تجارت ایران با کدام کشورهای اروپایی منفی شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طی 7 ماه نخست سال 2020، کل تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا ( 27 کشور) معادل 2 میلیارد و 649 میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2019، بیش از 9 درصد افت کرده است.

اتاق بازرگانی ایران در گزارشی که در این خصوص منتشر کرده است، شیوع گسترده کووید- 19 و تشدید تحریم‌ها علیه ایران را مهم‌ترین عامل کاهش تجارت ایران کشورهای اروپا اعلام کرده است.

اگرچه تحریم‌ها در سال 2019 هم وجود داشته اما به نظر می‌رسد روند نزولی روابط تجاری ایران و شرکای اروپایی در سال جاری بیش از گذشته افزایش یافته است.

کمترین ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در هفت ماهه 2020 ، مربوط به آوریل و بیشترین آن مربوط به جولای است. بیشترین کاهش ماهانه ارزش صادرات ایران به این منطقه نیز در آوریل با حدود 65 درصد کاهش رخ داده است.

کدام شرکای تجاری؟

طی هفت ماهه نخست 2020، در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایران بیشترین ارزش تجارت را با آلمان داشته است؛ بطوریکه حدود 41 درصد از کل ارزش تجارت ایران با اتحادیه اروپا طی هفت ماهه 1399 مربوط به کشور آلمان بوده است. »

ایتالیا، هلند، اسپانیا و فرانسه نیز سایر شرکای عمده تجاری ایران در اتحادیه اروپا هستند که به ترتیب سهم‌های 15 درصد، 11 درصد، 6 درصد و 6 درصد از کل ارزش تجارت ایران با این منطقه طی دوره مورد بررسی را به خود اختصاص داده‌اند.

طی هفت ماهه نخست 2020‌، ارزش تجارت ایران با آلمان و هلند نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. اما در مقابل ارزش تجارت ایران با ایتالیا وفرانسه کاهش یافته است.

تجارت ایران با کشور فرانسه حدود 37 درصد و تجارت ایران با ایتالیا حدود 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال کاهش یافته است.

ایران طی هفت ماه نخست سال 2020، حدود 179 میلیون یورو مواد غذایی و حیوانات زنده به اتحادیه اروپا صادر کرده است. در مقابل بیشترین کالای وارداتی ایران از اتحادیه اروپا مربوط به گروه کالایی «تجهیزات حمل و نقل» به ارزش 713 میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 17 درصد افت داشته است.

منبع

Author: admin