لوازم تحریر چقدر گران شد؟/ قیمت کوله پشتی ۲ میلیون تومان!

به گزارش تجارت‌نیوز، با شروع فصل بازگشایی مدارس، بسیاری از والدین به تکاپوی خرید لوازم تحریر برای کودکان مدرسه‌ای خود افتاده‌اند. اما قیمت‌های عجیب و غریب قیمت لوازم تحریر، بسیاری از والدین را شوکه کرد.

لباس فرم، جزو اولین فهرست خرید والدین قرار دارد. قیمت لباس در سال ۹۸ بین ۸۰ هزار تا ۱۴۰ هزار تومان بود اما اکنون قیمت آن به حدود ۳۵۰ هزار تا  ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. در برخی از مدارس خصوصی که از فرم خاص‌تری استفاده می‌کنند، قیمت لباس فرم حتی به حدود یک میلیون تومان نیز می‌رسد.

در حال حاضر کوله‌پشتی یکی از گران‌ترین اقلام در بین لوازم تحریر است. بررسی قیمت کوله‌پشتی در بازار و سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد که برای خرید یک کوله‌پشتی معمولی با کیفیت مناسب باید حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. گفتنی است که قیمت برخی از کوله‌پشتی‌های برند خارجی حتی به بیش از دو میلیون تومان هم می‌رسد.

لوازم تحریر

سبد خرید لوازم تحریر برای پایه اول تا نهم شامل کول‌پشتی، مداد، خودکار، مدادرنگی، دفتر، پاک‌کن، خط کش، دفترچه یادداشت، غلط‌گیر، جامدادی،  ماژیک و … می‌شود.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که والدین به‌جز هزینه ثبت‌نام مدرسه، کتاب و لباس فرم باید بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه، دست‌به‌جیب شوند.

لوازم تحریر

دلیل افزایش قیمت لوازم تحریر چیست؟

افزایش قیمت کاغذ منجر به افزایش دو برابری قیمت لوازم تحریر شد.  هر چند بخش زیادی از لوازم تحریر داخلی است، اما  قیمت‌ها بر اساس تغییرات نرخ ارز و ورود برخی کالاها به بازار تغییر کرد.

حتی این افزایش قیمت در برخی از اقلام لوازم تحریر به بیش از دو برابر رسید. برای مثال قیمت برگه A4 (۵۰۰ عددی) در ابتدای سال جاری حدود ۵۰ هزار تومان بود که امروز قیمت آن به ۱۲۸ هزار تومان رسید.

بنابر اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار، واردات برخی کالاها از جمله مداد، خودکار، پاک‌کن و تراش ممنوع است. موسی فرزانیان دراین‌باره به ایسنا گفت: تولید داخلی برخی از این کالاها از جمله ماژیک کافی نیست. بنابراین به دلیل عرضه کم و تقاضا زیاد، افزایش قیمت بیشتری داشتند.

در پایان گفتنی است که آمارها نشان می‌دهد که ۹۳۵ هزار دانش‌آموز (۱۶ تا ۱۸ سال) جامانده از تحصیل در کشور وجود دارد.

مطلب لوازم‌التحریر گران‌تر است یا کتاب کمک درسی؟! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *