صادرات ترکیه به اروپا ۱۶۸ برابر ایران/ صادرات ایران به اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۲ چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، جنگ روسیه و اوکراین تمام بازارهای جهانی به ویژه اروپا را تحت تاثیر قرارداد. این جنگ، فنر قیمت بسیاری از کالاها در جهان را فشرد و منجر به جهش بالای تورم در بسیاری از کشورها شد و اختلالات زنجیره تامین را تشدید کرد. همین موضوع باعث شد اتحادیه اروپا که حدود ۱۴ درصد از ارزش کل واردات جهان را داراست، برای اقتصادهای در حال توسعه به یک فرصت تبدیل شود. دو کشوری که از این فرصت برای افزایش صادرات کالا به اروپا به خوبی استفاده کردند ترکیه و عربستان بودند.

بر اساس آماری که از سوی اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است، صادرات ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ به اتحادیه اروپا ۴۰۸ میلیون یورو بود. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی این رقم به ۵۵۶ رسید؛ یعنی افزایش ۳۶ درصد.

بر اساس همین آمار، صادرات ترکیه به اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ‌بر ۳۶٫۹۷۱ میلیون یورو بود. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۴۹٫۳۵۱ میلیون یورو رسید. در این میان ترکیه نقش بسزایی در صادرات گاز به اتحادیه اروپا داشت.

چندی پیش رئیس‌جمهور روسیه بر اهمیت نقش ترکیه در انتقال گازرسانی به کشورهای اروپایی تأکید کرد. ولادیمیر پوتین در این باره گفت: در حال حاضر خط لوله «جریان ترک» یکی از مهم‌ترین شریان‌های گازرسانی روسیه به اروپاست که به درستی و بدون نقص کار می‌کند. بنابراین تصور می‌کنم شرکای اروپایی باید قدردان ترکیه برای تضمین ترانزیت بی‌وقفه گاز ما به بازار اروپا باشند.

صادرات عربستان به اتحادیه اروپا نیز در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ حدود ۸٫۸۰۳ میلیون یورو بود. این رقم در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ به ۱۷٫۲۵۴ میلیون یورو رسید. این آمار گویای این است که صادرات کالا از ترکیه و عربستان به اتحادیه اروپا طی نیمه نخست ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۶۸ برابر و ۵۹ برابر رقم صادرات ایران به این اتحادیه در همین مدت بود.

حدود ۸۰ درصد صادرات عربستان به اروپا اقلام نفتی بود

صادرات عربستان به اتحادیه اروپا طی نیمه نخست ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ حدود ۹۶ درصد افزایش یافت. اقلام نفتی از کل صادرات عربستان سعودی به اتحادیه اروپا طی نیمه نخست ۲۰۲۲ حدود ۷۹ درصد بود.  این در حالی است که چندی پیش بلومبرگ در گزارشی نوشت: صادرات نفت خام کشورهای خاورمیانه به اتحادیه اروپا ۹۰ درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش ‌یافته است.

مطلب مسکو مخالف صادرات گاز ایران به اروپا است را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *