صادرات دام به‌رغم افزایش قیمت گوشت/ دام روی دست دامداران مانده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وضعیت بازار دام نشان می‌دهد که دامداران دیگر انگیزه‌ای برای تولید دام ندارند. آن‌ها اعلام می‌کنند که این صنعت در آستانه فروپاشی است. خبرها حاکی از آن است که در برخی از مناطق کشور، دامداران با انباشت تولید به دلیل عدم صادرات دام مواجه شده‌اند و دولت نیز عزمی برای خرید تضمینی تولیدات ندارد. اما چرا برای تنظیم بازار کاهش قیمت گوشت این دام‌ها روانه بازار نمی‌شوند؟

در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام نیز اقبالی به خرید دام‌های ضعیف از خود نشان نمی‌دهد و به دنبال دام پروارشده است. این بدان معناست که حجم زیادی از دام‌های ضعیف در سایه بی‌توجهی دولت روی دست دامداران مانده است. حتی بسیاری از دامداران دام خود را زیر قیمت و با زیان بالا فروخته‌اند.

در حالی تاکنون وزارت جهاد زیر بار صدور مجوز صادرات دام نرفته است که چندی پیش رئیس اتحادیه دام سبک از واردات گوشت و دام از پاکستان به ایران خبر داد و گفت: به‌رغم اینکه واردات دام از این کشور سال‌هاست به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی، ممنوع شد، اما جای تعجب دارد که امسال برای واردات دام از پاکستان مجوز دادند.

تاثیر صادرات دام روی قیمت گوشت

اما آیا صادرات دام منجر به افزایش قیمت مجدد گوشت می‌شود؟

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز ضمن رد این موضوع عنوان کرد: باید برای مردم توضیح داد که صادرات دام نه‌تنها تاثیری بر افزایش قیمت گوشت ندارد، بلکه می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت نیز باشد.

منصور پوریان در ادامه به شرایط فعلی بازار دام پرداخت و گفت: ما کمبودی در بازار گوشت نداریم. اما آزادسازی قیمت‌ها منجر به این شد که قیمت گوشت نیز به مانند سایر کالا افزایش پیدا کند. البته گوشت به نسبت برخی از کالاهای دیگر، افزایش قیمت چشمگیری نداشت.

او با اظهار به اینکه شرایط خشکسالی در کل کشور حاکم است، تشریح کرد: خشکسالی در برخی از حوزه‌های دامپروری مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه، فارس منجر به فقر مرتع و کم‌آبی شد. از طرف دیگر گران شدن نهاده و گرمای بی‌سابقه سبب شد که دام در اکثر استان‌هایی که ذکر شد، ضعیف شوند. به اصطلاح امروزی نیم‌گوشت شدند.

دام‌های ضعیف روی دست دامداران مانده است

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور با بیان اینکه در حال حاضر امکان پروار کردن دام‌های ضعیف وجود ندارد؛ توضیح داد: ماندن دام ضعیف فقط دامدار را به خاک سیاه می‌نشاند.

پوریان تاکید کرد: دام‌های ضعیف در بازار خریداری ندارند. به همین جهت بخشی از این دام در فصول گرم باید خارج شود. در حال حاضر کشورهایی نظیر امارات، قطر، عراق، کویت، عمان و … خواهان خرید دام‌های ریزه و ضعیف ما هستند.

بر اساس اعلام وی، با خارج کردن این دام‌ها، به دامداران نقدینگی خوبی تزریق و صنعت دام حفظ می‌شود. با خروج یک رأس دام ضعیف، امکان اینکه بتوان ۱۰ رأس دام دیگر را نگهداری و حفظ کند، وجود دارد.

او اضافه کرد: با توجه به هزینه تولید بالای دام در کشور، باید امکانات و تسهیلاتی ایجاد کنیم که امکان صادرات دام فراهم باشد و برای بازار داخل اقدام به واردات گوشت کنیم.

پوریان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید یک کیلوگرم گوشت، برای تولیدکننده حدود ۱۴۰ هزار تومان تمام می‌شود. این در حالی است که اکنون دام با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مطلب صادرکنندگان دام مشمول مالیات می‌شوند را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *