روبیکا مسدود شد!

به گزارش تجارت‌نیوز، اپلیکیشن روبیکا توسط سیستم گوگل پلی مسدود شد! سرویس امنیتی گوگل در یک اقدامی تازه با ارسال هشداری در استوری‌های داخلی کاربران به آنها توصیه کرده این اپلیکیشن را حذف کنند. این در حالیست که به دنبال قطعی و تحدید گسترده اینترنت، فراخوان گسترده‌ای از سوی مسئولان برای کوچ مردم به پلتفرم‌های داخلی انجام گرفته بود.

چیزی از ماجرای پر سروصدای روبیکا نمی‌گذرد. همین سال قبل بود که این اپلیکیشن بدون اطلاع کاربران خود، برای آنها حساب‌های کاربری مشابه اینستاگرام ساخت و حتی محتوای حساب‌شان را عینا تکرار کرد! اقدامی که با موجی از نارضایتی همراه شد. به دنبال این اقدام، گوگل پلی تصمیم به حذف این برنامه از سرویس خود کرد. اما چندی نگذشت که این برنامه دوباره در دسترس کاربران قرار گرفت. حالا بازهم گوگل پلی اعلام کرده که روبیکا مضر است و در نتیجه مسدود می‌شود.

آنطور که زومیت گزارش داده کاربران در زمان نصب روبیکا از استوری‌های داخلی با هشداری از طرف گوگل روبه‌رو می‌شوند که به آنها می‌گوید روبیکا به داده‌های شخصی مانند پیامک، صداهای ضبط شده یا سابقه تماس دسترسی دارد.

البته، این اقدام گوگل پلی با واکنش روبیکا همراه بوده است. روبیکا در توئیتی اعلام کرده است که این برنامه در این مدت آپدیت جدیدی نداشته و تغییری در سطح دسترسی اپلیکین ایجاد نشده است. در ضمن، روبیکا از گوگل خواسته تا مستندانی که برای هشدار سپر ایمنی اعلام شده را در اختیارشان قرار دهد. به دنبال این خبر، اخباری غیر رسمی هم در خصوص فیلتر کامل گوگل پلی منتشر شد.

روبیکا توسط گوگل پلی مسدود شد.
روبیکا توسط گوگل پلی مسدود شد.

دست رد مردم به دعوت مسئولان

در پی قطعی و فیلترینگ گسترده، مسئولان از مردم برای کوچ به پلتفرم‌های داخلی دعوت کردند. اما کارشناسان بر این باور بودند که هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی، ظرفیت فنی و اعتماد لازم برای میزبانی کسب‌وکارهای مجازی را ندارند. کوچ ۶ میلیون کاربر ایرانی از واتس‌آپ به تلگرام هم مهر تاییدی بر این گفته‌ها بود.

با اینحال، مسئولان و مقامات بر اظهارات قبلی خود پافشاری می‌کردند. بهروز محبی، نماینده مجلس، نیز روبیکا را جایگزین مناسبی برای پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام معرفی کرد و در این باره گفت: «روبیکا برای کسب و کارهای آنلاین مطمئن‌ترین جا خواهد بود و پهنای باند روبیکا سه برابر استارلینک خواهد شد.» در این مدت برای حمایت و توسعه از پیام‌رسان‌های داخلی هم هزینه‌های گزافی شده. یک بررسی نشان می‌دهد که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فقط برای توسعه روبیکا هزینه شده است. با اینحال، این برنامه‌ها تا به امروز تنها توانسته‌اند ۵ درصد کاربران فضای مجازی را به خود جذب کنند؛ آن هم در بهترین حالت. موضوعی که در عین تبلیغات گسترده دولتی‌ها، نشان از بی‌اعتمادی کاربران به پلتفرم‌های داخلی دارد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *