پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی/ مشمولان بخوانند

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر صمت از اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران خبر داد.

برخی از رسانه‌ها خبری مبنی بر اعطای وام ۵۰ میلیونی به خبرنگاران برای خرید لوازم خانگی منتشر کرده اند اما این در حالی است که اطلاعات بیشتر در دسترس نیست.

گفتنی است برخی معتقدند اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی در راستای تجلیل از خبرنگاران به برخی از افراد واجد شرایط تعلق می‌گیرد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی افزایش قاچاق، قیمت‌گذاری دستوری و اخیراً کمبود نقدینگی را سه معضل اساسی صنعت لوازم خانگی در شرایط کنونی دانست.

عباس هاشمی درباره راهکارهای رفع این مشکلات گفت: ما بارها موضوعات را به ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت صمت منعکس کرده‌ایم. شاید دولت قصد دارد با قیمت‌گذاری دستوری ناظر بر بازار باشد.

اما روش پیشنهادی ما همان شیوه‌های آزموده در جهان و تعیین قیمت در بازار بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضاست. ما حتی با نظارت پسینی می‌توانیم با وزارت صمت در نظارت بر بازار مشارکت کنیم.

او با اشاره به مخالفت تولیدکنندگان و انجمن با افزایش قیمت لوازم خانگی تشریح کرد: در این زمینه حتی با تولیدکنندگان این توافق صورت گرفت که اگر قیمت مواد اولیه تا پنج درصد افزایش پیدا کرد، روی نرخ نهایی محصول اعمال نشود.

پس از این هم تلاش بر این است که قیمت‌ها افزایش نیابد. اگر دولت اجازه افزایش قیمت ۴۰ درصدی بدهد، باز هم تولیدکننده این میزان افزایش را اعمال نمی‌کند.

وی درباره  دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی در دو سال اخیر توضیح داد: با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید و نرخ خدمات پیمان‌کاری، افزایش قیمت محصولات باید اتفاق می‌افتاد.

اما دولت به دلیل مشکلات معیشتی مردم به‌دنبال قیمت گذاری دستوری است. همین مساله منجر به کاهش سرعت تولید، کمبود کالا در بازار، افزایش قیمت و توسعه قاچاق می‌شود.

چه بسا برخی تولیدکنندگان به فروش مدت‌دار کالا روی آورده‌اند. همچنین از دیگر معایب این موضوع می‌توان به استفاده برخی از واحدهای تولیدی از قطعات کم‌کیفیت اشاره کرد.

هاشمی در مورد میزان صادرات اظهار کرد: صادرات لوازم خانگی در سال به صورت میانگین ۳۰۰ میلیون دلار است که بسیار کم ارزیابی می‌شود. البته تاکنون تولیدات ما صادرات‌محور نبود. اما باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود. همچنین ارزبری این صنعت بر اساس تولید سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۳ میلیارد دلار است.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *