سال ۹۸ کدام صنایع موفق‌تر هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رشد یک باره نرخ ارز باعث شد بسیاری از بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط در سال ۹۷ با خطر ورشکستگی مواجه شوند. با افزایش ناگهانی نرخ ارز قیمت تمام شده کالاهای صنعتی به یک باره به طور چشمگیری افزایش یافت. حال این پرسش مطرح می‌شود که وضعیت بنگاه‌های صنعتی در سال ۹۸ چه سمت و سویی را خواهد داشت؟

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که صنعت در سال ۹۸ چه خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: صاحبان صنایع در سال ۹۷ وضعیت مناسبی نداشتند. تلاطم‌های ارزی لطمه زیادی را به صنعت وارد کرد. تصمیم‌های غیرکارشناسی سالهای گذشته باعث شد صنایعی که براساس رانت در این مدت شکل گرفته‌اند، نتوانند در فضای کسب و کار امروز دوام بیاورند، از این رو در این بازه زمانی شاهد هستیم که برخی صنایع روند تعطیلی را در پیش گرفته‌اند.

مهدی پورقاضی افزود: گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی حاکی از این است که سال ۹۸ با توقف رشد شاخص تولید ناخالص ملی رو به رو هستیم. بنابراین سال ۹۸ بنگاه‌هایی موفق خواهند شد که با رویکرد صادراتی و مدیریت به‌روز بتوانند به فعالیت‌ خود ادامه دهند. در غیر این صورت بنگاه‌هایی که با روش‌های سنتی مدیریت می‌شوند و بر مبنای بازار محلی فعالیت دارند قطعا سال ۹۸ با خطر ورشکستگی و تعطیلی دچار خواهند شد.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در اقتصاد سال ۹۸ ایران، بازار کالاهای ایرانی تقویت خواهد یافت؟ گفت: بهبود وضعیت صادرات به بهبود روابط بین‌الملل و تقویت ارتباط جهانی بستگی دارد. ما باید با جامعه جهانی مدارا کنیم و اگر بتوانیم با دنیا رابطه معقولی را در پیش بگیریم قطعا وضعیت صادرات برای بنگاه‌های تولیدی رشد خواهد کرد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *