مشکلات اصلی فعالان اقتصادی در تیرماه چه بود؟

فعالان اقتصادی می‌گویند قطعی برق، کمبود شدید نقدینگی و منابع مالی شرکت‌ها و فقدان همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات با هدف تامین مواد اولیه از جمله عواملی هستند که بر تولید و هزینه شرکت‌ها فشار مضاعفی را تحمیل کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شامخ یا همان شاخص مدیران خرید در تیرماه 1402 به 50.63 رسیده که نشانگر عقبگرد اقتصاد به مرز رونق و رکود است. همچنین این گزارش حکایت از این دارد که فعالیت‌های اقتصادی در تیرماه افول کرده و وارد شرایط حساس شده‌اند.

اما در این ماه، عمده مشکلات فعالان اقتصادی چه بوده است؟ کاهش سفارشات جدید، کاهش موجودی مواد اولیه و کاهش فروش تنهعا بخشی از چالش‌های اصلی بنگاه‌های اقتصادی در تیرماه بوده است.

همچنین، انتظارات فعالیت کسب و کارها برای ماه آینده در تیرماه برای چهارمین ماه متوالی با کاهش مواجه شده است. بخشی از علت اینکه خوش‌بینی کسب‌وکارها کاهش داشته، به دلیل تعطیلات تابستانی است که شرایط قیمتی بازار هم آن را تشدید کرد.

فعالان اقتصادی می‌گویند قطعی برق، کمبود شدید نقدینگی و منابع مالی شرکت‌ها و فقدان همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات با هدف تامین مواد اولیه از جمله عواملی هستند که بر تولید و هزینه شرکت‌ها فشار مضاعفی را تحمیل کرده‌اند.

عمده چالش‌های کسب و کارها چیست؟

در بخشی از گزارش شامخ تیرماه به چالش‌ها و مشکلات اصلی فعالان اقتصادی اشاره شده است.

  • گمرک مشکلات زیادی را از ترخیص نیافتن مواد اولیه موردنیاز فعالان اقتصادی به بهانه‌های مختلف تا وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات مواد اولیه موردنیاز صنایع ایجاد کرده است.
  • مشکل تأمین سرمایه در گردش با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات موردنیاز جهت تأمین مواد اولیه.
  • با توجه به اینکه شرکت‌ها صادرات خود را به برخی کشورهای همسایه به‌صورت ریالی انجام می‌دهند و ازآنجاکه باید رفع تعهد ارزی به‌صورت دلاری باشد، ناچارند تا ارز را به‌صورت روش‌هایی تأمین کنند که فرآیند صادرات را دشوار و پرهزینه‌تر می‌کند. (نفت و گاز و پالایشگاهی)
  • تعیین و اخذ مالیات‌ها با معیارهای غیرکارشناسی.
  • در ارائه خدمات برق به بسیاری از شرکت‌ها محدودیت وجود دارد و به دلیل قطعی برق خارج از برنامه بسیاری از صنایع با ظرفیت پایینی تولید می‌کنند و بسیاری از خطوط تولید تعطیل بودند.
  • در شرایطی که نقدینگی شرکت‌ها بسیار کم است، بانک‌ها از ارائه تسهیلات خودداری می‌کنند و وضعیت ارز بی‌ثبات، شرکت‌ها در تأمین مالی مواد اولیه دچار مشکل بوده و شرکت‌ها رو به تعطیلی هستند. (صنایع فلزی)
  • مشکلات ناشی از اداره امور مالیاتی و گمرک و سایر دستگاه‌های اجرایی مانند بانک‌ها و وزارت صمت بسیار از شرکت‌ها را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
  • بانک مرکزی موانع زیادی برای شرکت‌ها ایجاد کرده است؛ به‌ویژه در مورد زمان ثبت سفارش که تا عرضه ارز در بازار به بیش از دو ماه هم می‌رسد و از سویی با توجه به افزایش پیوسته قیمت مواد اولیه از تولید تا فروش در بازار، صرفه اقتصادی ندارد. (نفت و گاز و پالایشگاهی)
  • وزارت صمت اجازه ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه موردنیاز نمی‌دهد، در شرایطی که محصول مشابه داخلی هم وجود ندارد. از سوی دیگر به‌رغم اینکه ماه‌هاست درخواست ارز داده‌اند ارزی دریافت نکرده‌اند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *