افت 3 درصدی قیمت گوشت به روایت آمار دولتی!/ تورم ماهانه مواد غذایی چگونه منفی شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آخرین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص تورم نشان می‌دهد که همچنان گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» وزن بیشتری در ثبت تورم نقطه‌ای و سالانه در آذر ماه داشته است. در بازه ماهانه اما گروه «غیرخوراکی و خدمات» است تأثیر بیشتری در ثبت تورم گذاشته است. نکته جالب توجه در این گزارش به کاهش بهای اکثر مواد غذایی، ازجمله کاهش 2.9 درصدی قیمت گوشت مربوط می‌شود.

بر اساس داده‌های رسمی این مرکز دولتی در سه شاخص نقطه‌ای، سالانه و ماهانه نرخ تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در پایان آذر 1401 به‌ترتیب در محدوده 66، 63.6 و منفی 0.1 درصد قرار داشت.

قیمت گوشت و 3 کالای دیگر کاهش یافت

در میان 12 قلم خوراکی مورد محاسبه در این گزارش، چهار قلم، یعنی «خوراکی‌ها»، «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن»، «گوشت قرمز و ماکیان» و درنهایت «میوه و خشکبار» در بازه ماهانه افت قیمت را تجربه کرده‌اند. در این مقطع گروه سبزیجات در بین خوراکی‌ها با ثبت تورم 1.9 درصدی بیشترین رشد قیمت را در میان تمام خوراکی‌ها ثبت کرده است.

اما قیمت گوشت طبق ادعای مرکز آمار 2.9 درصد افت داشت تا رکورددار تورم منفی در میان تمام گروه‌های کالایی باشد. با این حال حتی اگر قیمت‌های اعلامی از سوی شورای تأمین‌کنندگان دام را مبنا قرار دهیم، قیمت گوشت قرمز طی 30 روز مورد بررسی هیچ‌گونه تغییری نداشت. چنانکه همان قیمت‌های اعلامی در آخرین روز آذر تفاوتی به قیمت‌های اعلامی در ابتدای آذر نداشت.

در حال حاضر هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی ۱۷۶ هزار تومان، ران کامل ممتاز گوسفندی ۱۹۵ هزار تومان، کف دست گوسفندی با ماهیچه ۱۷۸ هزار تومان، ران پاک‌کرده گوساله ۲۰۵ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۴۹ هزار تومان، گردن گوساله ۱۳۵ هزارتومان، سردست گوساله ۱۷۰ هزار تومان، ماهیچه گوسفندی ۱۹۵ هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی ۱۸۸ هزارتومان و نیم‌شقه ران گوسفندی ۲۰۲ هزار تومان قیمت خورده است. یعنی همان قیمت‌هایی که در ابتدای آذر ماه به چشم می‌خورد.

البته بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد هر کیلو گوشت در بازار با ارقام بالاتری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. اما داده‌های رسمی با نگاهی پر اغماض به قیمت‌های ارائه‌شده تا حدودی توانسته نرخ تورم را در بازار مواد غذایی کنترل کند.

حتی به‌رغم چنین رویکردی در ارائه آمار دولتی، در پایان آذر نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی و آشامیدنی‌ها 66 درصد و نرخ تورم سالانه آن شاخص 63.6 درصد اعلام شد.

در هر دو شاخص نقطه‌ای و سالانه همچون ماه‌های قبل گروه روغن‌ها و چربی‌ها رکورددار به حساب می‌آید و به‌ترتیب نرخ‌های 250 و 174 درصدی را ثبت کرده است.

آماردرمانی به جای جراحی اقتصادی

به نظر می‌رسد دولت با ارائه چنین داده‌هایی سعی دارد به شکل آماردرمانی به مبارزه با گرانی کالاهای اساسی برود؛ اما نگاهی به قیمت دلار و روند صعودی سایر بازارها کافی است تا مشخص شود به‌زودی موج جدید تورم در بازار کالاها تخلیه خواهد شد.

چه بسا همین حالا هم سرانه مصرف بسیاری از کالاهای اساسی، ازجمله گوشت به حداقل رسیده و بسیاری از مردم تورم منفی خوراکی‌ها و مواد غذایی را در سفره خود احساس نمی‌کنند.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت در دهه ۹۰ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *