شبکه‌های اجتماعی به مقابله با نشر اطلاعات غلط پیرامون واکسن کرونا بر می‌خیزند

رسانه کلیک – فیسبوک، گوگل و توییتر به کمک سازمان های دولتی در سراسر جهان، با نشر اطلاعات غلط پیرامون واکسن کرونا برخورد خواهند کرد.

فیسبوک، گوگل و توییتر یک بار دیگر به مقابله با نشر اطلاعات غلط می پردازند، اما این بار در رابطه با واکسن کرونا. کمپانی های مذکور در نظر دارند تا با کمک آژانس های دولتی جلوی نشر اخبار گمراه کننده را بگیرند. این شرکت ها قرار است طی یک اقدام جدید، با آژانس های دولتی انگلیس و کانادا همکاری کنند تا چارچوبی را برای مبارزه با اطلاعات غلط پیرامون واکسن کرونا به وجود آورند.

به گزارش Full Fact، با توجه به اینکه تنها چند ماه با عرضه واکسن کرونا فاصله داریم، انتشار هر نوع خبر گمراه کننده می تواند صنعت داروسازی را زیر سوال ببرد. مبارزه با اطلاعات نادرست (چه در رابطه با انتخابات و چه واکسن کرونا) آمادگی شرکت ها را برای مواجهه با بحران های جدید بالاتر می برد. فیسبوک، گوگل و توییتر در همین راستا با سازمان های بررسی واقعیت در کشورهای انگلستان، هند، اسپانیا، آرژانتین، آفریقا و ایالات متحده به مشارکت می پردازد. وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیستان و همچنین دفتر شورای محرمانه کانادا نیز در این پروژه دخیل خواهند بود. این در حالی است که دولت آمریکا تا کنون آمادگی خود را برای همکاری اعلام نکرده است.

هنوز معلوم نیست که مشارکت سازمان های فوق تا چه اندازه روی سیاست های داخلی فیسبوک، توییتر و گوگل تاثیر می گذارد. اقدامات کنونی آن ها برای مقابله با اطلاعات غلط پیرامون واکسن کرونا تا حدی موثر بوده اما یکپارچگی لازم را ندارد. به عنوان مثال شرکت فیسبوک اخیرا علاوه بر تشویق مردم به انجام تست PSA، اعلام کرده که جلوی انتشار تبلیغات دلسرد کننده درباره واکسن کرونا را خواهد گرفت. اما تئوری های توطئه آمیز در رابطه با تزریق واکسن همچنان در اینستاگرام و گروه های فیسبوک در حال انتشار هستند. یوتیوب نیز اطلاعات غلط درباره واکسن COVID-19 را ممنوع کرده، اما دیگر قادر نیست جلوی پخش ویدیوهای نگران کننده را بگیرد. مقامات توییتر اقدامات قابل توجهی را برای ارتقای اطلاعات درست انجام داده اند اما هنوز نظریه های توطئه آمیز موجود در پلتفرم خود را سرکوب نکرده اند.

البته در اینجا باید خاطرنشان کنیم که بررسی اخبار و مطابقت آن ها با واقعیت چندان موثر نخواهد بود. علیرغم اقداماتی که تا کنون انجام شده، اطلاعات غلط درباره واکسن ها سال هاست که در شبکه های اجتماعی بیداد می کند. این موضوع باعث شده تا تئوری های توطئه آمیز در سایر جوامع آنلاین نیز اثر خود را نشان دهد. به همین خاطر برخی متخصصین هشدار داده اند که بررسی حقایق بدون در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر بی فایده است. مثلا ممکن است افراد نظریات گمراه کننده خود را به جای پلتفرم های محبوب و بزرگ، در رسانه های دیگر به اشتراک بگذارند؛ رسانه هایی که شناسایی و کنترل آن ها به مراتب دشوارتر است.

با این حال نمی توان تاثیرات مثبتی که بررسی و تعدیل واقعیت در کاهش نشر اطلاعات غلط پیرامون واکسن کرونا می گذارد را نادیده گرفت. البته بدیهی است که سازمان ها و شبکه های اجتماعی باید هر چه سریع تر راهکار عملی تر و موثرتری را برای مقابله با این موضوع ارائه دهند.

منبع engadget

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *