تعرفه خودروهای هیبریدی صفر شد اما قیمت آن گران ماند

به گزارش تجارت‌نیوز، چندی پیش نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده (۴) این طرح موافقت کردند. در این ماده آمده است که «واردات خودروهای سواری تمام‌برقی-بنزینی (تمام‌هیبریدی) تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف است. دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج سال فراهم کند.»

این صحبت‌ها از سوی نمایندگان مجلس در شرایطی مطرح می‌شد که مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه در واکنش به این خبر گفت: «واردات خودرو ممنوع است و برنامه‌ای برای واردات آن وجود ندارد.»

در همین حال دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که قیمت خودروهای هیبریدی چقدر گران شده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: با افزایش قیمت خودروهای وارداتی قیمت خودروهای هیبریدی نیز گران شد و با وجود مقرراتی که اخیرا برای خودروهای وارداتی مبنی بر صفر شدن حقوق ورودی آن مطرح شده اتفاق مثبتی در بازار این خودرو نخواهد افتاد.

مهدی دادفر افزود: در حال حاضر در صورت ممنوع نبودن، خودروهای هیبریدی با چهار درصد حقوق گمرکی وارد کشور می‌تواند شود. برخی معتقدند ممکن است که قیمت خرید خودروهای هیبریدی در خارج از کشور گران باشد؛ در حالی که چنین نیست. بازار انحصاری علاوه بر ایجاد فساد منجر به ضرر و زیان برای خریداران هم می‌شود. بازار خودرو ایران یک بازار انحصاری غیر اشباع است که خسارت‌هایی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

او درباره آینده خودروهای هیبریدی اظهار کرد: دولت تعرفه واردات خودروها را کاهش داده اما قیمت خودرو هیبریدی ارزان نشده است. معتقدیم خودروهای هیبریدی در کشورمان آینده روشنی ندارد؛ چرا که عده‌ای فرصت طلب در این شرایط بازار انحصاری با اعمال افزایش قیمت‌های نامتعارف نهایت سوءاستفاده را دارند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *