخد تا قیمت‌هایی که توسط دولتمردان افزایش یافته‌اند، ترمیم شود و بازار از رکود نجات پیدا کند.

این فعال صنفی دیدگاهش درباره واردات کفش را چنین تصریح کرد: در مورد واردات هم باید گفت، زمانی که خودمان تولیدکننده محصولی هستیم نباید نمونه خارجی‌اش وارد شود. زیرا آسیب‌زننده است. اما این قضیه درباره مواد اولیه تفاوت دارد. ما اکنون نیازمند مواد اولیه خارجی برای تولید کفش هستیم. در صنایعی مانند کفش، ایران ید طولایی دارد.

شجری در پایان یادآور شود: ایران باید صادرکننده باشد و نه واردکننده. ما در بحث کفش، ۲۵۰۰ سال سابقه داریم. در نقش‌برجسته‌های تخت جمشید شاهدیم که ایران نخستین کشوری است که کفش‌ها را تولید و استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر خبر فروش کفش ایرانی با نام برندهای معروف جهان را بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *