راه‌اندازی شبیه‌ ساز کنترل پهپاد ها بر اساس داده‌های ماهیچه‌ای توسط MIT

رسانه کلیک – محققان علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT در ویدیویی از سیستم جدیدی برای کنترل پهپادها رونمایی کردند. این سیستم جدید سیگنال‌های حرکتی را از ماهیچه‌ها دریافت می‌کند و از آن برای کنترل دستگاه‌های موجود در پهپادها استفاده می‌کند.

پیش از این محققان این دانشگاه سامانه‌ای برای کنترل پهپادها طراحی کرده بودند که در آن تنها از حرکات دست و بازو برای هدایت هواپیمای بدون سرنشین استفاده می‌شد.

این سیستم جدید نه تنها به این دلیل که در آن از عملکرد طبیعی ماهیچه‌ها به جای استفاده از هر وسیله اپتیکال برای کنترل دستگاه‌ها استفاده شده است بلکه دقت در کنترل دستگاه‌هایی که در آن‌ها از این سیستم استفاده شده است، حائز اهمیت است. به عبارت دیگر به دلیل ویژگی‌های خاص و همچنین دقت این یستم، از آن می‌توان در کاربردهای مختلفی بهره جست.

در حال حاضر طراحان این سیستم جدید در حال مطالعه بر روی کاربردهای دیگری این سیستم مثل استفاده از آن در صنعت رباتیک هستند. به گفته این محققان صنعت هوانوردی به خصوص پهبادها از جمله حوزه‌هایی هستند که در آن می‌توان از این سیستم استفاده کرد. به‌ویژه در زمان برخاستن پهپاد و نشستن آن روی زمین خلبان می‌تواند از تلفیق این سیستم و تکنولوژی واقعیت افزوده نهایت استفاده را ببرد. به عنوان مثال این سیستم می‌تواند در عملیات‌های نقشه‌برداری و یا بازرسی تجهیزات از راه دور و یا عملیات‌های خارج از مرز که انجام ‌آن‌ها با استفاده از هواپیماهای معمولی امکان‌پذیر نیست کاربرد زیادی داشته باشد.

هدف این گروه تحقیقاتی یکپارچه‌سازی تعاملات انسانی و ربات‌ها است. در واقع این گروه قصد دارد سیستم را به نحوی آموزش دهد که حرکات انسان‌ها را در هنگام کنترل ابزارها شبیه‌سازی کند. این کار باعث می‌شود تا تلفیق نیروهای انسان و ربات با یکدیگر به راحتی انجام پذیرد.

در واقع زمانی که ما انسان‌ها برای کنترل یک ابزار از نیروی فکر و ماهیچه‌ها به طور هم‌زمان استفاده می‌کنیم عملکرد بالاتری نسبت زمانی که تنها از نیروی فکر برای کنترل هر ابزاری مثل پهپاد استفاده می‌کنیم، برخوردار هستیم.

در cobotic و یا همان صنعت استفاده از ربات‌ها در صنایع بزرگ برای انجام کارهای دشوار نیازمند بیشترین تعامل میان انسان‌ها و ربات‌ها است. از آنجایی که با طراحی این سیستم تعامل میان انسان‌ها و ربات‌ها تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد، Cobotic یکی از بزرگ‌ترین ذینفعان در طراحی چنین سامانه‌ای خواهد بود.    

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *