وداع با پیشکسوت صنعت آجیل و خشکبار / جلیل تواضع که بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قطعا مردم شهرهای بزرگ نام تواضع را یک بار شنیده‌اند. برند این نام یادآور خشکبار و آجیل‌هایی درجه یک و اعلا است. آجیل تواضع شهرتی جهانی دارد و یکی از مشهورترین برندهای خشکبار و آجیل ایران در سطح جهان محسوب می‌شود. حاج جلیل تواضع اولین موسس آجیل فروشی در خیابان پارک وی تهران بود که روز پنجشنبه در سن ۸۵ سالگی چشم از جهان فرو بست.

با توجه به کیفیت بالای آجیل‌ها درخواست تهرانی‌ها نیز برای افزایش شعبه‌ها بالا گرفت. حالا در شرق، غرب، جنوب و شمال تهران شاهد شعبه‌های متعددی از این آجیل فروشی هستیم.

کاسبان تبریز درباره پیشکسوت تواضع چه می‌گویند؟

تواضع که بود؟ جلیل تواضع متولد سال ۱۳۱۵ و در شهر تبریز به دنیا آمد. بیش از هفت دهه تجربه کار در صنعت خشکبار را از آبا و اجدادش به ارث گرفت و پسران را در این حوزه تشویق به کار کرد. آن طور که گفته می‌شود حاج علی تواضع پدر حاج جلیل سال‌های سال در شهر تبریز به کشاورزی مشغول بود و پدر بزرگشان نیز به عنوان بزرگترین باغدار شهر شُهره بود.

آن طور که کاسبان شهر تبریز می‌گویند پسران در ادامه مسیر راه پدر را در حوزه کشاورزی در پیش گرفتند. یعنی محصولات کشاورزی را خریداری خشک کرده و از نگاه خیلی‌ها، رمز موفقیتشان نیز این است که کالای باکیفیت را به دست مشتری برسانند.

جلیل تواضع چند سال پیش که سر حال بود در مصاحبه‌ای با دنیای اقتصاد از نحوه پدید آمدن کسب و کارشان این طور گفته بود:« پدرم نام تواضع را در تبریز برای اولین بار روی مغازه‌اش گذاشت. پدرم آجیل فروش بود. اما آن زمان مثل الان این اندازه اقلام مختلف و متنوع وجود نداشت. به یاد دارم از وقتی هفت ساله بودم کنار پدرم کار می‌کردم. برادرهایم هم در مغازه بودند. من پسر دوم خانواده بودم. از چهار سالگی به مکتب می‌رفتم. درس خواندن را دوست داشتم؛ ولی همیشه دیکته و انشایم ضعیف بود. در عوض، حساب و هندسه‌‌ام خوب بود.پدرم مرا تشویق به کار کردن می‌کرد. من تا کلاس چهارم ابتدایی درس خواندم و بعد از آن درس را رها کردم و تمام وقتم را در مغازه پدرم می‌گذراندم. رفتار با فروشنده و خریدار را در همان زمان که سن و سال زیادی نداشتم، از پدر یاد گرفتم.»

توصیه تواضع به نسل جوان

تواضع در توصیه‌ای به جوان‌ها گفته بود: «یا کار پدر را یاد بگیرید یا به دنبال یک حرفه و صنعت بروید. در کاری که آغاز می کنید پشتکار داشته باشید، از تفریح خود بزنید تا کار خود را به نتیجه برسانید. رفیق بازی نکنید که هیچ عایدی به جز هدر دادن دوران طلایی زندگی خود نخواهید داشت.»

رمز موفیت آجیل تواضع چه بود؟

در همین حال، عضو سابق هیات رئیسه اتاق اصناف ایران که در رسته صنف آجیل و خشکبار شهر تبریز است جلیل تواضع را به خوبی می‌شناسد و درباره خدمات او به تجارت‌نیوز می‌گوید: حاج علی تواضع نام پدر حاج جلیل تواضع است. در خیابان شهرناز سابق در تبریز مغازه داشتند. قدمت مغازه آنها به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد. فرزندان ادامه راه پدر را در پیش گرفتند. آنها از چند جنبه شهرت منطقه‌ای، کشوری یا حتی جهانی هم داشتند.

محمدعلی صدیقی می‌افزاید: در کاسبی اولویت اصلی خشکبار تواضع افزایش کیفیت است؛ علی‌رغم اینکه تبریز تولید کننده آجیل نیست و تنها توانسته در تولید نخودچی زبان‌زد باشد اما به مرور زمان با کاشت پسته و دیگر محصولات توانستند بهترین نوع آجیل را به طور گرم به مردم ارائه دهند.

او به شعار بی‌سابقه آجیل فروشی‌های تواضع اشاره می‌کند و می‌گوید: علی رغم اینکه واحدهای صنفی در ایران مدیریت سنتی را در پیش می‌گرفتند و موضوع تضمین یا پس گرفتن کالا هرگز مطرح نبود اما آنها برای اولین بار با شعار «جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود» پا به عرصه کسب‌وکار گذاشتند و این شعار را گسترش دادند.

صدیقی به مسئولیت‌های اجتماعی حاج جلیل تواضع اشاره و اظهار می‌کند: در تاسیس مدارس و امور خیر زبان زد عام و خاص بودند. آنها علاوه بر سواد علمی کالای خود را با نشان تواضع به کشورهای شناخته شده نیز صادر کردند. امیدواریم که نسل جوان و آتی نیز ادامه مسیر آنها را در پیش بگیرد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *