
عربستان سعودی در حال سرمایهگذاری چند میلیارد دلاری در صنعت بازی است، صنعتی که اکنون ارزش آن بیشتر از سینما، استریمینگ یا موسیقی است.
به گزارش تجارت نیوز، بازی «Assassin’s Creed»، که یکی از فرنچایزهای (حق امتیاز) معروف بازیهای ویدیویی با تم تعقیب و کشتن است، امسال به شکلی غیرمنتظره بهروزرسانی شد. یوبیسافت، توسعهدهنده فرانسوی این بازی، اخیرا اعلام کرد که قرار است مجموعهای از ماموریتها در عربستان سعودی در ارتباط با این بازی اضافه شود.
این خبر پس از گزارشهایی در اوایل سال جاری منتشر شد که نشان میدهد یوبیسافت با گروه بازیهای ساوی، یک شرکت دولتی سعودی، همکاری کرده است. (یوبیسافت میگوید که مراحل سعودی این بازی با همکاری «سازمانهای محلی و بینالمللی» ساخته شده است.) بازیکنان میتوانند برای این بازی از شهر تاریخی «العیلا» عبور کنند، که دولت سعودی آن را به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی کرده است.
میدانداری سعودی در صنعت بازی
عربستان سعودی در حال سرمایهگذاری چند میلیارد دلاری در صنعت بازی است، صنعتی که اکنون ارزش آن بیشتر از سینما، استریمینگ یا موسیقی است. ۲۹ سپتامبر، عربستان سعودی بزرگترین تصمیم را اتخاذ کرد، زمانی که شرکت الکترونیک آرتز (EA)، سومین شرکت بزرگ بازیسازی آمریکا، اعلام کرد که صنعت بازی به قیمت ۵۵ میلیارد دلار توسط گروهی تحت رهبری صندوق سرمایهگذاری عمومی سعودی (PIF) خریداری شده است.
این کنش جدیدترین قدم در مسیرسرمایهگذاریهای سعودی است که به سرعت این کشور را به یک قدرت بزرگ در دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل میکند. شرکای سعودی به دنبال خرید EA شامل شرکت سرمایهگذاری خصوصی Silver Lake و Affinity Partners هستند، که توسط جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، تاسیس شده است. این ارتباط ممکن است روند این خرید را برای دریافت تاییدهای قانونی تسهیل کند. مالکان جدید EA حالا کنترل فرنچایزهای بزرگی مانند «مادن»، «The Sims» و «FC» (که پیشتر به نام «فیفا» شناخته میشد) را در دست دارند. گفته میشود که ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، علاقه ویژهای به بازی «فیفا» دارد.
جواهر تاج بازیها در ریاض
EA اکنون قرار است جواهر تاج در مجموعهای درخشان از داراییهای سعودی باشد. صندوق سرمایهگذاری عمومی سعودی به گروه بازیهای ساوی ۳۸ میلیارد دلار اختصاص داده تا عربستان سعودی را به یک مرکز جهانی بازی تبدیل کند. دو سال پیش، ساوی شرکت اسکوپلی (Scopely) را خریداری کرد که بازی تعریف شده در موبایل «Monopoly Go!» را توسعه داده است. این بازی از زمان انتشار در ۲۰۲۳ بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است. در ماه مه، ساوی بازوی بازیسازی شرکت نیانتیک (Niantic) را که سازنده بازیهای موبایلی «Pokémon» است خریداری کرد.
ساوی همچنین سهام بزرگی در شرکت سوئدی امبریسر (Embracer) دارد که مالک عناوینی مانند «Tomb Raider» است. صندوق سرمایهگذاری عمومی سعودی همچنین در برخی از بزرگترین شرکتهای بازی جهان سهام هایی دارد. این صندوق یکی از سه سهامدار بزرگ نینتندو، کپکام سازنده «Street Fighter»، کویی سازنده «Ninja Gaiden» از ژاپن، نکسون و NCSoft از کره جنوبی و TakeTwo سازنده «Grand Theft Auto» از آمریکا است. این صندوق همچنین سهام بزرگی در توئی (Toei) ژاپن و اسکوئر انیکس سازنده «Final Fantasy») دارد. بهاستثنای EA، سرمایهگذاریهای این صندوق در صنعت بازیها به ۱۱.۷ میلیارد دلار میرسد.
ساوی و پویاییهای جدید صنعت بازی
برایان وارد، مدیر اجرایی گروه ساوی دراین باره به اکونومیست گفت: «ما تازه شروع کردهایم». تیم او هر سال «صدها» فرصت خرید بالقوه را بررسی میکند. توانایی آنها برای گرفتن توافقات خوب به دلیل کاهش شدید منابع مالی از سایر بخشها تقویت شده است. تامین مالی سرمایهگذاری در صنعت بازی به شدت کاهش یافته و حدودا سهچهارم از بالاترین سطح خود در سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۲ افت کرده است. جوست ون درونن، متخصص بازی از دانشگاه نیویورک بر این باور است که استراتژی سعودیها این است که «مبالغ هنگفتی پول را برای تسلط بر بازار صرف کنند.»
وارد مدعی است که دستورهای محمد بن سلمان به او این است که «یک شرکت مانند دیزنی بسازد، اما برای بازیها و ورزشهای الکترونیکی». بخشی از این استراتژی شامل ایجاد یک جامعه طرفداران پرشور است. دیزنی پارکهای تفریحی دارد؛ از همین رو سعودیها فرصتی در مسابقات زنده بازیها میبینند. در سال ۲۰۲۲، ساوی دو شرکت ESL و FACEIT که در زمینه ورزشهای الکترونیکی فعال هستند را به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت همچنین ۳۰ درصد از سهام شرکت Hero Esports را دارد که پشتیبانی مالی آن از سوی Tencent محقق میشود. ساوی مدعی است که ۴۰ درصد از بازار ورزشهای الکترونیکی جهانی را در اختیار دارد.
پروژههای ورزشی و جذابیت برای طرفداران
گرچه شاخه ورزشهای الکترونیکی ساوی هنوز سودآور نیست، اما هدف آنها افزایش تعامل طرفداران است و در این زمینه موفقیتهایی کسب کردهاند. در دو سال گذشته، عربستان سعودی میزبان جام جهانی ورزشهای الکترونیکی در ریاض بوده، جایی که تیمها در بازیهایی مانند «League of Legends» رقابت میکنند. این رویداد تابستانی ۲۵۰ هزار بلیط فروخته و ۷۵۰ میلیون پخش آنلاین داشته است. در سال آینده، ریاض مسابقات دیگری به نام «Esports Nations Cup» را برگزار خواهد کرد.
سرمایهگذاری در صنعت بازی، علاوه بر سرگرم کردن ولیعهد، با هدف ایجاد صنعت جدید داخلی تعریف میشود. این گزاره برای پادشاهی بارز است چرا که عربستان سعودی در تلاش است تا اقتصاد خود را از وابستگی به نفت دور کند. برنامه «چشم انداز 2030» این کشور وعده ایجاد ۳۹ هزار شغل در صنعت بازی تا سال 2030 را میدهد. ساوی در حال آموزش هنرمندان بازی در دانشگاه پرنسس نوره است. دولت سعودی میگوید که ۴۸ درصد از بازیکنان کشور زنان هستند.
وارد معتقد است که دنیای عرب با ۳۳۰ میلیون بازیکن، کمتر از اروپا یا آمریکا، در این زمینه ضعف دارد و فرصتی بزرگ برای بهرهبرداری ایجاد کرده است. او از مدلهای ژاپن، چین و کرهجنوبی به عنوان الگو برای تبدیل فولکلور ملی به بازیهای محبوب یاد میکند.