مبلغ پرداختی بیمه بیکاری کرونا چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، «مسعود بابایی» شب گذشته (چهارشنبه) در شبکه اجتماعی اینستاگرام به سوالات مطرح شده درباره بیمه بیکاری کرونا پاسخ داد.

وی گفت: به واسطه گستردگی کرونا و لزوم پیشگیری از شیوع و اینکه تاکید مسئولان بر قطع زنجیره ارتباط بود، ما در عرض ۵۰ ساعت، در اواخر اسفند ماه سامانه‌ای را طراحی کردیم که پاسخگوی نیاز متقاضیان بیمه بیکاری باشد و نیاز به حضور در محل از سوی کارگران نداشته باشند. کارگران می‌توانند از کامپیوتر شخصی یا کافی‌نت‌ها در این سامانه ثبت نام کنند و در درخواست بیمه بیکاری بدهند.

مدیرکل اشتغال و بیمه بیکاری وزارت کار افزود: متقاضیان بیمه بیکاری باید کد ملی، کد بیمه و کد کارگاه را وارد سامانه کنند. اگر کسی مشمول قانون کار نباشد یا بیمه‌پردازی نداشته باشد، همان لحظه پیام می‌گیرد که مشمول بیمه بیکاری نیستید. اگر فرد بیمه شده، مشمول بیمه بیکاری بود، اطلاعات شخصی و کارگاهی را در مراحل بعد در سامانه وارد می‌کند همان لحظه یک کد رهگیری صادر می‌شود.

وی اطهارداشت: قرار بود بعد از ثبت‌نام و تامین منابع، بانک‌های عامل معرفی شوند و کارگران بتوانند شماره حساب خود را وارد کنند. در عین حال پالایش از نوع بیمه‌پردازی نیز صورت خواهد گرفت و ما دسته‌بندی و تفکیک رسته‌ای را به ادارات کار استان‌ها خواهیم رساند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی کردیم که بعد از تامین مالی و ۶ بانک‌ عامل، پیامکی به کارگران ارسال شود که از کارگران بخواهد تا شماره حساب بانکی خود را در سامانه وارد کنند. اگر فردی تا ۱۵ فروردین در سامانه ثبت‌نام کرده باشد، تا الان پیامک را دریافت کرده است. افرادی که بعد از این زمان ثبت‌نام کرده‌اند، به زودی پیامک دریافت خواهند کرد.

بابایی تصریح کرد: مبلغ پرداختی برای بیمه بیکاری کرونا الزما طبق روال بیمه‌های بیکاری نیست. سازمان برنامه و بودجه با توجه به محدودیت در منابع یکسری اصلاحاتی را در نظر دارد که باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود. از آنجا که اعلام شده مصوبات ستاد ملی کرونا، به منزله مصوبات شورای عالی امنیت ملی خواهد بود، تصمیم نهایی در خصوص مبلغی که به کارگران بابت بیمه بیکاری باید پرداخت شود، از سوی ستاد مقابله با کرونا مصوب و اجرایی می‌شود. بنابراین کارگران بابت بیمه بیکاری الزاما همان مبلغ بیمه بیکاری عادی را دریافت نمی‌کنند.

وی گفت: از ۲۳ اسفند ماه ۹۸ تا پایان ۱۵ فرورودین ۹۹ هر تعداد ثبت‌نامی داشتیم، پیامک ارسال کردیم. در پیامک کسانی که مشمول نشدند اشاره کردیم که فعلا مراجعه به ادارات کار نداشته باشند.

مدیرکل اشتغال و بیمه بیکاری وزارت کار بیان کرد: تعداد متقاضیان بیمه بیکاری و ماه‌های که باید پرداخت شود، دو عاملی است که در تصمیم ستاد مقابله با کرونا در مورد مبلغ بیمه بیکاری موثر خواهد بود. این مسئله روز سه‌شنبه‌ هم در ستاد ملی مقابله مطرح شد اما نهایی نشد و نیاز به اصلاحاتی داشت. امیدواریم در هفته آینده مبلغ بیمه بیکاری نهایی شود تا ما بتوانیم ادامه فرآیند را با سرعت بیشتری انجام بدهیم.

وی توضیح داد: اگر مدارس غیرانتفاعی شهریه را از والدین دریافت کنند و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده باشد، معلمان مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند و مرکز آموزشی موظف به پرداخت حقوق است. این مسئله صراحتا در پیش‌نویس سازمان مدیریت و برنامه نیز تاکید شده است. کافرمای اصلی موظف است که حق و حقوق کارگر خود را بپردازد و آموزش مجازی از آن مستثنی نیست.

وی اظهارداشت: افرادی که بیکاریشان متاثر از کرونا نبوده اما طبق روال بیکار شده‌اند، بر اساس بند ۶ شیوه‌نامه مشترک باید همان روال قبل در تقاضای بیمه بیکاری را انجام دهند و مراجعه حضوری به ادارات کار داشته باشند. تمرکز ما بر مشاغلی است که متاثر از کرونا هستند. براساس ماده ۶ قانون بیمه بیکاری برای بیکاری کرونایی شرایط خاصی را در نظر گرفتیم و این مورد را جزو موارد غیرمترقبه به حساب می‌آید.

بابایی گفت: مشاغل کم‌خطر از ۲۳ فروردین شروع به کار کرده‌اند و برخی هم از ۳۰ فروردین شروع به کار می‌کنند. اگر برحسب شرایط کارگاهی مجبور به تعطیلی شد، شرایط آن را لحاظ می‌کنیم. این افراد شامل ماده ۱۵ و ۱۶ قانون کار مربوط به تعلیق قرارداد کار هستند. در صورتی که کارگران خارج از شرایط کرونا بیکار شده‌اند، طبق روال بیمه بیکاری می‌گیرند.

وی بیان کرد: بانک اطلاعاتی بر اساس لیست بیمه‌پردازی ماه‌های دی و بهمن است. کارگرانی که کارفرما این دو ماه بیمه را برایشان واریز نکرده، احتمالا پیامک عدم شمولیت می‌خورند. این افراد باید از کارفرما بخواهند که بیمه‌پردازی را انجام دهد و از طریق ادارات کار پیگیر باشند.

مدیرکل اشتغال و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: کارگر روزمزد اگر بیمه نداشته باشد، نمی‌تواند بیمه بیکاری بگیرد. البته وزارت رفاه درصدد راه‌حل‌هایی برای این کارگران نیز هست. اگر فردی بیمه خویش‌فرما داشته باشد، نمی‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند.

وی افزود: اگر کارگری در دی و بهمن ماه در کارگاه دیگری کار می‌کرده و الان کد کارگاه فعلی‌اش را وارد سیستم کرده است، پیامک عدم شمولیت دریافت می‌کند.

بابایی توضیح داد: میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می‌باشد. به مقرری افراد متاهل یامتکفل، تا حداکثر (۴) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (۱۰%) حداقل دستمزد که امسال حدودا ۱۸۳ هزار تومان است، افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی‌مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (۸۰%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد. کسانی که در سال گذشته بیمه بیکاری می‌گرفتند و غیرکرونایی هستند به همان منوال قبل بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

وی گفت: خودروی شخصی رانندگان مسافرکش بیمه‌ بیکاری ندارد. اگر تاکسی متعلق به فرد دیگری باشد شامل مواد دو و سه قانون کار است که باید برای بیمه بیکاری اقدام کند اما اگر تاکسی متعلق به خود فرد باشد و حتی اگر بیمه رانندگان تاکسی هم داشته باشد، بازهم نمی‌توانیم کاری برای این افراد بکنیم و مشمول نیستند.

بابایی گفت: درباره کارکنان دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد، اگر فردی مشمول قانون کار باشد و دانشگاه در این مدت از دانشجویان شهریه نگرفته باشد، کارکنان مشمول بیمه بیکاری می‌شوند اما اگر کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده باشد، باید دانشگاه حقوق فرد را بپردازد. در بخش خدمات و کارگری تقاضای بیمه بیکاری بدهند.

مدیرکل اشتغال و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: کارگران آژانس‌های هواپیمایی می توانند در سامانه ثبت‌نام کنند، چون جزو مشاغل مشمول بیمه بیکاری هستند.

وی بیان کرد: وضعیت در بحث مهدکودک ها و سایر مراکز در گفتگو با بهزیستی مشخص خواهد شد و در مورد بازنشستگان نیز در حال تصمیم‌گیری برای شرایط کرونای‌شان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعیی تدابیری خواهد داشت.

منبع: ایرنا

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *