بازاریابی محصول (Product Marketing) چیست؟

آیا می دانید چه کسی یا چه عواملی فروش محصول شما را تأمین می کند؟

پروداکت مارکتینگ یا همان بازاریابی محصول را ممکن است زیاد شنیده باشید اما تعریف درست و کاربردی آن چیست؟

تعریف های مختلفی از بازاریابی محصول (Product Marketing) وجود دارد که بسیاری از آن‌ها درست است! اما کدام تعریف به شما کمک بیشتری می‌کند؟

شاید بیشتر سردرگرم شده باشید اما با ادامه این مقاله از بخش بازاریابی مقالات Modir TV تمام نکاتی از بازاریابی محصول یا همان Product Marketing باید بدانید را می آموزیم.

بازاریابی محصول (Product Marketing) چیست؟

Product Marketing که با عناوینی مانند بازاریابی محصول، بازاریابی کالا یا پروداکت مارکتینگ شناخته می شود به تمام اقدام‌ها و تلاش‌هایی گفته می‌شود که شما در جهت شناساندن و سپس فروش محصول خود به مشتریان و مخاطبان خود انجام می‌دهید.

هرگونه همکاری با تیم محصول و تیم برنامه‌ریزی و تبلیغات تا مشارکت جدی در روند عرضه ی محصول را می توان در زمره برنامه های بازاریابان محصول قرار داد.

تفاوت ساده ای که برای مشتری و مخاطب در اینجا لحاظ می کنیم این است که مشتری به شخصی گفته می شود که از قبل با شما و برند شما آشنایی دارد و مخاطب اشخاص جدیدی هستند که قرار است به شما بپیوندند.

از این تعریف کلی می توان عملکرد های زیادی را برداشت کرد که در این مقاله سعی می کنیم آنها را تفکیک کنیم و تعریف درستی از هرکدام از کارهایی که برای بازاریابی محصول خود باید انجام دهید ارائه دهیم.

بازاریابی محصول به چه عواملی می پردازد؟

  • بررسی مراحل تولید تا رسیدن محصول به فروشگاه.
  • تثبیت موقعیت محصول شما در فروش و جامعه ی مخاطب.
  • پیامی که محصول شما می رساند: برای توضیح بیشتر باید گفت که بازاریابی محصول پیام ها و جملاتی که در ذهن مخاطب شما با دیدن محصولتان ثبت می شود را بررسی و بهینه می کند.
  • میزان و نوع تقاضا و استفاده ی که محصول شما برآورده خواهد کرد.
  • تمام اقدامات تئوری و عملی که باید در نظر بگیرید تا محصول شما در فروشگاه خاک نخورد.
  • اطمینان از اینکه مخاطبان اصلی شما با محصولتان آشنا شده اند.
  • شناخت تمام پتانسیل هایی که برای بهتر شدن محصول خود و عرضه ی آن دارید.
  • وجود محتوی و پس زمینه مناسب برای محصولتان: به عبارت دیگر باید از خود بپرسید محصول شما چه داستانی دارد!

پروداکت مارکتینگ چگونه آغاز می شود؟

واقعیت این است که بازاریابی محصول با مشتری شما آغاز می شود! این جمله ی کلیدی به این معناست که یک محصول خوب اگر نتواند توجه مخاطبانی که به آن نیاز دارند را جلب کند محصول خوبی نیست.

بگذارید برایتان مثالی بزنیم:

تصور کنید که شما تمام توان خود را برای ساخت یک چکش با کیفیت به کار می بندید اما این چکش در جعبه ای مستطیلی عرضه می شود که نه تنها خریدار نمی تواند شکل چکش و اندازه ی آن را ببیند بلکه از دیدن جنس آن هم محروم است چه برسد به لمس کردن آن!

یا در مثالی دیگر تمام تبلیغات یک شکلات به خوشمزه بودن آن محدود شود و آن شکلات در بسته بندی سفید رنگی در پایین ترین طبقه یک فروشگاه نگهداری و عرضه شود. در این صورت فقط خود شما می دانید که یک شکلات خوشمزه تولید کرده اید و این تا همیشه برای یک خریدار شکلات پنهان می ماند.

اما اشتباه نکنید! همه ی اصول بازاریابی محصول فقط به بسته بندی محدود نمی شود.

منظور از این مثال ها این بود که شما به دقت باید بشناسید که چه کسانی به سمت محصول شما می روند.

و اینکه چگونه آنهایی که نمی دانند چه چیزی انتخاب کنند محصول شما را انتخاب می کنند و در نهایت چه کارهایی باید بکنید که مخاطبانی که حتی نیاز فوری به محصول شما ندارند این نیاز را پیدا کنند و شما را انتخاب کنند.

پنج قدم اساسی که برای شروع بازاریابی محصول باید بردارید

وفتی که مقدماتی که در بالا ذکر کردیم را انجام داید نوبت به پنج قدم اساسی می رسد که قبل از شروع پروداکت مارکتینگ، در حین انجامش و به طور کلی در تمام مدت عرضه ی محصول خود باید انجام دهید:

  1. تحقیق و ارزیابی محصول: یک محصول خوب تنها طی یک بار فروش موفق خود را تثبیت نمی کند. هفته ها و ماه ها قبل از به بازار رفتن محصول باید زمان بگذارید تا با مسئولان توسعه محصولتان بازخورد های محصول و خدماتتان را بررسی کنید.

استفاده از یک محیط و جامعه آزمایشی می تواند مفید باشد. و کوچکترین ایراد ها که به گوشتان می خورد می تواند بزرگترین پیشرفت ها را برایتان به ارمغان بیاورد.

  1. داستان محصول: منظور از داستان محصول همه ی چیزهایی است که به طور روزانه خودتان با آنها مواجه هستید. سوال هایی از قبیل : چرا این محصول خوب است؟ چه نیازی را به طور خاص برطرف می کند؟ چه برتری ای نسبت به رقبای خود در بازار دارد؟

و در نهایت چرا باید برای این محصول یا خدمات هزینه کرد؟

  1. برنامه ی راه اندازی: هیچ تیم پروداکت مارکتینگ ای بدون برنامه راه اندازی موفق نمی شود. چگونه محصول به سرانجام می رسد؟ چه کسانی در هر مرحله از تولید تا رساندن محصول مسئول هستند؟
  2. جوامع تحت مشارکت: بازاریابی محصول نیاز به شنیده شدن دارد! هر محصولی نیاز دارد که دیده و شنیده شود. برای همین هم برای تیم بازاریابی مهم است که روی بازخورد های بازار سرمایه گذاری کند.

دسترسی به شرکا، تأثیرگذاران و مشتریان برای تفسیر کردن و بهبود بخشیدن جزو مراحلی است که تیم پروداکت مارکتینگ به صورت مداوم انجام می دهند.

  1. فروش صحیح: زمانی که محصول آماده می شود تیم فروش آماده است تا استراتژی فروش خود را برای این فرصت تجاری جدید پیاده سازی کند.

در اینجا وظیفه ی تیم بازاریابی محصول این است در تمام مدت پروسه فروش با کارکنان فروش ملاقات کند و اطمینان پیدا کند که پیام رسانی و تبلیغ در نظر گرفته شده برای این محصول تا اولین تماس برای فروش سازگار می ماند.

پس از فروش چه اتفاقی می افتد؟

واقعیت این است که بازاریابی محصول به شما یاد می دهد که پس از فروش محصولتان همه چیزتمام نمی شود!

در این بخش چند مهارت که برای بازاریابی محصول نیاز دارید را می آوریم:

حل کردن مشکلات مشتری

تنها پاسخ گویی و تلاش شما برای حل کردن مشکل یک مشتری کافی است تا آن شخص تا ابد مشتری شما بماند! یک بازاریاب محصول موفق باید توانایی درک احساس مشتری نسبت به محصولش را داشته باشد.

همچنین باید بتوانید نیاز مشتری خود را به بهترین شکل در ویژگی های محصول خود نشان دهید یا تولید کنید.

مهارت اولیت بندی

مانند تمام بازاریاب ها، یک پروداکت مارکتر موفق باید بتواند میان چندین پروژه ابتکار عمل به خرج بدهد و بر اساس نیاز شرکت خود اقدامات مهم را اولویت بندی کند.

همچنین باید بدانید که انرژی شما در چه بخشی باید صرف شود و چه بخشی را به تیم دیگری باید واگذار کنید.

توانایی همکاری با دیگر تیم ها

یک بازاریاب محصول باید دیگر تیم های درگیر تولید و عرضه یک محصول را به خوبی بشناسد و با آنها تعامل داشته باشد.

در پایان باید بگوییم که حوزه ی وسیعی از اقدامات تحت نظر بازاریابی محصول است و موفقیت تمام مراحل به انجام صحیح نکات و بازبینی بازاریابان محصول یا کالا بستگی دارد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *