تکلیف فعالیت اینترنت ماهواره ای در ایران مشخص شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ابتدای هفته گذشته بود که خبری مبنی بر مکلف شدن اسپیس ایکس برای همکاری با ایران جهت ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای منتشر شد. اینترنت ماهواره‌ای کم و بیش در برخی از کشورها فعالیت خود را آغاز کرده و در ایران هم بعضا عنوان می‌شد که نزدیک ۱۰۰ استارلینک فعال شده است اما مسئولان تاکید داشتند تنها درصورتی که این فناوری به صورت قانونی در کشور بخواهد فعالیت کند، از آن استقبال می کنند.

در آخرین جلسه «هیات مقررات رادیویی اتحادیه بین المللی مخابرات» یا همان RRB، مدارک و مستندات تکمیلی ایران در خصوص فعالیت بدون مجوز منظومه ماهواره‌ای استارلینک در ایران مورد بررسی قرار گرفت و جلسه به اتفاق آرا خدمات اینترنت ماهواره ای ارائه شده توسط این شرکت را خلاف مقررات بین المللی شناخت و از شرکت اسپیس ایکس (مالک اینترنت ماهواره ای استارلینک) و کشورهای مسئول خواست که به قید فوریت اقدامات خود را منطبق بر قواعد سرزمینی ایران کند و برای اخذ مجوز فعالیت خود در ایران از طریق رگولاتوری این کشور اقدام کند.

موضوعی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت به آن اشاره کرد و گفت: نمایندگان ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای شرکت استارلینک بعد از مذاکرات با سازمان تنظیمات مقررات ایران و پذیرفتن قوانین سرزمینی ایران می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.

از سوی دیگر اوسط هفته همایش ملی نسل پنجم ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات و دیگر مسئولان این حوزه برگزار شد. زارع پور در این همایش اعلام کرد اتفاق خوبی که در برنامه هفتم توسعه رخ داد، اتصال ۲۰ میلیون خانوار به فیبرنوری است و هدف‌گذاری این است که تا پایان برنامه هفتم همه ساختمان‌ها به این فناوری متصل شوند که میانگین سرعت را چند صد برابر خواهد کرد.

از سوی دیگر وی در حاشیه این همایش درباره تکلیف فرکانس‌های نسل پنجم اینترنت و علت تاخیر در واگذاری آن به اپراتورها تصریح کرد: دو الی سه محدوده فرکانسی هست که فرکانس طلایی برای نسل پنجم محسوب می‌شوند، در حال حاضر در آستانه واگذاری یکی از آن‌ها (۳۷۰۰_۳۸۰۰) هستیم و به زودی اعلام عمومی خواهد شد و واگذاری و مزایده آنها در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده، بنابراین به زودی ان‌شاالله شاهد واگذاری آنها به اپراتورها خواهیم بود. موضوعی که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم به اشاره کرد.

شبکه ملی اطلاعات چقدر پیشرفت کرده است؟ از دیگر خبرهای مهمی بود که در این هفته منتشر شد. شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به نوعی یکی از شناسنامه‌های کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفت. استفاده از شبکه ملی اطلاعات مزیت‌هایی داشته که می‌توان به افزایش کیفیت و کاهش نرخ استفاده از اینترنت داخلی در مقایسه با اینترنت خارجی اشاره کرد. در همین رابطه  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با دادشتان کل کشور جزئیاتی از میزان پیشرفت این شبکه اعلام کرد و گفت این شبکه تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.

پیش بینی افزایش ترافیک مرسولات پستی در سال جاری، از جمله مهم ترین خبرهای منتشر شده این هفته بود. محمود لیائی-مدیرعامل شرکت ملی پست- در جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام بودجه اصلاحیه سال ۱۴۰۲ این شرکت به تغییر رفتار مشتریان اشاره و کاهش مرسولات کاغذی از افزایش ۹ درصدی ترافیک  خبرداد و گفت که این مساله بر روی تمام فرایندهای پستی اثرگذار است، بنابراین باید زیرساخت‌های پستی تقویت شود. او همچنین  با بیان اینکه پیش بینی افزایش ترافیک در سال جاری ۱۲درصد بوده است، از تحقق ۹ درصدی ترافیک در ۷ ماهه امسال خبر داد.

چهارمین جلسه کمیته نظارتی اجرای بند ج تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که به هوشمندسازی خدمات دولت و راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اختصاص دارد با حضور عیسی زارع پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، میثم لطیفی-معاون رئیس‌جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی- و سایر مسئولان برگزار شد.

در این جلسه وضعیت انجام الزامات قانون برنامه ششم توسعه، قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات و تکالیف آیین نامه مذکور در حوزه درمان و سلامت مورد بررسی قرار گرفت و موضوعاتی مانند موضوعاتی مانند وضعیت ارایه خدمات برخط این حوزه از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند و پنجره دستگاه‌ها همچنین بهبود درصدهای پیشرفت پروژه های سلامت الکترونیک بررسی شد.

منبع: ایسنا

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *