چرا لوگوی شرکت‌ها تغییر می کند؟

آیا می‌دانستید که «گوگل» لوگوی خود را تاکنون پنچ بار تغییر داده است؟ شگفت زده خواهید شد که اصلاً چرا لوگوی شرکت‌ها تغییر می کند؟ بسیاری از شرکت‌های مهم جهان مانند آپل، مایکروسافت، لنوو، فیس‌بوک و بیشتر، از بدو تأسیس تا به امروز بارها لوگوی خود را تغییر داده‌اند. شرکت‌های ایرانی نیز از این قاعده مستثناً نیستند، برای مثال می‌توان به لوگوی جدید اسنپ اشاره کرد.

چرا لوگوی شرکت ها تغییر می کند؟

لوگو شاید مهمترین جنبه یک برند باشد، زیرا نماینده هویت شرکت، محصول یا خدمات آن است و ماهیت برند را به مخاطبان می‌شناساند. با این حال، لازم است بدانیم که چگونه لوگوها در طول زمان تکامل یافته‌اند و چرا شرکت ها لوگوی خود را تغییر می‌دهند! برای پاسخ به موارد زیر توجه کنید:

ادغام و تقسیم

هنگامی که دو شرکت با یکدیگر ادغام می‌شوند، نیاز به داشتن لوگوی جدید در اولویت قرار می‌گیرد. لوگوی جدید قرار است ترکیبی از هویت هر دو شرکت باشد. حتی هنگامی که شرکتی تقسیم می‌شود و نهادی دیگر با مدیریت جدید ایجاد می‌شود، باز نیاز به لوگوی جدید است. مثال خوب از تغییر لوگو، ادغام شرکت «JPMorgan» با « Chase Manhattan Corp» در سال ۲۰۰۰ است.

تغییر در کسب و کار یا ارزش‌ها

شرکتی ممکن است بر حسب خدمات و محصولات نیاز به تغییر لوگوی خود را داشته باشد تا در تجارت موفق‌تر عمل کند. همچنین ممکن است ارزش‌ها و اهداف اصلی خود را تغییر دهد تا با تغییر رفتار مصرف کننده هم‌راستا شود. این تغییرات می‌تواند بسیار واضح و یا نامحسوس باشد؛ برای مثال می‌توان به تغییرات اندک و نامحسوس لوگوی IKEA اشاره کرد.

لوگوی جدید به مردم نشان می‌دهد که چگونه شرکتی معیارهای خود را تغییر داده و یا بروز کرده است. تغییر لوگو گوگل نشان‌دهنده گسترش و تکامل شرکت را با رویکرد پلتفرم‌های موبایل و توسعه شبکه‌های اجتماعی است. «eBay» در سال ۲۰۱۲ لوگوی خود را تغییر داد تا ارزش‌ها و تحولات جدیدش را نشان داده و با تمرکز در بازار فعلی بر رفتار مصرف‌کننده تاثیر بگذارد.

تغییر در نام شرکت

زمانی که شرکتی نام خود را تغییر می‌دهد، تغییر لوگو نیز اجباری است، به خصوص اگر لوگوی قبلی نام شرکت را در خود داشته باشد. یک تغییر دوباره در لوگو می‌تواند حاصل ادغام دو شرکت، تغییر در کسب و کار، خلاص شدن از شر یک تصویر منفی، خلاص شدن از یک محصول، ارائه ارتباط جدید با مخاطب و موارد دیگر باشد.

شرکت «Philip Morris» درسال ۲۰۰۳ نام خود را به «Altria» تغییر داد، زیرا آن‌ها می‌خواستند نشان دهند که تنها یک شرکت تولید سیگار نیستند. آن‌ها لوگوی جدیدی را طراحی کردند که هیچ‌گونه شباهتی نسبت به لوگوی قدیمی نداشت.

منحصر به فرد نبودن لوگو

گاهی اوقات شرکتی به دلیل زمان و یا تأمین بودجه یا نداشتن سلیقه نمی‌تواند لوگوی مناسبی طراحی کند. به این ترتیب لوگوی آنها نمی‌تواند نماینده هویت شرکت باشد. چنین شرکت‌هایی بعدها برای بهبود کسب و کارشان، لوگوی خود را تغییر می‌دهند.

تغییر لوگو اینستاگرام

تغییر لوگو اینستاگرام

یکی دیگر از نمونه تغییرات لوگو در زمانی است که شرکتی لوگو مشابه شرکتی دیگری را طراحی می‌کند. تغییر لوگوی «NBC» در سال ۱۹۷۶، که توسط شرکتی به نام «Nebraska» به دادخواست نقض علامت تجاری رسید، ادعا کرد که عنصر جدید کاملا با لوگوی آن‌ها یکسان است. این مورد توسط حل و فصل خارج از دادگاه فیصله یافت که در آن «NBC» جبران خسارت مالی به «Nebraska» را پرداخت و مجبور به طراحی لوگوی جدید شد.

آیا شما هم نیاز به تغییر لوگوی شرکت خود دارد؟

برداشت ما این است که طراحی لوگو در سطحی کاملا بصری، تلاشی پیچیده و حرفه‌ای برای شناسائی یک برند یا معرفی یک کسب و کار است. طراحی می‌تواند برای ایجاد لوگویی جدید یا هرگونه تغییرات کلی یا جزئی در لوگو باشد. طراحی لوگو کاری تخصصی است، زیرا دربه موفقیت یک شرکت تاثیر مستقیم دارد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *