لوازم یدکی صدرنشین قاچاق شد/ گردش مالی ۲ میلیارد دلاری!

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش قاچاق لوازم یدکی و عدم نظارت کافی برای ورود کالاهای باکیفیت منجر به این شد که هفته گذشته، معاون وزیر صمت به تولیدکنندگان قطعات یدکی اولتیماتوم یک هفته‌ای برای اخذ کد شناسه کالا بدهد. او تاکید کرد که از مرداد عرضه قطعات یدکی بدون کد رهگیری به بازار ممنوع می‌شود.

چندی پیش امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: با توجه به تنوع لوازم یدکی در بازار و گسترده بودن آن، نظارت کامل غیرممکن است. اما قوانین موجود در کشور بسیار ضعیف هستند. متاسفانه جریمه فروش قطعات یدکی تقلبی نسبت به سودی که از فروش آن بدست می‌آید، سنگین نیست.

بنا بر گفته وی، علت کیفیت پایین قطعات یدکی نیز به میزان فروش و قیمت آنها ارتباط دارد. هنگامی که قطعه‌ساز قطعه‌ای باکیفیت تولید می‌کند به دلیل قیمت بالاتر آن نسبت به سایر قطعات مشابه در بازار، فروش خوبی ندارد. در نتیجه قطعه‌ساز در تولید محصولات خود کیفیت و قیمت پایین‌تری را در نظر می‌گیرد تا فروش خوبی داشته باشد.

اما اتحادیه لوازم یدکی، مسئول اصلی قاچاق لوازم یدکی و ورود قطعات یدکی بی‌کیفیت به کشور را وزارت صمت و گمرک می‌داند. طوری‌که در این بازار ۱۱٫۵ میلیارد دلاری، حدود یک چهارم را قطعات یدکی قاچاق تشکیل می‌دهد. البته بخشی دیگری از آن نیز قطعات یدکی استوک است. اما مردم برای جلوگیری از عواقب خرید لوازم یدکی قاچاق چه باید کنند؟

قاچاقیان به دنبال لوازم یدکی با کیفیت نیستند

دبیر انجمن شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص اینکه چند درصد از لوازم یدکی در بازار اصلی است، توضیح داد: زمانی که لوازم‌ یدکی همچنان به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، مشخص نخواهد بود که چند درصد لوازم یدکی خودرو در بازار اصلی است.

محمدرضا غیاثی در ادامه نسبت به خرید لوازم یدکی تقلبی به مردم هشدار داد. او گفت: قاچاقچیان هرگز به دنبال کالای اصلی و بی‌کیفیت نمی‌روند و همین موضوع می‌تواند با جان بسیاری از مردم بازی کند.

وی افزود: ما بارها این موضوع را به مردم متذکر شده‌ایم که به دنبال خرید لوازم یدکی تقلبی به دلیل ارزان بودن، نروید. لوازم یدکی قاچاق که غالباً تقلبی و بی‌کیفیت هستند به سایر قطعات خودرو نیز آسیب وارد می‌زنند و هزینه بیشتری را به مردم تحمیل می‌کنند.

شرکت‌های خدماتی به دنبال کالاهای قاچاق نمی‌روند

غیاثی در ادامه مدعی شد: شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو به دلیل شرایط حاکم بر شرکت‌های خودروساز، هرگز به سراغ قطعات تقلبی نمی‌روند.

وی بیان کرد: این شرکت‌ها موظف هستند اگر قطعه خارجی روی خودرو در کارخانه بسته شد، همان قطعه را مجدد روی خودرو نصب کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو گفت: حتی اگر قطعه‌ای داخلی نیز بی‌کیفیت باشد، شرکت‌های خدمات پس از فروش آن را مرجوع می‌کنند. در کنار این موضوع. قطعات خدمات پس فروش حداقل سه ماه ضمانت دارند.

او تاکید کرد: نمایندگی شرکت‌ها این حق را ندارند که قطعه‌ای تقلبی روی خودرو نصب کنند. این در حالی است که در بازار شاهد موارد زیادی هستیم که قطعات دست دوم را با یک بسته‌بندی جدید و رنگ زدن به جای قطعه نو به مردم می‌فروشند.

یک تذکر جدی به مردم

غیاثی در پایان این نکته را متذکر شد که مردم حداقل قطعات یدکی که با جان آنها سرکار دارد را مراکز مطمئن خریداری کنند.

او توضیح داد: خرید برخی از قطعات بی‌کیفیت و قاچاق؛ مانند لنت ترمز مستقیم با جان افراد سروکار دارد.

مطلب قطعات یدکی قاچاق و تقلبی در بازار را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *