گزارش میدانی از بازار ارز پس از سخنان روحانی / پیش‌بینی فعالان بازار از آینده ارز چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز انتظار می‌رفت پس از سخنان حسن روحانی در جلسه هیات دولت قیمت ارز روند افزایشی چشم‌گیری داشته باشد، اما فروش دلار تا پایان ساعت ۱۲ در تابلو صرافی‌ها قیمت ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان را نشان می‌داد. همچنین صرافی‌ها از فروشندگان هر دلار را به قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کردند.
عقربه‌ها ساعت یازده را نشان می‌دهد. عابران پیاده قیمت درج شده صرافی‌ها را نگاه می‌کنند، سری تکان می‌دهند و می‌روند. تابلوهای صرافی‌های خیابان فردوسی قیمت خرید دلار را ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان نمایش می‌دهد.

سَر ظهر در خیابان فردوسی چه خبر بود؟

سَر ظهر است. هنوز قیمت ارز از سخنان روحانی تاثیر چشم‌گیری نگرفته است؛ این در حالی است که برخی از صراف‌ها معتقدند که قیمت دلار در ماه رمضان ثابت باقی می‌ماند و از ۱۵ هزار تومان فراتر نخواهد رفت.

دلال‌ها همچنان در پیاده‌روی خیابان فردوسی پرسه می‌زنند. هر چند که تعداد همین افراد نسبت به بهار سال گذشته کاهش پیدا کرده اما همچنان دلالان در صحنه حضور دارند. چشم دوخته‌اند به چهره‌های ناآشنا. به گمانشان این چهره‌های نو در بازار فروشنده ارز هستند. برای اطمینان خاطر نزدیک‌شان می‌شوند و زیر لب می‌پُرسند فروشنده‌ای یا خریدار؟

قبل از اینکه فروشندگان ارز پایشان به صرافی‌ها برسد همین دلال‌ها روی هوا قاپشان را می‌دزدند. نرخ را ۱۰۰ تومان بالاتر از آنچه که صرافی‌ها تعریف کرده‌اند می‌گویند تا پای فرد فروشنده را به معامله برسانند.

بازار دلالی ارز کمرنگ‌تر شد

حالا فروشندگان و خریداران برای اطمینان خاطر به سراغ صرافی‌ها می‌روند. یک فروشنده درباره اینکه چرا دلارش را ۱۰۰ تومان بیشتر به دلال‌ها نمی‌فروشد؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: حوصله درد سر ندارم. اطمینانی هم از دلارهای داخل دستشان ندارم. سال گذشته یکی از نزدیکانم برای سفر مقداری دلار از دلال‌ها می‌خرد اما دلارها قلابی از آب در می‌آیند. از آن به بعد چشمم ترسیده شده و ترجیح می‌دهم که معاملات را رسمی و قانونی انجام دهم.

او از وضعیت موجود و نحوه عملکرد صرافی‌های رسمی انتقاد می‌کند و می‌افزاید: همین محدودیت‌ها باعث شده که بازار دلالی در ایران رونق بگیرد. امروز برای خرید دلار به اکثر صرافی‌ها سرکشی کردم اما آنها از فروش دلار امتناع کردند. این درحالی است که همه آنها به راحتی دلار را از خریداران می‌خرند اما برای فروش هرگونه دلار صرفه نظر می‌کنند.

از میان صرافی‌های این جا تنها دو صرافی به خرید و فروش دلار می‌پرداختند. البته اخیرا هم قانونی برای فروش ارزهای خارجی در صرافی‌ها باب شده که در صورت هر معامله باید از فرد خریدار مدارکی همچون کارت ملی الکترونیکی(کارت ملی هوشمند) یا پاسپورت اخذ شود.

فرقی نمی‌کند ۱۰۰ دلار بخواهی یا هزار دلار، به هر حال باید کارت ملی جدید را در دست داشته باشی وگرنه با در بسته مواجی خواهید شد. یک فروشنده که قصد فروش دلارهایش را دارد. متصدی صرافی از او بابت این معامله کارت ملی جدید را می‌خواهد. فروشنده کارت ملی را هوشمند نکرده و پاسپورت هم در دست ندارد.

چرا صرافی‌ها دلار نمی‌فروشند؟

از طرف دیگر صرافی‌هایی هم هسند که دست رد را به سینه خریداران دلار می‌زنند. یکی از متصدیان صرافی درباره علت عدم فروش دلار به تجارت‌نیوز می‌گوید: علت خاصی ندارد. هنوز دلاری از بانک مرکزی برایمان نیامده که بخواهیم آن را در اختیار مردم بگذاریم. چنانچه دلار را در خزانه‌مان داشته باشیم آن را بدون منت عرضه می‌کنیم.

یخ بازار در حال آب شدن است و معاملات خرید و فروش ارز هم دارد رونق می‌گیرد.

یکی از فعالان بازار درباره وضعیت بازار ارز در ماه رمضان به تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت دلار به ماه رمضان و صفر ارتباطی ندارد. این روزها مباحث سیاسی به شدت در بازار ارز اثر دارد. هنوز دلار ظرفیت نوسان افزایشی را دارد.

او در توصیه‌ای به یکی از فروشندگان دلار اظهار می‌کند: اگر دلیل منطقی برای فروش دلارهایت نداری آنها را نگه‌دار؛ چرا که روزی به دردت می‌خورد و می‌توانی با قیمت بیشتر این دلارها را بفروشی.

این خریدار ارز می‌افزاید: در این مقطع زمانی خریدار بیشتر از فروشنده ارز است. به نظر می‌رسد که در سال ۹۸ قیمت دلار به ۱۸ هزار تومان برسد.این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که یکی از معامله‌گران بازار ارز معتقد است که قیمت دلار تا پایان سال به نرخ ۱۵ هزار تومان خواهد ایستاد.

واکنش صحبت‌های روحانی در بازار ارز

عده دیگری هم می‌گویند: وضعیت بازار ارز هرگز قابل پیش‌بینی نیست.

در عین حال یکی از خریداران ارز در بازار به صحبت‌های امروز روحانی اشاره می‌کند و می‌گوید: صحبت‌های حسن روحانی کمتر در بازار ارز اثر دارد. متولی پولی و بانکی باید تصمیم قاطع را بگیرد. قیمت دلار تحت تاثیر برنامه‌های بانک مرکزی تعیین و تکلیف می‌شود.

سیاست‌های بانک مرکزی و نحوه داد و ستد ارز در بازار نشان می‌دهد که نوسان قیمت دلار دست کمی از سال گذشته ندارد. در همین رابطه، یکی از فعالان بازار ارز می‌گوید: وضعیت قیمت دلار امسال هم همانند سال گذشته بلاتکلیف و دارای نوسان است.

درباره واکنش بازار ارز از صحبت‌های حسن روحانی برخی معتقدند که باید منتظر تاثیرات این سخنان از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی بود.

اما یکی از دلالان بازار می@گوید: قیمت دلار از تشدید تحریم‌های غرب تاثیر پذیرفته و قیمت دلار در ماه رمضان نوسان کمتری خواهد داشت.

تاثیر بازگشایی بانک‌های جهانی بر بازار ارز

همچنین یکی دیگر از فروشندگان ارز درباره آینده قیمت دلار به تجارت‌نیوز می‌گوید: چنانچه بانک‌های جهان به روی ایران باز شود و مبادلات پولی و مالی انجام گیرد، ممکن است که قیمت‌ ارز ریزش داشته باشد و از این پس قیمت دلار روند تثبیت شده‌ای را طی کند.

در این بُحبحه بازار ارز به یک باره قیمت دلار نسبت به دیروز ۴۰ تومان افزایش می‌یابد. چهره دلال‌ها در ظل آفتاب خسته و اخم‌ها هم در هم فرو رفته است. از یک طرف دمای هوا بالا رفته و خورشید سوزان می‌تابد و از طرف دیگر تب بالا رفتن نرخ دلار ورود خریداران را در این بازار افزایش داده است.

باید گفت که برخی از صرافی‌های آزاد دلار را ۱۵۰ تومان بالاتر از صرافی بانکی می‌فروختند.حال اینکه قیمت دلار در آینده و در ماه مبارک رمضان چه می‌شود و چه خواهد شد؟ همه بستگی به سیاست‌هایی دارد که بانک مرکزی برای خاتمه دادن به این نوسانات چه سیاست‌هایی را اتخاذ کند. چنانچه در ماه رمضان عرضه ارز از سوی تصمیم‌سازان افزایش یابد قطعا تب قیمت‌ها فروکش خواهد کرد. هر چند که بالعکس این موضوع نیز به گفته فعالان بازار این حوزه وجود دارد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *