نرخ جدید بنزین در حال نهایی شدن است / باید روی سقوط ارزش ریال تعصب داشته باشیم

به گزارش تجارت‌نیوز، فرهاد دژپسند در دومین نشست هم‌اندیشی مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه مواردی که در جلسه قبل مطرح شد، به معاونت‌های ذیربط ارجاع شد، گفت: اصرار داریم، جلسات ما نمایشی نباشد و منتهی به فرایند سیاست‌گذاری شود.

وی افزود:‌ لازم نمی‌بینم به همه مباحثی در این جلسه از سوی تولیدکنندگان مطرح شده پاسخ دهم، چرا که این نکته‌نظرات و پیشنهادات بررسی و روی آن تامل می‌شود. شرایط اقتصادی کشور ویژه است و در جنگ اقتصادی قرار داریم و این موضوع تعارف نیست. وقتی تمام نیروها معطوف می‌شود که ورودی منابع به کشور بسته شود و مردم از دولت فاصله بگیرند و مقابل حکومت موضع بگیرند. این جنگ با ابزار اقتصادی است و نظامی نیست و توپ و تانک آن چیز دیگری است.

دژپسند گفت: الان محدودیت صادرات نفت و پتروشیمی داریم و هدف ما یکی است و در یک کشتی قرار داریم، اگر محقق شود، همه برنده و در غیر اینصورت بازنده هستیم. همفکری و هم‌گامی برای تحقق اهداف نیاز است، به دنبال رشد، سرمایه‌گذاری و تولید، رفاه و اشتغال هستیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه اگر تلاش ما به نتیجه نمی‌رسد، باید درنگ کنیم تا رفع موانع صورت بگیرد، گفت: ما حرفه‌ای هستیم و افراد دور این میز اکثراً در جنگ حضور داشتند، اگر معبری بسته بود معبر دیگری باز می‌شد. الان نقطه هدف ما رونق تولید است یعنی رشد اقتصادی، اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری و رفاه صورت بگیرد.

به گفته دژپسند، در حال حاضر از یک طرف با محدودیت تامین سرمایه‌ در گردش روبرو هستیم و از طرفی مشکل نقدینگی وجود دارد. نسبت تسهیلات به سپرده برخی بانک‌ها از ۱۰۰ درصد عبور کرده و برخی بانک‌ها پایین‌تر است.

وی خطاب به تولیدکنندگان گفت: از خودتان بپرسید که چرا در بانکی سپرده‌گذاری می‌کنید که نسبت تسهیلات به سپرده‌اش ۲۰ درصد است. دژپسند پیشنهاد کرد برای تامین مالی تولیدکنندگان از ظرفیت بورس استفاده شود. بانک‌ها متاسفانه درگیر دارایی‌های منجمد و معوقات هستند.

وزیر اقتصاد افزود: یکی از راهکارها سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های داخلی است. شرکت‌های صاحب برند در شهرهای بزرگ عراق و دیگر کشورهای همسایه فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک و مواد غذایی تاسیس کنند تا مشکلات عدیده این بخش حل شود. در این زمینه شرکت سرمایه‌گذاری و سازمان سرمایه‌گذاری آمادگی دارد و حتی با وزیر اقتصاد عراق نیز در اینباره صحبت کرده‌ام.

به گفته وی، مثلاً یک پالایشگاهی در کرواسی در حال تعطیلی است شرکت‌های داخلی آن را بخرند و زنجیره‌ تولید خودمان را دنبال کنند. خوشبختانه شرکت سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد می‌تواند عامل صندوق توسعه ملی ما در خارج از کشور باشد و مجوز این موضوع را دریافت کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد خطاب به تولیدکنندگان تاکید کرد: چرا از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است، معتقدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را نمی‌توان مدیریت کرد، اما سقوط ارزش ریال تا کجا؟ باید روی آن تعصب داشته باشیم. چه اتفاقی افتاده که ارزش پول ما اینقدر سقوط کرده، شما تولیدکنندگان باید کمی خود را جای ما بگذارید. معتقدم صادرکننده نباید از جیب خرج کند، اما اگر نصف ارز صادراتی در بازار می‌آمد چه می‌شد. تقاضا برای آن هست اندکی قیمت‌ها را تعدیل کنید.

وی افزود: تصمیمات جدید برای صادرات پیشنهاد شده که با موافقت رییس جمهور همراه شد. دژپسند درباره سرنوشت لایحه عایدی سرمایه مسکن گفت: کارهای مقدماتی انجام شده و کارش از خردادماه در وزارت اقتصاد شروع می‌شود و پس از آن به دولت می‌رود.

دژپسند درباره یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری مربوط به اصلاح نظام بانکی و لایحه آن، تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی لزوماً مبتنی بر لایحه نیست و بخشی از آن در اختیار دولت و اختیارات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و کارهای مربوط به آن انجام می‌شود، بخشی از آن نیز نیاز به مصوبه مجلس دارد. در حال حاضر نیز وزارت اقتصاد برای موضوع سهام و دارایی‌های بانک‌های دولتی پیشنهاداتی داده که ساختار و قواعد آن را تهیه کرده است، چون تاکنون وجود نداشت.

وزیر اقتصاد افزود: امیدواریم هفته آینده بازار متشکل ارزی اجرایی شود. دژپسند در مورد قیمت بنزین و شیوه اجرای آن گفت: قطعاً به دنبال رفاه جامعه، کاهش فساد و افزایش شفافیت و رشد و سرمایه‌گذاری از طریق اصلاح یارانه‌ سوخت هستیم و موضوع نرخ جدید بنزین در حال بررسی است، چرا که بنزین سرمایه کشور است و نمی‌توانیم شاهد هدر رفت آن باشیم و قیمت آن در آستانه نهایی شدن است.

منبع: ایبِنا

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *